Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 4890 ggr
Suskiv
17

För små burar

Jordbruksverket har ju sina regler om minsta burstorlek, de storlekarna är ju extremt små för alla djur. Hos gnagare som hamstrat, råttor, marsivn mfl så går kunniga ut med rekommenationer om att djuren bör få mycket större burar än vad minimimåttet säger, detta för att djuren behöver få plats att röra sig och seriösa djurägare har sina djur i mycket större burar.

Varför finns inte sånna rekommendationer hos kaninerna. Det säger ju sig själv stt en bur på 100x50x50 är åt skogen för litet åt dvärgkaniner, ändå finns det inga rekommendationer från nått håll om att de bör få större burar.

Vi i sverige brukar ju vara bäst på djurskydd men om man tex jämför med RWA (Rabbit Welfare Association) så rekomenderar de burar på 180x60x60 med tillkopplad Hage på 180 x120 till dvärgkaniner. Varför finns inga sånna rekommendationer här?

100x50x50 är nästan samma storlek som jag har till guldhamstern, att stoppa ner en kanin där skulle vara vansinnigt.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[_hsleiufhbtv]
0

Håller med dig, det är sjukt. Mina gerbiler bor i en 150x50x50 bur, liksom den är laglig till kaniner? Skulle aldrig få för mig att använda en sådan liten bur.

Friggeshoppkaniner
0

Håller helt klart med dig! Mina kaniner bor i 200x100x100 vilket jag tycker är minimum för mina kaniner att bo i. Hade helst velat haft alla mina kaniner i en 14 kvadratmeters bur som jag hade förra året men det funkar tyvärr inte då jag tävlar med flera av kaninerna och vissa går inte alls att ha ihop med andra kaniner utan bråk :/

hobbymupp
0

Finns och finns… De flesta som skriver minimimåtten skriver ju också att det är det absolut minsta man får ha och att man bör ha större. Så även hos kaninerna.

Algotgardens
1

Men ffs, Sverige är inte bäst på djurskydd någonstans. Vi är inte ens på topp 3 i världen, så låt oss nu kliva av vår lilla pidestal och inse att ALLA våra djurlagar är helt åt helvete. :)

http://www.djurensratt.se/sites/default/files/varldens_basta_djurskydd.pdf

Lina R
0

Ja, dom tar tillochmed upp det i djurskyddsutbildningar… Sverige är INTE bäst. Den där pdf:en ingick i kursmaterialet :P.

När det gäller kaniner så är reglerna framförallt ologiska på en del punkter, såsom storlek på transportburar.

Men var och en efter eget samvete! Jag har 120x60 till hermelinerna (dvs en viktklass över) och det tycker jag är ett bra minimimått till dom. Jag kommer ha större när jag bygger egna (125x80, med möjlighet att öppna upp mellan facken till 150x80). Men 120x60-plastburarna var riktigt, ritkigt billiga i höstas så det blev såna :).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

mandyosv
0

Jag fattar inte det heller, förstår mig inte på folk som har sina kaniner permanent i små inneburar utan daglig utevistelse, eller i en "fackbur" där måtten är 100 x 60 . Det är ju helt hemskt.

En dvv jag köpte bodde i en bur som är 70x35,

Tycker iallafall att kaninen ska kunna ta minst 3 skutt rakt fram i buren.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

BusBella
0

Inte för alla djur, men litet är det. Är Rabbit Welfare Associaton Engelskt eller Amerikanskt? För i USA håller majoriteten kaniner i burar med gallerbotten som är upphöjda från marken.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Fridaaaa
0

Helt sjukt :/
Jag har större mått än vad jbv har som minstamått till alla mina burdjur: Kaniner, marsvin & höns.
T.ex marsvin får ju bo 3 st i en bur som är 100x50x50 och då ska ett varit hus/Gömställe också få plats :/
Höns t.ex, 7-9 höns/kvm får man ha, helt sjukt!
Nej jbv borde verkligen kolla över sina minimått :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

BusBella
0

#8 Ja, med höns är det ju helt extremt. Och små afrikanska dvärgsjusovare ska enligt Jbv ha 2 kvm i bottenyta, då borde ju höns också få ha det större.

Mind your language.

/Emma

Medarbetare på Exotiska djur och Chinchilla

Suskiv
0

#4 Intresant, jag hade uppenbart gått på myten, spännande läsning.

