Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 981 ggr
Peak303
2

Råd, tack!

Min ena hane här hemma är lite smått "nosig" tror att han hamnat i tonåren. Men var gång jag kommer ner till kaninerna hör man hur han börjar småmorra/grymta, men han gör inget mot en.

Han hatar även att bli buren och morrar/grymtar då med och sprattlar en himla massa. Jag har haft sprattliga kaniner tidigare men han tar priset då han verkligen kämpar för att komma loss.

Har ni något råd mot detta?
Skulle vara jättetacksam om ni skulle vilja dela med er av era tips/råd! :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Peak303
0

Ingen? Obestämd

-'  Malin Hultman

Peak303
0

verkligen ingen..!?

-'  Malin Hultman

minaninar
0

Känner igen mig i just sprattlandet. Det andra har jag ingen erfarenhet av. Jag är lite skrivtrött för tillfället. men detta med morra och hela baletten hör ju till aggressiva, revirhävdande beteenden. Tonåren eller könsmognad, innebär att alla sådana naturligt programerade beteenden aktivera. Kolla alla de trådar på tillfället som handlat om aggressiva kaniner? För fem sex dagar sedan var det liivliga diskussioner om beteenden och bot (och tyvärr avlivning).

Kolla också nätet, googla på beteenden, googla på engelska, kolla youtube tutorials.. det finns MASSOR av resurser.

Lycka till.Kyss

Peak303
1

#3; tack för tipsen :)

Nej avlivning är verkligen inget alternativ för mig, tycker alla förtjänar en chans i livet! :)

-'  Malin Hultman

hobbymupp
0

Jag hade gett honom tid och belöning när han betedde sig rätt (om han nu någonsin gör det). Du är väl säker på att grymtandet inte är parningsljud eller bara små ljud av ansträning för att komma loss?

Kör med små stunders lyft, då och då utan att det är måsten, och de gånger han klarar det bra får han belöning. Vissa kaniner måste tjäna på att bete sig bra, annars ser de inget i det. :)

Peak303
0

Oj, glömde visst svara här, jo jag tror nog att de är parningsljud. Men varit lite osäker efter att han attackerade mitt ben utan anledning :S

-'  Malin Hultman

minaninar
0

#5 det där kan nog vara nåt för mig.. börjar tro att min ninis är en liten drama queen och att han inte alls alltid är så himla rädd när han blir lyft utan att han är envis. När jag är ute i parken t.ex. och han är lite spak av omgivningarna, så kan jag lyfta ganska fint, och han är lugn i famnen åtminstone så jag hinner gå en bit med honom där.

Visst eftersom han är liten drama queen kan han ju hetsa upp sig själv så han blir rädd ändå. Men öhmm.. det kan nog vara bra om han tjänar på det för han gör vad som helst för mat.

*sings* I'll do aaaaanyyythingg for fooooodTungan ute

Peak, när jag är på mer postningshumör så ska jag också försöka leta efter några riktigt bra råd om tillvägagångssätt. Men det kan ta ett tag.

Nattinatt.

Har varit på Lenny Kravitz och han blåste våra hjärnor och vi blåste hans och bandets genom att vara en sådan superduperpublikOskyldigKyss det var käääärlek i slutet