Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 702 ggr
Persifone
0

Behöver lite hjälp

Hej!

Jag har en dvärgvädur hona på ett år nu och börjar få lite problem.

Alltid när jag är hemma får hon skutta omkring fritt i lägenheten, när hon var yngre gnagde hon på sladdar och liknande, men har slutat med det nu.

Istället så kissar hon! Hon hoppar upp i soffan och kissar var och varannan dag och om inte där så gör hon det på mattan. Vet inte vad jag ska göra längre.

Har använt mig av att spruta vatten på henne (med vanlig blomspruta) satt henne i buren så fort hon gjort det, med mera men inget verkar hjälpa.

Är det någon som varit med om liknande och har något tips? på hur jag ska bära mig åt?

Tack på förhand :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Persifone
0

Putt

natha-mjau
0

Hon markerar revir.
kastrera henne? låt henne inte vara i soffan
Och spruta absolut inte vatten på henne, man ska aldrig straffa en kanin!

minaninar
1

hehe..jag är med om liknande, men ej hittat lösning, men könsmognadsbeteendes¨som natha säger så kastrering kan hjälpa.

annars testa att sätta en låda med strö i den hörna hon gärna går på o sedan när hon konsekvent gårt dit försöka flytta, det är det jag testar. han går då gärna i den lådan i soffan vilket jag ser som ett stort improvement hehe, men jag vet ej om han verkligen skulle acceptera att gå om lådan flyttades. funderar på å ha låda på sängen när ja ej är där också eftersom han gärna går där med.

grejen är,ur deras synpunkt är det perfekt toa - det suger ju upp bra! de fattar ju inte hur vi ser på sakenTungan ute

Annars gäller det väl att helst spruta precis när man ser att han kryper ihop o lyfter svansen o börjar se sådär drömsk men ändå koncentrerad ut. tror tyvärr det är för sent att spruta eller sätta i bur efter för han fattar då inte varför. en annan möjlighet är att kvicktsom attan lyfta till lådan. det skulle nog betyda att du måste ha lådan i soffan eller precis bredvidSkrattande

mer systematiskt vore att göra som någon beskrev o skaffa kompostgaller göra en inhängnad i samband med buren, ställa en låda i ett hörn (helst där han/hon själv väljer att kissa) och sedan när den hörnan o lådan är väl invand testa o ta bort gallret och låta honom använda hela rummet? Och dessutom göra så i alla rum, och sedan ha låda i alla rum.

Det finns mer att läsa på nätet om detta, både på svenska o engelska, lycka tillSkrattande och tänk på att kaninen inte fattar vad som är fel med att kissa där, så därför måste tajmingen vara rätt på blomsprutan, annars förstår han inte kopplingenTungan ute lägg gärna till ett litet psschh-ljud samtidigt med blomsprutan, då är det möjligt att det senare går att ta bort sprutan och bara säga pschhh precis när han sätter sig i kisställningTungan ute

såg nu att #2 säger att man ej ska använda blomspruta - jag håller med: ej som bestraffning, efteråt är det helt värdelöst kaninen fattar ingenting och allt blir inkonsekvent o konstigt. Men precis när det är på gång.. kan man testa. Fast själv föredrar jag att sätta låda i soffan och börja där och se om det senare går att flytta lådan till precis bredvid soffan och senare längre ibort från soffan.

Persifone
0

#3 tack så mycket!

Det var många bra tips?.

Jag använder bara sprutan när jag ser att det är på gång om man säger så.

vad skönt att det är fler än jag som har detta problem iallafall! Att kasterera kanske kan vara en idé trots allt. Blir så trött på att man inte kan slappna av när man gosar med henne i soffan (hon är väldigt kärvänlig)

Har försökt få henne rumsren i buren, har en speciell låda där jag försöker få henne att gå, med alla de tips? jag fått, men fortfarane inget resultat.

minaninar
0

Nu har jag satt en stoooor hörntoalett (till bur) med hög kant bak i soffan, den har blivit poppis!Skrattande Får se sedan när jag tar bort allt bråte jag lastat upp i soffan om han nöjer sig med den hörnan eller om han fortfarande tycker hela soffan ska vara toa.

Det andra som jag glömde säga är: köp de där helt vattentäta sängskydden på ikea, det ska jag göra när jag orkar åka dit, helst några stycken.. Vore skönt att ha ett på madrassen, ett som man ev. kan slänga över sängen på morgonen, samt ev. något mindre kissskydd man kan ha på soffan, eller lägga dit om man vill mysa tillsammans i soffan.Tungan ute

Grejen är dock att du kan bli tvungen att ställa in dig på att ha en toalåda i soffan, för som jag tycker det verkar är det svårt att få en kanin att ändra uppfattning.

Annars går det ju att använda kompostgaller (eller om man är snickarkunnig) en snygg snickrad hängnad med grind så att det blir stora hagar i lägenheten? Men att området kring soffan och det antika träbordet, eller den stora sladdhärvan bakom datorn/tv blir offlimits.. finns ganska mkt bilder på nätet: kolla engelska sidor: bunny proofing, bunny safe, rabbit proofing, rabbit safe.. osv.. SÅ får du bildidëer på vad andra gjort. Allt från barngrindar till stora stängslade områden med grindar.

PS idag såg jag på lidl att de har barngrindar till salu, funderade allvarligt på att investera. De verkar vara fästade genom fjädring så verkar ej behöva borra eller spika, billiga tyckte jag de var med. 199:- Funderade på om jag skulle ha det, men ej säker.. just nu låter jag det vara lite.. har inte såmkt pengar just nu.

TwisterJ
0

Ställ dit en toalet ! Min kanin kissa på golvet hela tiden tills jag satt dit en toalet och hon kissar inte längre på golvet Glad. Och låt henne inte vara i soffan då hon kan göra sig illa om hon hoppar ner från den eller kanske rammlar ner från den!