#7 RWA är brittiskt.

Fridaaaa
0

#9 Ja det är sjukt :/ Vi har dock mycket större till våra:P
Nej sjuka regler gällande bur mått osv ändå ska djuren ha det så nbaturligt som möjligt? Hur ska man kunna det med dem små burmåtten? :/

mandyosv
0

#8 !!!!!! HÖNSEN!?!?!? SJUKT!

En annan grej att tänka på är vad det är för minimått t.ex Jordekorrar, sugar gliders och andra exotiska djur, Rätt stora utrymmen.

MEN SEDAN KOLLAR MAN PÅ VAD EN UNDULAT HAR FÖR MINIMÅTt…. fyy säger jag.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:

[EllenAlicia]
1

Till mina kaniner har jag 200x70 då dom ska ha plats för att springa om dom får sitta inne några dagar av ngn andledning

Fridaaaa
1

#12 Ja det är sjukt.
Många exotiska djur har större lagliga mått pga att många räknas som "djurparksdjur" då krävs större mått, borde vara lite större för privatpersoner på husdjuren anser jag.

Suskiv
0

#12 burfågelmåtten är skrämmande, fast nu skulle det väl som tur komma nya mått om jag förstått det rätt. Vet dock att många fågelägare inte vill se de nya måtten eftersom det är så stora.

Jag skulle själv inte vilja ha burfåglar, anser att det krävs stora voljärer på flera kvadrat med full takhöjd för att fåglarna ska mår bra och nått sånt kan inte jag erbjuda.

Fridaaaa
0

#15 Vet inte hur stort dem kommer att ändra, men tror det är främst småfåglarna dem skulle ändra inte hönsen om jag förstod det rätt.
Men mamma frågade länsstyrelsen, då hon har småfåglar och tror inte burmåtten skulle öka jätte mycket men ändå bättre än inget :)

mandyosv
0

Ja det är sjukt det här med mått..

#15 Jag tycker som dig med! Vill att fåglar ska bo så som de gör på Palmitos park, så sjukt stora voljärer, där man fick gå in och gå på en stig inne i voljären och alla fåglar bara satt där vid sina matskålar eller flögomkring! På fågeluppvisningarna flög fåglarna LÖSA och det var verkligen vackert att de kom tillbaka efter att ha flygit som om de var vilda.

Fridaaaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild ifrån mammas voljär :D
Massa roligt att hänga i, gröna blad nu under sommaren osv :)

mandyosv
0

Va fin läckra färger!!

Fridaaaa
0

#19 Mamma har många olika färger på nymfkakaduorna :) Och även gulkindande (t.ex den som hänger upp och ner nästan), bara max 4-5st med henne då, som föder upp såna i hela Sverige :)

mandyosv
0

Jaha de såg riktigt fina ut !!!

Fridaaaa
0

#21 Hon tackar :)

Suskiv
1

#20 heter det nymfkakaduor? Jag har lärt mig att det heter nymfparakiter. Fina var de.

Fridaaaa
0

#23 Hette nymfparakit innan för för några år sedan blev det nymfkakadua eftersom det är en slags kakadua :) men man kan säga vilket som:P
Men i fåglarnas papper mamma skickar med, skriver man nymfkakadua:)
tack :)

[Juliaammouri]
0

fattar inte när ni skriver så här 100 x 80 ( tex) Men är en meter bra?

mandyosv
0

#25 Alldeles för litet!! 100 cm är ju en meter

Så när man skriver

100 x 80 menar man en bur som är 100 cm lång och 80 cm bred

Fridaaaa
0

#25 100 cm = 1 meter ;)
Enligt lag får en dvärgkanin under 3 kg bo i en bur som är 1 meter lång och 50 cm bred och 50 cm hög.

Om man skriver t.ex 100x50x50 menar man 100 cm lång, 50cm bred och 50 cm hög :)

[Juliaammouri]
0

#27 så då får min dvärgteddy det? ;)

Lina R
0

Problemet med våra djurskyddsregler idag är ju att vi numera har flytande gränser mellan husdjur, lantbruksdjur och djurparksdjur.

Allt kan man numera ha som husdjur. Och då stämmer inte måtten… alls….

