Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1158 ggr
hobbymupp
0

Verse Laga Cuni Complete

Hej!

Hittade bara massa gamla trådar om detta och inget av de svaren jag ville ha.

Är det någon som har innehållsförteckning (inte % utan ingridienser lixom) på Cuni Complete? Procenten är ju super till en utställningskanin som behöver hålla hullet men vem vet om det gömmer sig mjölkpulver o skit i det som i alla andra pellets.

Åsikter om fodret tas gärna emot, vet om att det är dyrt.

Vill inte höra om era kaniner gillade det eller inte, ganska irrellevant då det ju är individuellt x) Möjligen om ni hade ett helt kaninstall som sa nej till maten så vore det nått att tillföra, annars inte.

Vill ha ett stabilt foder med bra värden att få upp en 3månaders-tös på tills jag kanske kan börja blanda i lite wiesenflakes och andra nyttigheter.

minaninar
0

Är tösabiten fortfarande räknad som unge/växande? (asså förlåt korkad fråga, men har fattat att t.ex. dvv blir färdiga i storleken tidigt, typ vid 4 månader eller så). Men om hon inte är färdigväxt så är väl alfaalfahö bra? (fråga till fodernördarna?) mkt kalcium vilket väl är bra för växande skelett, mkt protein, mkt energi? Inte bara men ge lite då.

Angående cuni complete har jag det hemma fortfarande:

derivatives of vegetable origins, vegetables (10% carrot), vegetable protein extracts, seeds (linseed 1,5%), minerals, FOS, yucca extract, marigold extract plus vitaminer o mineraler. Vad FOS är minns jag ej men går väl lätt å googla. Det är ett sk hot feed, det är extruded och pasteuriserat o anses lättsmält.

Jag som är lite intresserad av raw food funderar kring detta extruded, jag tror det är ett finare ord för att man köpt sådana grönsaksbiprodukter från ex vis juicepressing mm och att man pasteuriserar för att få bort bakterier…men det kanske bara är min cynism. Jag tror cuni complete är ett av de bästa märken i standardsortiment jämte oxbow. Just nu blandar jag. Men jag kan inte vänta på att kunna lägga vantarna på lite Pre Alpin. Men ninisen måste äta upp lite mer av det som finns nu, kan inte köpa hem mer för tillfället.

* FOS: Fructooligosaccharide, an oligosaccharide used as an artificial or alternative sweetener

hobbymupp
0

#1 oh ja, hon ska växa och bli "färdig" i kropp och päls ett bra tag till :)

Tyskland har sååå mycket bra grejer med Pre Alpin, de kan väl dela med sig till oss? x)

Lina R
1

Extruded betyder omstrukturerat, kan väl vara bara mosat men det kan ju o ckså betyda uppvärmt…

FOS är istället för melass.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
1

Annars är complete ett av dom bästa, finfina värden till ett rimligt pris. Att dom är fluffiga är bra för feta kaniner (och givmilda ägare), det är mindre risk att man ger för mycket.

Lusernhö, absolut, perfekt till växande små :).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

minaninar
0

# 3 jag har fattat det som att cuni complete är pasteuriserat.

intressant fråga med extruded, jag skulle tro att upphettning krävs för att det ska bli någon omstrukturering på näringsnivå (molekyl, aminosyre osv nivåer) och inte bara konsistsens.. Tungan ute Men jag vet inte säkert.

hobbymupp
0

#1, #4 Hur mycket/stor del alfaalfa ska det vara i så fall? Det är ju så otroligt näringsrikt!

minaninar
0

hittade detta på en sida om hundfoder och fodermedvetenhet: (ska väl dock sägas att även om det är dåligt för hunden så är det inte nödvändigtvis dåligt för kaninen eftersom vi alla vet att de har olika diet)

"Derivatives of vegetable origin" is a generic term used to describe by-products of vegetable origin. This is yet another term that is commonly used in pet foods that covers many different ingredients so that pet food manufacturers can use the cheapest available. Avoid!

Official definition:
Derivatives resulting from the treatment of vegetable products in particular cereals, vegetables, legumes and oil seeds.

precis vad jag trodde, inte bara mosade grönsaker utan grönskasbiprodukter från annan tillverkning, förstår att man måste pasteurisera för när det väl är mosat så är det ju mkt känsligare för bakterietillväxt.Tungan ute

här är sidan (bara lite random träff som dyker upp först):

http://www.best-dog-food-review.com/67979.html

här om extruded food

http://en.wikipedia.org/wiki/Extrusion#Food

interesting..Skrattande

Lina R
2

#6 beror heeeelt på allt annat :D.

Hur proteinrikt ditt hö är osv…

Utan att ha höanalys så är det lättaste du kan göra att ge en liten näve, kolla om bajset ser bra ut. Öka givan, utvärdera bajset. När du får överskott av nattbajs har du gett för mycket protein :).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

minaninar
0

#8 åh jag ääääälskar den exakta kaninvetenskapen: kolla bajset hahahhaaaaaa precis så tänker jag med, och precis så verkar allt funka! Min började få några stora druvbajsar i ljusare och lösare form, då insåg jag att jag varit lite för givmild hehe.. Tungan ute

Lina R
1

hahhahaah ja eller hur ^^

vad gör man när den enda forskningen är utförd på New Zealand White köttkaniner?

Men World Rabbit Science Assosciation har annars mycket intressant att läsa om, foder etc.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se