Leveransklar
mysa*
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

Det där är ju knappast en lejonhuvad dvärgvädur, ingen man vad jag kan se.
hans pappa är lejonhuvad dvv och hans mamma dvv :)
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
han har tjockare och lite längre päls bara , trodde han skulle få lite man jag med men de fick han inte
hans pappa har ju tunn man
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Men då är pappan troligen enkelmanad och då har han inte fått nåt lejonanlag, vilket gör honom till en helt vanlig dvärgvädur. Det syns alltid på ungar att dom är lejonmanade, dom har mest man när dom är små och kan sen tappa mycket när dom blir äldre.
men han har längre där runt huvudet fast de ligger
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Men det ser inte ut som en lejonhuvad, pälsen står ju rätt upp på dom, har haft både lejonmanade och vanliga i flera kullar där en förälder är dvv och en enkelmanad dvv, ifall du inte är säker på att pappan är dubbelmanad så blir ju inte alla ungar lejonhuvade.
eller aah de börjar växa
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Min lejonhuvade ddv jag köpte för 3 år sedan, hade mycket mer päls när han var 6 veckor gammal, och han var enkelmanad:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
hans pappa är med enkelmatlad och har har bara tunn man men den lille har tappat hår och fått tillbaka de så de växer på
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

#9 Ja vid 6 veckor brukar alla lejonhuvade ungar ha mycket man, både dom enkelmanade och dom dubbelmanade.
#10 Är pappan enkelmanad så är denna unge inte lejonhuvad, ingen unge tappar hår så tidigt, han har ju inte "kjol" heller, manen och kjolen brukar dom tappa framemot 1-årsåldern. Det är väldigt lätt att se skillnad på vilka som är lejonmanade och vilka som inte är det i en kull med båda sorterna, man brukar se det redan vid ca 3 veckors ålder.
han drog ju inte av de utan de låg päls från honom i buren, och lejonhuvad dvv kan ha hängande öron, har fött upp sånna länge
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Vänta nu blir jag lite förvirrad… På hemsidan står det att h*n förmodligen är en hona? men har du kommit fram till att det är en hane nu? :)
#12 Alla lejonhuvade ddv har hängöron ;)
Fåtal som får uppåt, men enligt standard ska dem ha hängöron ;)
de står hane :p
:)
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
#16 Jaha! Har du bytt hemsida? :)
Jag har hela tiden kollat på lammhult's kaniner… ^^
En unge som inte har man vid den åldern kommer ine att få man heller… Kanske bäst att sälja kaninen som det den är, en normalpälsad Dvärgvädur. Annars är risken stor att köparen blir besviken.
16: haha nej bara namn :)
17: asså de ända jag har sagt de är att han hade man men tappade päls för tror inte han drog av sig de själv och att hans pappa är enkelmantlad
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
#19 Jasså. c:
#19 Det står ju att han är Lejonhuvad Dvärgvädur, vilket han inte är.
Om jag parar en av mina Lejonhuvade kaninhonor med en Hermelin så blir ju inte ungarna Lejonhuvade kaniner bara för att mamma är det.
han är ju inte renrasig heller då kan man ju inte skriva dvv :)
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
#22 Du skrev ju att pappan var lejonhuvad ddv och mamman ddv?
ja men man kan ju inte skriva dvv om inte han är renrasig ju,
gör vell som NI vill igen då….
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