Sverige har väldigt bra regler för höns, jämfört med andra länder. Men de är ju fortfarande groteskt mycket höns per yta, när man ser på det med "husdjursögon".

Djurparksdjuren har jättestora ytor, beräknat utefter att de måste kunna gå undan. Det är jobbigt för dem att alltid bli betraktade av folkmassor. Därför är burmåtten enormt tilltagna för djurparksdjur. Och de är jättestora sedda med "husdjursögon".

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

#28, ja det får den. Men det är ju inte att rekommendera. Det är skämsgränsen, minimi är det absolut minsta lagliga.

Och vem vill tulla på gränserna =)?

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#28 Ja, men det är igentligen för litet, eftersom det ska få plats med sitthylla också. Minst 120x50 bör man ha.

Lina R
0

#31, fel. Sitthyllan räknas inte bort. 100x50x50 är lagligt upp till 3kg kanin.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#32 Skrev inte att den räknas bort? Skrev att man ska ju få plats med en sitthylla med, därför bör man ha minst 120x50 så att kaninen har mer yta :)

Lina R
0

Jaa man bör ju ha större :). Men man FÅR ha 0,5kvm ;).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#34 Jo men jag skrev att man bör ha över det, och skrev högre upp att dem måste ha minst 100x50x50 ;)

[Juliaammouri]
0

så 1 meter är för litet?

Fridaaaa
0

#36 Enligt lag ska buren vara minst 0,5 kvm, bredden minst 50 cm och höjden minst 50 cm. Så är kortsidan bara 50 cm måste längden vara minst 100 cm alltså 1 meter lång.
Men alltid bäst att ha så stort man kan :)
å

Lina R
0

Det är lagligt för kaniner upp till 3kg.

Men tycker du att din kanin får ett bra boende när den bara har 100cm x 50cm att röra sig på?

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
0

#36 ja. Visserligen är det lagligt men inte särskilt lämpligt. En kanin ska ju kunna hoppa i sin bur.

Clariiz
0

Väldigt intressant det här. 
T.ex gerbiler får du ha 2 st på 27 l. Det finns det absolut ingen (vettig) gerbilägare som skulle ha. Man kör på 50 l. per gerbil dvs minst så kommer gerbilerna bo på 100 l. nästan 4 ggr så stort som vad lagen säger.

Tänk om det kunde vara liknande rekommendationer för kaniner..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Suskiv
0

Precis det jag menar, ingen vettig gerbilägare, hamsterägare, råttägare osv skulle ha sina djur på minimimåtten, men kaninägare har det utan problem och ingen, inte ens SKAF går ut med att kaniner ska bo betydligt större än minimimåtten.

Våra smågnagare går på burar som är 6 gånger större än minimimåtten och kaninerna har burar som är nästan två gånger minimåttet (burarna känns för små).

Eriikaa
2

Jag tycker det är helt sjukt. Jag skulle aldrig kunna sätta min kanin i en bur med minimått. Tycker det är hemskt att en kanin ska försöka skutta runt på 0,5 kvadratmeter. Jag har gjort det så naturligt som möljigt för min kanin, så han lever på 18 kvm på vintern och 16 kvm på sommaren. :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Suskiv
0

Det skulle vara intresant att höra från dem, som har sina kaniner på minimimåtten.

Fridaaaa
0

#42 Lyxliv. Tyvärr kan ju inte alla har det så lyxigt:P

Lina R
0

Fast om man har säg 10 kaniner. Och de är dvärgar, så minst 0,5kvm. Och man ska ha dom på 6ggr minimi. Då ska man alltså ha 10 burar a 3kvm. Det är rätt svårt att åstadkomma.

För mig personligen så går skämsgränsen vid 1 viktklass över på ytmåttet (burhöjden måste ju anpassas efter ras, 50cm till en hermelin är stort och luftigt, 50cm till en Sverigehare är litet trots att dom ingår i samma viktklass).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
0

Man behöver ju inte ha 6 ggr större, men en fördubbling av minimåtten är ju en bra början. 1 kvm per borde inte vara helt omöjligt.

Lina R
0

Ja, eller åtminstone en vettigare gradering :D.

0,75kvm som minimimått för upp till 2kg. Sen +0,25kvm per kilo?

