Kanin iFokus

Kanin

Etikettutställning
Läst 1445 ggr
[Airo]
0

Stamtavla

Har nu mejlat SKAF ang. att jag inte fått uppfödarnumrets papper hemskickat igen än.

Fick även reda på att man inte kan skriva stamtavla (och söka dispens) på dvärgvädur rexarna om föräldrarna inte har stamtavla?

Är helt förvirrad nu, med tanke på att jag fått reda på att man kan det eftersom att rasen inte är så vanlig på utställning..

dermot
0

Jo, man kan söka dispens på dvärgvädursrexar även fast päronen inte har stamtavla. Har jag lärt mig i alla fall.. Men bara för det är jag inte säker :P

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Airo]
0

#1 Jo, har också fått höra det. Men tydligen så får man inte det enligt SKAF?

dermot
0

#2 Nehej… Någon annan mer erfaren får nog svara på det.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Airo]
0

"Vilka djur har du i din ägo och är de idmärkta? Finns det då möjlighet att du kan ställa ut dem och få en godkänd bedömning på dem så kan det ev ligga till grund för en dispens. Utan bedömning - ingen dispens och absolut inga stamtavlor."

Obestämd

[sstorm]
0

#4 Vem pratade du med? Det är Lars-Åke Asp som har hand om stambokföring och dispens

zezagena
0

TS jag har fått dipens på tre dvv- en satin (ingen förälder ställd/reg) och två satin/rexbärare ( en förälder ställd/reg) och det var inga problem hos Asp få godkänt Skrattande

Du kan alltid ställa kanin med Godkänd färg? o "ovanlig" färg/päls, går kaningen igenom, återstår dispens-ansökan vilket försås kan bli avslagen om skäl finns. Din hane har väl Godkänd färg? (g/s), men är inte märkt av någon anledning..? hade nog varit positivt vid dispens på hans ungar då din hona har ej godkänt färg o ej stamtval/märkn.

Tror du absolut kan märka/stamtavla godkända ungar för bedömning/dispens/reg

[Airo]
0

#5 Vet inte vem av Ewa och Lars-Åke det är som skriver då det står "med vänliga hälsningar Ewa och Lars-Åke"..

#6 Hanen till kullen är blå/gul och inte svart/gul, men han har ju fortfarande Godkänd färg?. Pratade med uppfödaren till hanen om hon skulle kunna fixa stamtavla på honom, men hon sa att hon inte ville p.g.a att det finns wienertecknad i släkten. Hade själv velat ställa ut honom då jag tycker han är riktigt fin.. mamman till kullen vet jag att hon har icke Godkänd färg?.

Zvintos
1

Tycker det låter konstigt att du fått det svaret, när jag fått det motsatta gällande white zobel blå på dvv då jag hade lite dispensfunderingar. Instämmer med #6 att du gott kan märka och ställa och sen ansöka om dispens. Det "värsta" som blir är att den inte blir beviljad. Med tanke på hur sällan man ser dvv rexar på utställning så tycker inte jag att en dispens inte borde bli beviljad.

[sstorm]
0

Ring upp dem då så vet du vem du pratar med =) De är jätte trevliga både Ewa och Lars-Åke

zezagena
0

#7 Blå/gul rexdvv är ju ännu ovanligare, synd att han inte kan ställas..

[Airo]
0

#8 Tack för svaret Ninni.

#9 Funderar faktiskt på det.

#10 Jaså? säger du det? Förvånad Har 3 bilder på honom här, tycker själv han har en riktigt fin teckning.. hade varit väldigt kul att kunna ställa honom.. dock har han en väldigt dålig rexpäls - ser normalpälsad ut.

zezagena
0

#11 Tycker han ser fin ut, menar du att rexpälsen lite lång..? ser rätt tät ut iallafall.. Hans teckning är ju förstås inte "perfekt" men skulle säkerligen gåigenom bedömning. Ev kan du ju fråga hans uppfödare om du får märka honom (öron), o ställa o om han går igenom kanske hon positiv till stamtavla spec om han ska användas i fortsatt rex-avel för utställning

mlinz
0

Alltså, du kan ju inte skriva en giltig stamtavla på ungarna, men du kan märka dem, ställa ut dem, och när du har en bedömning, DÅ kan du ansöka om dispens. 
Du kan ju skriva en "icke godkänd" stamtavla ändå, och så söker du som sagt dispens när du har en bedömning du är nöjd med.

Zvintos
0

#13: Ja, det kan ju vara det som menas i mailet TS fick, att hon inte kan skriva godkända stamtavlor. Men det borde i sådana fall förtydligats att en "icke godkänd" stamtavla kan skrivas och att man kan testa att ställa ut och sen ansöka om dispens. Kunde man skrivit godkänd stamtavla så hade ju inte en dispensansökan behövts. Glad

mlinz
0

Jag tror det var det som menades, så förstod jag det som. 
Klart att man inte kan skriva en godkänd stamtavla på vad som helst,för att få en godkänd stamtavla måste man:

- Ha stambokförda föräldrar

eller

- Ha blivit utställd poäng och ansöka om dispens = få godkänd stamtavla.

[Airo]
0

Tänkte höra lite med er. Om mamman till en kull är wienertecknad, men inte pappan, kan man skriva stamtavla på ungen med Godkänd färg? och utan wienerteckning, även om mamman är wienertecknad..?

Mamman har endast en ytterst pytteliten fläck på nosen, syns knappt.. så tror inte något större förs vidare till ungarna.

Pappan har stamtavla.

[sstorm]
0

Wienerteckning är lika starkt anlag oavsett om de är en prick eller halva kaninen är vit. Det brukar inte vara populärt då man inte får skrivanfärger som inte finns i nordisk kaninstandard i stammar

[Airo]
0

Har nu fått stamtavlorna. Tänkte dock höra med er vad man ska skriva på "årtal / löpnummer"?

Vet ju dock vad som ska stå under årtal, men löpnummer..

mlinz
0

Löpnummer är vilken stamtavla för året det är. Alltså 01, 02, 03..