#12 Alla dvärgvädurar har hängöron, vem har sagt nåt annat. Har också fött upp mycket lejonhuvade dvärgvädurar och det där är inte en lejonhuvad dvärgvädur. Varför skulle du inte kunna skriva dvärgvädur det är ju det han är. Du kan ju inte sälja honom som lejonhuvad dvv om han inte är det.
#24 Det var ju du själv som skrev att han är lejonhuvad dvv inte vi?
hans pappa är fortfarande lejonhuvad dvv, men vi kan ju säga att han är dvv med man med då så blir ni nöjda
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Vill egentligen inte lägga mig i men jag tror ni menar lite olika saker, jag tror att TS menar att lejonhuvad och vanlig dvv är olika raser och att den i så fall blir blandning, medan ni pratar om pälsar. Det är så jag tolkar diskussionen iaf:)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
ja pratar om att han är från sin pappa mest och är halv långhårig med ptte man men fattar nån? svar nej
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
#28 Ja lejonhuvad kanin och dvv är 2 olika raser. Men lejonhuvad ddv och dvv är nästan samma ras, bara olika pälstyper och räknas till 2 olika raser.
#29 Det är du som skrivit otydligt, eftersom du skrev lejonhuvad ddv och helt plötsligt något om uppåtöron?
ja har fan inte pratat om uppåtöron, ja har inte nämnt de, de ja nämn är att han är lejonhuvad dvv och att hans pappa är lejonhuvad dvv och hans mamma dvv då blir han 25% lejonhuvad och 75% dvv , kan ni inte läsa?
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
#31 Se inlägg #12
Vart kommer dina honor ifrån? :)
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
de står inte uppåtörad eller?
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Jo, men eftersom de är så lika kan hon ju sälja honom som dvv och inte säga blandras:) och om hon tycker han är långhårigare än vanligt så kanske det är lika bra att släppa diskussionen? Känns som den ändå inte kommer någon vart, och jag måste hålla med TS om att det kan tolkas som dålig stämning (det handlar ju mycket om hur man läser det) och TS verkar upprörd så.. :)
/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård
#34 nej
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Man kan ju visst skriva dvärgvädur…. Har den hängöron och är en dvärg så är det en dvärgvädur. Visserligen inte renrasig men ändå.
På samma sätt som du skrev "Lejonhuvad dvärgvädur" så kan du ju skriva "dvärgvädur".
Eftersom kaninen i fråga saknar man, och är såpass ung, så VET lejonuppfödarna att det här INTE är en lejonhuvad dvärgvädur. Det är en helt vanlig dvärgvädur.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
25%lejonhuvad och 75%dvv kan ja skriva då om de är bättre för de stämmer
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Ja det funkar ju bra :)
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#38 Det är här du gör ditt misstag. Du kan inte räkna procent.
Genen för man är dominant. Kaninen behöver bara ha en gen för att få man.
Om man parar en enkelmanad lejonhuvad dvärgvädur med en dvärgvädur så är chanen 1/4 att ungarna blir lejonhhuvade. Antingen får de genen vilket sker för 1/4 av ungarna eller så får de inte genen vilket händer 3/4 av ungarna.
De 1/4 av ungarna som får genen får man och är därmed lejonhuvade.
De 3/4 av ungarna som inte får genen får heller ingen man och är därmed inte lejonhuvade.
Eftersom din jättefina kanin inte har nån man så har han heller inte genen för man, han är alltså en helt vanlig dvärgvädur.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
men ja tänker ta mer nu han är 75 dvv och 25 lejon
slut diskuterat
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

#40 Bra förklarat, det är ju precis så det är.
#41 Han kan inte vara 25% lejon, det går liksom inte, antingen har han man och då är han en enkelmanad lejonhuvad dvärgvädur, eller så har han ingen man och då är han en vanlig dvärgvädur och som alla andra säger så är han inte lejonhuvad utan en vanlig dvv.
Varför skriver du inte att han är en blanding mellan lejonhuvad dvv o dvv?
För när jag läste "annonsen" så trodde jag att det va renrasig kanin enda tills jag såg bilden. Har man en kanin som inte är renrasig så ska man skriva det, annars säljer du fel kanin till köparen.
#43 får säga de så alla fattar då,
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
#40 och #41, Jo, det kan hon skriva.
Om man parar två helt renrasiga enkelmanade lejon så kan dom få avkommor utan man. Nu är det inte särskilt vanligt längre med enkelmanade lejon, men ändå.
Vi måste skilja på om vi pratar pälsgenetik eller ras.
I det här fallet pratar vi ras. Då är det HELT OK att skriva 25% Lejon 75% Dvärgvädur,
om ena föräldern är dvärgvädur och andra är 50% lejon 50% dvärgvädur.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
LEJONHUVAD DVV BLANDAT MED DVV nöjda?
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
#46 - Det är det här som är en diskussion. alla håller inte med alla.
Du beslutar själv :).
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Okej människor! Låt det va! Nu har en miljon människor skrivit här om att TS skrivit fel och vi har fått en bra förklaring i inlägg #40. Det är upp till TS om h*n vill ta till sig det ni har skrivit eller inte. Mer kan ni inte göra, inse fakta!
SÅ SNÄLLA, SLÄPP DET!
Eller:
25% Lejonhuvad dvärgvädur, 75% dvärgvädur.
Då förstår man ju precis - det är en blandras. Om den har man eller inte ser man ju själv på bilden.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#46 Menar inget illa nu men, tänk på hur du uppför dig. Du är en uppfödare och du ger ut helt fel buskap om dig som uppfödare och person när du håller på som du gör.
Lejonhuvad dvärgvädur och dvärgvädur är för övrigt två separata raser.
Det är inte en pälssort på vanliga dvärgvädur, såsom angora dvärgvädur eller rex dvärgvädur.
Även fuchs dvärgvädur är en separat ras numera, den heter Cashmerevädur.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se