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#46 Eller största inneburarna som finns :) Tänker på dem i lägenheter

Suskiv
0

Bättre gradering behövs helt klart, är stor skillnad på en hermilin på dryga kilot och en kanin som väger nästan tre. Eller för den delen en kanin som väger fem och en belgisk jätte på närmare tio.

Precis, så nu senast i djuraffören en innebur på 140x60x55, det känns som ett ok alternativ till en hermelin om man ska ha en innebur. Det var inte särkilt dyr heller.

Fridaaaa
0

#49 Största innebur jag har sett är 160x60x55 :)
Skulle ha en kanin som väger max 2-2,5kg i sådan inte större :)

[Tilde]
1

Var glada att ni inte bor i Danmark då! Här finns inga regler för hur stora terrarier reptiler ska ha. En jemenkameleont som blir upp till 60cm behöver STORA ytor dessa kan folk ha i terrarier som är 30x40x50!!

Jag tycker att så länge kaninen inte behöver vara i buren hela tiden gör det inget om den är lite liten. T.ex. mina kaniner har en bur som är liiite för liten enligt lag (en två våningars som är lite för låg), men de har hela balkongen att bo på och trivs kaninbra! Glad

Algotgardens
0

Mina två honor som bor i bur har en bur med två våningar som är 120x50x50 på varje plan, funderar dock på att byta ut buren till en sådan 160cm lång.

Hanen är frigående, mest i köket dock så 10-11 kvm.

Syllán
0

100x50x50 ÄR sjukligt lite utrymme, å andra sidan känns det dubbelmoral när jag har det själv, dock används det endast som hus eftersom pojken är frigående så det är inget problem. Å andra sidan så handlar det om att kaninen ska få ett "drägligt" liv, tror inte det är speciellt sannolikt om kaninen ej får aktivering samt stimulering av dem små grå.

slarvigt
0

#53 Om han är frigående så räknas väl hela ytan som han är frigående på som hans bur tror jag? :)

Friggeshoppkaniner
0

#54 Japp så är det :)

Fridaaaa
0

#54 Ja så länge inte buren stängs:)

[steffie00]
0

#1. Jag håller verkligen med dig! Vissa djur (som man föder upp t.ex. som minkar har typ 20 cm att röra sig i och sen stoppar man in en el-stång och i rumpan och så dör dom, HELT SJUKT!!!) och i vissa djur affärer har ungar och vuxen kaniner 25cm! jag fattar verkligen inte hur men kan göra så! dom kan ju knappt röra sig! Tänk att bo i en bur som man knappt kan röra sig i! Flera månader!  Jag är verkligen emot detta! Min kanin har två våningar. och på bredden är den ungefär 120cm (väggen)och på längden 60cm + hage och så brukar jag gå ut och gå med henne ofta. Gå till länken nedan för, det är såååååååååååååå hemskt!!!!! Där finns det bilder på hur dom plågas!                                                               

www.sveketmotminkarna.se/pälsfarmerna

Fridaaaa
0

#57 Så trångt har inte minkar
Och man stoppar INTE en elstång i rumpan på dem så att dem dör!
Det stämmer verkligen inte!

mandyosv
0

#58 Har du besökt alla Sveriges Minkfarmar för att kunna uttala dig om att de inte bor så?

#57 Ja det är verkligen fruktansvärt. Jag vet inte om det med elstångar stämmer men de bor verkligen otroligt litet och på bara nät som golv. Jätteotäckt.

Fridaaaa
2

#59 Det råkar vara så, att jag har släktingar som har minkfarmar plus att jag bor där det finns mest minkafarmar i hela landet, ca hälften av landats minkfarmar finns här, och jag är väldigt insatt.
Dem får inte ha så små burar som #57 sa, plus att man inte använder elstångar,det är inte ens tillåtet. Jag vet vad som gäller och inte gäller ang minkfarmar :) Många har så himla mycket fördomar om det plus att det visas alltid det värsta i tidningarna.

mandyosv
1

Haha, man märkte direkt att du har en relation till en minkfarm.

Men var ligger den som dina släktingar har då?

Fridaaaa
0

#61 Vad menar du med det?
Varför skulle jag berätta det? Det hör väl inte hit?

mandyosv
0

#62 skulle nog gissa på att Åkessons Minkfarm i Sölvesborg skulle vara din släkting och enligt bilder så ser de inte särskilt mysigt ut, Men du kanske tycker att det är okej för minkar att bo på liten yta? Men dina kaniner kan minsann inte bo i en bur 100x50?

mandyosv
0

"Får små burar" Jo jag tycker det hör hit!

