Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 6404 ggr
valorous.kid
0

wiener?? -.-'

kan någon här förklara wienerteckand för mig!?

jag trodde att det var när en kanin med blå ögon inte var helvit. men det finns tydligen mer! :o

den måste inte ha blå ögon för att vara wiener! eller?

någon som kan förklara? -.-'

[sstorm]
0

Det finns flera olika vitfläcks anlag.

Wienerteckning
Brokat
Holländarteckning

Wienerteckning kommer från vit blåögt anlag. Det kan se ut hur som helst, ge blå ögon, odd eye etc. Kan till och med bäras fast de inte syns även om det är ovanligt. i dubbeluppsättning blir det vit blåögd

Brokat är mantelteckning, dalmatinteckning och scheckteckning. I dubbeluppsättning blir det vitscheckar. Ger inte blå ögon. 

Holländarteckning är de som holländsk kanin har (logiskt). Det behövs bara ett anlag för att synas men behöver avlar flera generationer för att ge en korrekt teckning. Kan ge blå ögon men det är inte önskvärt.

KlaraTucker
0

Wienertecknad är när man har vita detaljer. Såhär: De vita hon har i ansiktet alltså! ;)

Eller såhär. Hon har mer wienertecknat.

<3 www.anglabackenskaniner.weebly.com!! Tips - Fakta - Uppfödning av lejonhuvad kanin! <3

Peak303
0

wienerteckning är en gen som kommer från vit blåögda kaniner. Wienerteckning kan vara allt från att nästan hela kroppen är vit till bara en liten hårtuss i ex. pannan.

Och nej en Wienertecknad kanin behöver inte vara blåögd. :)

Exempel på en Wienertecknad kanin med bruna ögon.
Gul/svart japantecknad Wienertecknad Brunögd

Ett annat ex. på Wienerteckning;
Gul/svart japanbrokad Wienertecknad Brunögd (han har gula fläckar på öronen men resten är vitt)

Sen finns där ex. 
Svart Wienertecknad Oddeye, ett blått öga samt ett brunt med blå prickar i.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Luppa]
1

Det är inte helt enkelt att förklara hur anlaget fungerar, då det kan uttrycka sig nästan hur som helst.

Men enkelt uttryckt kan man säga att en kanin som har 2 wieneranlag blir vit med blå ögon. Enda undantaget är om den samtidigt har två anlag för rödögt (vit rödögd eller ryss), då blir den vit med röda ögon.

En kanin med ett wieneranlag kan bära det helt dolt. Den kan alltså vara helt fri från vitt. Den kan även få en vit nos, tass eller liknande. Ibland får den en teckning som påminner om holländarens. En kanin med ett wieneranlag kan få blå, bruna eller blå/brunmelerade ögon. Självklart även röda om den har dubbelt anlag för det.

Vet inte om jag förklarade nu, eller om jag bara gjorde dig mer förvirrad Cool

Peak303
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

(med tanke på inlägg #4)Kan jag visa ett ex. på en svart rysstecknad wienertecknad kanin, eftersom kaninen är Wienertecknad gör det så att kaninen enbart har 2 svarta prickar på svansen som då kan uppfattas som en syntetisk vit rödögd. :)

Så en Svart rysstecknad wienertecknad, rödögd :)

-'  Malin Hultman

valorous.kid
0

men om jag har t.ex en vilttecknad kanin med bruna ögon och en ganska stor vit fläck i pannan, är den wiener då?

Linnet
0

#4 Precis vad jag själv skulle skriva. En wienertecknad kan också vara till synes helt vit, med bara nån liten fläck eller några strån i annan färg som man kanske knappt ser.

Peak303
0

#6; Precis :)

-'  Malin Hultman

valorous.kid
0

#8 isåfall fattar jag äntligen :D tack allihopa!!! :)

[Luppa]
0

#7 Fast en wienertecknad kanin som är nästan helt vit är oftast brokad också. Jag har aldrig fått en wienertecknad som varit mer än 50% vit, och det har då varit parningar mellan vit bö och wienertecknad eller icke bärare.

Linnet
0

#10 Det har jag, hade en till synes vit blåögd unge i en kull mellan en vit blåögd hona och en isabella hane, vilket ju var genetiskt omöjligt eftersom hanen inte bar på wieneranlag. Efter flera veckor så upptäckte vi en pytteliten grå fläck under svansen. Vet inte om ungen var brokad, den kan ha varit det, eftersom mamman bar på brokat, men har haft flera wienertecknade och brokade ungar, men dom har sett ut nästan som vanliga manteltecknade lite mer vitt bara och vitt på öronen.

JessicaOlin
0

här är en bild på min wienertecknade hona

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

JessicaOlin
0

hon är madagascar/wienermen siktar in mig på nosen

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Stjärnfallets
0

Söta Pim-Pim, hermelin, viltgrå wt

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

mandyosv
0

Har en fråga då till er experter om WT! Är även denna lilla fröken wienertecknad?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

iWontBite
0

#15 Ja :P
Det räcker med att dom har en vit tå för att dom ska vara wienertecknade.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

[Luppa]
1

#16 Så kan man inte säga, det finns fler anlag än vit blåögd som kan ge vita tecken…

#15 Osäkert, det beror på vilka färger som ligger bakom henne.

mandyosv
0

#17 det vet jag inte, men hennes systrar är helt svarta.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Linnet
0

#15 Typisk wienerteckning, kan inte vara nåt annat vad jag vet i alla fall, har haft flera wienertecknade med just denna lilla vita nosfläck.

iWontBite
0

#17 Jag menar att det behöver inte vara mycket vitt för att vara wienertecknat

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

[Luppa]
0

#19 Holländarteckning kan ge vita nosar. Och vitkloanlag.