#45 Jag tycker inte det är OK, för utan mananlaget finns ju inte en enda liten procent med lejonhuvad, lejonanlaget är ju manen i övrigt ser dom ju lika ut.
Jag har också haft kullar mellan vanlig dvv och enkelmanad lejonhuvad dvv och dom ungar som får man kallar jag lejonhuvad dvv och dom utan man är vanlig dvv.
Men lejonhuvad dvärgvädur är en RAS, inte ett pälsslag på en vanlig dvärgvädur.
Om man korsar lejonhuvad dvärgvädur med en vanlig dvärgvädur får man en korsningskanin, och det är alltid rätt att ange med procent vilka raser som är inblandande.
Ex: Jag korsar en hermelin med en dvärghare. Den kanske ser ut som en dvärghare, men är 50% hermelin och 50% dvärghare.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
fan ta bort tråden istället eller lås som de heter så slipper vi alla diskutionen
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
#54 Tänk på ditt språk. Att svära är nödigt och omoget.

#53 Jo jag vet att det är en egen ras, men den kommer ju ändå från vanlig dvärgvädur.
#51 Vad är en angora dvärgvädur? Aldrig hört talas om eller sett?:P
#57 Det är ett pälsslag som tekniskt sett är godkänt men som inte riktigt finns :).
En bra teddyvädur som uppfyller angorakraven (bra krusning, rätt längd på pälsen) och dvärgvädurskraven och har en märkning kan ställas ut som angora dvärgvädur.
En bra teddydvärg som uppfyller angorakraven och hermelinkraven som en angora hermelin :).
Det är mitt mål, angora hermelin aka angonin :D!
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#58 Okej :) Då förstår jag :D
#58 Angora Hermielin låter riktigt skoj.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
TS, kalla kaninen för dvärgvädurskorsning då? Och så kan du skriva vad föräldrarna är.

Jag har parat en dubbelmanad lejonhuvad dvv hane med en vanlig dvv, alla ungarna är ju lejonhuvade och dvärgvädurar, tycker inte jag kan sälja dom som nåt annat än lejonhuvade dvärgvädurar, sen framgår det ju av härstamningsbeviset att mamman är en vanlig dvärgvädur.
Han är tingad
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Nu rör det sig ju inte om renrasiga, men hade det varit det så hade man ju inte kunnat sälja dom som lejonhuvade dvärgvädurar….
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#64 Så länge som de har man så kan man väl det? Många uppfödare av LejonDvv gör sådana parningar, det används fortfarande mycket enkelmanat i aveln där…
Joo.. men tekniskt sett är det två raser…
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Ja, du vet du, trådskaparen, att du hade lite fel. Så kan det bli ibland. Din kanin är en dvärgvädur, normalpälsad. Jättefin påg med jag tror inte att du säljer honom med din felaktiga information. Du hade kunnat skriva lite mer om honom.
Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner
tråden kan tas bort
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
tråden kan låsas
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