Fridaaaa
0

#63 Nix inte min släkting. Bara jag, mina syskon, pappa och fastersom heter åkesson i min släkt, så är inte släkt med dem nej ;)
Men nej jag tycker inte att dem ska bo i så pass små burar men dem är itne så små som #57 sa ;) Varkens mått eller det med elen.
Men ja jag tycker att dem ska ha större burar, precis som alla andra djur.
Men man behöver ju inte smutskasta det, och skriva felaktigheter.

[Tilde]
0

Nu lägger jag mig i här… Det finns väl ändå lagar i Sverige på hur man ska avliva djur??? Så det där med elstångar i rumpan på minkar låter ju lite… konstigt? Om det finns lagar på att MÖSS ska avlivas så humant som möjligt, måste det finnas såna lagar för avlivning av mink också.

Och sen tror jag att det finns MÅNGA som heter Åkesson i efternamn, så det är ingen idé att hoppa på Frida om sånt!

mandyosv
0

#66 har inte hoppat på någon lol =) Men eftersom de finns en minkfarm där frida bor med hennes efternamn så är det väl helt självklart att jag antar den farmen hennes släktingar har?

Fridaaaa
0

#66 Man avlivar inte minkar på det viset nej. Elstångar får inte ens användas :)
Vet inte vart #57 har fått det ifrån men det är verkligen inte sant. Det är en ren lögn.
Minkar avlivas på ett sådan sätt att dem inte plågas.

#67 Hur vet du att jag bor i Sölvesborg då?

dermot
1

OT.. Bara jag som hatar ordet "Lol" ._.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Tilde]
0

#69 Jag älskar "lol" :D om det används på rätt sätt xD

Fridaaaa
0

#69 Haha ja jag hatar det ordet med ;)

mandyosv
0

#69 Tycker det var en ganska onödig fråga då du säkert kan räkna ut själv att det finns fler än du.

Jag tycker om ordet Lol och det passar bra i många sammanhang. Robertgubbem du också skrev i din kommentar tycker jag också mycket om ._.

mandyosv
0

#71 Varför skrev du "haha ja" i din kommentar? Då svarar du ju på frågan att Ja, du är den ända som hatar ordet lol. Men ändå skriver du efter "jag hatar det ordet med"

Lite förvirrande om jag själv får säga det. Visserligen så skrev ju Annika inget frågetecken men det är ju helt klart en fråga.

dermot
0

#72 Skrev jag att det var till dig? Nej precis. Dock tycker jag att det är onödigt av dig att säga att en minkfarm som är "dålig" är släkt med Frida bara pga efternamnet? Känns lite långsökt.. :P Men nu e vi glada här va! ._. :D

I övrigt håller jag med Tirin i det hon skriver.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dermot
0

#73 Äsch men sluta nu… Gör väl inget som det slank in ett "ja" där? xD Inget man behöver skriva en hel novell om;))

// Anka

mandyosv
0

#74 Nej men då kan man ju fråga sig varför du ställer den frågan inne i en tråd när det är fullständig OT, där jag precis skrivit en kommentar där förkortningen LOL finns med?

Har aldrig sagt att det var så. Dock finns inga bra minkfarmar i Sverige. Således inte fridas släktingar har sin farm utomlands så är den enligt mig & majoriteten av Sveriges befolkning dålig.

mandyosv
0

#75 Lol jo, rätt ska vara rätt

dermot
0

#76 Var du själv som ansåg att det var en fråga. Var du själv som reagerade som att det var skrivet åt dig. Och även du själv som valde att svara på det.

Nog om det nu..

Fast hur det du att där inte finns några bra minkfarmar i Svergie? Har du varit på alla? Tidningar och Internet skriver som vanligt bara det värsta som händer - för det är det människor reagerar på och "vill" läsa om. Hur mycket läser du, som är bra från någon farm eller gård över huvudtaget?

Och vad menar du med "enligt mig och majoriteten"? Då frågar jag ALLA som är den här "majoriteten" - hur många av er har varit på en minkfarm? Hur många är insatta?

Jag säger inte att jag själv är det, - vilket också är därför jag frågar - men jag gillar inte när folk häver ut sig att allt är dåligt, ingen av de är bra och så vidare… Men i jämförelse med vad? Av vad man sett på internet? Läst i tidningen?

Jag vill veta! Därför jag frågar.. Inte för att hoppa på någon - och om någon känner sig påhoppad så ber jag om ursäkt. Vill inte vara ovän med någon men jag måste ju få fråga.

// Anka

Fridaaaa
0

#73 Skrev att jag hatar med det ordet. Alltså höll med henne. 
Jag har väl lika mycket rätt att skratta som du har?

På lister (som jag talar till viss del) säger man så som jag skrev, alltså dialektsgrej.

#76 Du som inte är insatt i minkfarmar kan inte säga att det finns bara dåliga.
Minkfarmare måste ta bra hand om sina djur, annars kan dem inte producera fram bra minkar, bra pälsar.

mandyosv
0

#78. Utifrån den enkla faktan att en mink inte ska bo i en bur.

Lina R
3

Och de får dessutom inte bedriva sin verksamhet om de inte följer lagar och föreskrifter… Det är POLITIKERNA som ska få skit, inte djurägarna som följer lagen.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

Och de får dessutom inte bedriva sin verksamhet om de inte följer lagar och föreskrifter… Det är POLITIKERNA som ska få skit, inte djurägarna som följer lagen.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

dermot
0

#80 Det borde väl i så fall inte en kanin heller göra?

// Anka

Fridaaaa
0

#80 Då ska inte du ha kaninerna heller i bur då. Exakt samma sak. Snacka om dubbelmoral på hög nivå.

Då ska inga djur bor i burar, ladugårdar eller liknande då ju.

[MiniPim]
0

Mandyosv, förstår du inte att det är jobbigt? Du håller på hela tiden, när folk försöker avsluta diskutionen fortsätter du.

Kan du bara inte sluta? Ditt beteende kan vara störande!

Hejdå

mandyosv
0

#83 Nej jag tycker det är hemskt att se kaniner sitta i små inneburar eller i små fackburar där de inte får komma ut.

Men på minkfarmar är det nät i botten och det är än mer hemskt. Fastgrott bajs osv… en kanin brukar iallafall få ett skälígt liv i bur med varierad kost och få ut och springa ofta.

Mannez
0

Håller med om att det är på för litet, fast nu måste jag ha mina kaniner TILLFÄLLIGT i 100x50 burar, vi håller nämligen på att bygga flera. Sedan så har jag innebursreserver då jag brukar ta en kull då och då ifall jag skulle ha svårt att få sålt, dessa burar är antingen 100x50 eller 120x50, men djuren som bor i dessa stannar inte länge i dom.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Fridaaaa
0

#86 gallret till burarna spolas av titt som tätt.
Och minkarna har "fast" mark också inte enbart nät.
Dem får mat minst 2 gång/dag
Automatiska vattenkoppar
Vaccineras när dem är små
Veterinär kollat titt som tätt så att minkarna är friska
De kollas 1-2 gånger/år och tas bort om dem är sjuka, på ett bra sätt så att dem inte lider.

dermot
0

#86 Men det måste ju vara samma sak? Bur är en bur. Sedan att det finns olika storlekar är en sak. Men jag är säker på att de verkligen inte går på BARA nät. Dessutom inte ägarna som bestämmer det, som Lina R sa. Kasta skit på de istället.

// Anka

Fridaaaa
0

Kasta skiten på politikerna som bestämmer hur allting ska vara, minkfarmare följer bara lagar och det dem blir tillsagda, ingenting annat.

mandyosv
0

För att tjäna pengar, tycker det är förkastligt att låta djur bo så förfärlligt. Gå in på sidan någon länkade tidigare så får ni se själva.

Fridaaaa
0

#91 Så djur som skickas t.ex till slakt långa vägar har det bättre då än minkar? 
Eller broilerkycklingarna man köper i frysen på mataffären? Kan säga att dem kycklingarna har haft det mycket mycket värre.

mandyosv
0

Har jag väl aldrig påstått? Tror jag har skrivit i en kommentar ovanför att det var hemskt, när du skrev deras lagliga yta

Fridaaaa
0

#93 Jag har inte skrivit hur stor dem får ha det?
Men 20 cm litet, stämmer inte.

mandyosv
0

1 kvm för höns? eller har jag fel

Fridaaaa
0

#95 Ja på 1kvm får man ha 7-9 höns, vilket ju är helkasst.

mandyosv
0

ja, det jag menar =)

Friggeshoppkaniner
0

Kan inte påstå att dessa http://www.youtube.com/watch?feature=fvwp&NR=1&v=uvcd06Mywjc hästar fick ett bra slut i livet direkt.. Halvdöda vid slakt :(

Men minkarna lär ju knappast kunna röra sig normalt dom heller i så små burar med endast galler som underlag :/

Fridaaaa
0

#98 Det är fortfarande inte endast galler som underlag.
Märks att folk vet väldigt lite hur det ser ut & går till på en minkfarm.

Friggeshoppkaniner
0

# 99 Galler + en liten bolåda eller? Ser inte ut att vara så kul för dom att gå på gallret iaf..

Fridaaaa
0

#100 Det är inte minkfarmarna som bestämmer att det ska vara så.
Det är pga att det ska vara lättstädat. Det är politiker som bestämt allting hur det ska se ut och vara.

SÅ förstår inte varför alla kastar skit på minkfarmare, det är ju inte dem som bestämmer hur det ska vara

Friggeshoppkaniner
0

# 101 Även fast det finns regler som dom måste följa borde dom väl kunna välja underlag själva? Att mocka varje bur en gång i veckan borde väl funka? Eller är det politikerna som styr allt? För som kaninuppfödare får ju burarna se ut lite som dom vill så länge dom följer lagen och inte skadar kaninen.

Fridaaaa
0

#102 Försök du mocka över 300 burar ;)
Nej burarna måste vara utformade efter lag.

Suskiv
0

#101 Precis som kaninuppfödare/-ägare borde ju fatta själva att man ska ge kaninerna större yta än en bur som uppfyller minimimåtten. Ändå bor majoriteten av alla kaniner i miminala burar och ingen tycker att det är nått konstigt eller att de är hemska människor.

Friggeshoppkaniner
0

# 103 Okej, kanske inte.. men borde ju finnas en bättre lösning än galler, ev mindre maskor i nätet så dom kan gå normalt på det..

Det är ju olagligt att ha en kanin i en bur som är upphöjd från marken och har galler som underlag, och ändå finns det uppfödare med flera hundra kaniner som mockar burarna.

Suskiv
0

Inlägg 104 var ju menat till 102.

Fridaaaa
0

#105 Ja det finns det ju säkert, men som sagt, inget minkfarmarna kan styra över. Dem följer bara reglerna, hur burarna ska se ut, ingenting annat.
Och politikerna som bestämmer allting, vet inte ett smack hur någonting ska skötas, dem bara sitter och bestämmer.

[Juliaammouri]
0

om jag fick och hade plats och kunde skulle jag köpa den största inneburen som finns men nu bor jag i en lägenhet så typiskt ;/

[Ai-chan]
0

Nu har jag inte läst i hela tråden. Själv så tycker jag att en kanin inte bör vara i en bur överhuvudtaget. En stor Hage, eller lösgående i hemmet. Hästbox eller något liknande är också okey. Men burar, nja. Det är inte ett ställe för kaniner.

Fridaaaa
0

#108 Man kan ju bygga egen och göra den som en möbel?
Vet någon här inne som gjort det ^^.

Suskiv
0

#108 då kanske man ska fundera två gånger om man verkligen har plats för kanin. Har man inte plats för större bur så finns det andra djur som tex hamstrar så mår utmärkt på 100x50 cm.

Plats är ju en av sakerna man får tänka över innan man skaffar sig ett djur. Jag tex skulle vilja ha fler kaniner, men det finns det inte plats för, eller jo om vi går ner på 100x50 fackburar men det är inte jag berädd att göra bara för att uppfylla mitt eget ego.

Pelzi
0

Jag rekomenderar:

Upp till 3 kg kaniner minst 105x60 och 50 i höjd

upp till 5 kg kaniner minst 120x60 och 60 i höjd

kaniner över 5 kg minst  150x80 och 80 i höjd

det är det jag rekomenderar och har man 2 kaniner tillsammans så dubblar man måtten :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

[_hsleiufhbtv]
5

Jag skulle hålla mig undan denna tråden sa jag.. Men nu kan jag inte längre ._. Jag är enormt insatt i minkfarmar så alla vet, så inga påhopp ang det tack. Minkar bor i en liiiiten gallerbur, med en ytterst liten bolåda, så stor så jag precis kunde få ner mina händer i den, och dom är små! Jag förstår inte hur vissa här (nämner inga namn då jag bara läste allt och inte lade märke till personerna) kan säga att det en okej skötsel?! Någon sa att "mandyosv" var dubbelmoralisk men då är ni ju det själva. Det är inte ok med att ha kaniner i små burar, men minkar är ok? För att det följer lagen?! Det gör en 100x50 bur också, men näsan INGEN har sina kaniner i en sådan, men minkarna är okej, för det är LAGLIGT! Detta är ju dubbelmoral om något?! Minkar lever dåligt, det gör dom faktiskt! Så förstår inte varför folk här kan prata väl om dom? De lever för en sak. För att dö. Pga deras päls! Avelshonorna bara producerar och producerar, lever med ungarna tills de är tillräckligt stora för att dödas och då får honorna en ny kull. Detta är väl FEL om något? Ja precis. Och någon här skrev något om veterinärer, varför har majoriteten av alla minkar stora infekterade sår, om veterinären nu undersöker dom då och då? Varför tillåter veterinären den kannibalism som ibland pågår där? En VETERINÄR borde ju reagera inte sant? Så det stämmer inte heller. Tyvärr. Så nej, de får inte den vård och skötsel de behöver och förtjänar. Nu blev det lite OT här i slutet, men var tvungen att säga att det är faktiskt lika hemskt som de visar i tidningarna.

Fridaaaa
0

#113 Nej där har du fel. Ungarna säras långt innan det är dags för pälsning.
Och jag tror du syftar på mig nu. Nej jag tycker inte det är ok att dem bor i såna burar men det är inget vi kan påverka då dem måste följa det som politikerna osv har bestämt.
Förstår inte varför alla klankar på minkfarmarna, det är inte dem som bestämmer reglerna.

Och veterinärer kollar minst 1 gång/år så att minkarna inte är sjuka, dem får vaccin, får mat 2 gånger/dag, alltid tillgång till vatten.
Så små bohålor har jag inte sett någongång som du beskriver.

Alla minkar som har sår eller inte mår bra avlivas, annars har du varit hos dåliga minkfarmare. Dem får inte gå med sår. Och det är inte många minkar som har sår.
Och när dem väl får det, är det när dem har ungar och ungarna har blivit lite större och det är pga att minkfarmarna får ej sära på ungarna ifrån mamman som dem vill.

[_hsleiufhbtv]
3

#114 som jag skrev, har jag ingen aning om vem som skrev vad här, så det kan du inte säga - men känner du dig träffad, så visst. På de fem minkfarmar jag har varit säras dom SENT. Väldigt sent! Och klart vi kan påverka burstorlrkarna? För att minkfarmarna ska se till att deras egen djurhållning är bra. Det är samma sak som oss kaninmänniskor - vi får ha kaninerna i 100x50-burar, men har vi det? Nej, för vi tar ansvar för vår djurhållning och det kan minkfarmarna också göra. Visst, det kräver plats, jag vet. Men få får de minska på antalet djur, för djurens välmående går väl före allt? En gång per år räcker knappast när det är så pass dålig djurhållning. Precis, du sa det själv. Om de får sår avlivas dom, och hur många är det igentligen som får sår? Jo mängder.

Lina R
0

EDet är en sak för människor som har djur som hobby, och en annan för de som har djur som inkomst. För dem kanske valet står mellan lagliga minimiburar, eller att inte ha djur alls. Och har man varit egenföretagare hela sitt liv kan det vara väldigt svårt att välja att bli lönearbetare eller arbetslös. Visst kan vi sitta här på ett forum och ha åsikter, men jag tror inte att någon av oss egentligen har rätt att döma dom. Minkfarmar finns för att vårt samhälle accepterar industriell djurhållning och pälsproduktion. Samt att det finns en efterfrågan. Sålänge det är lagligt och man kan tjäna pengar på det kommer en del att vilja jobba med det. och gör vi det olagligt i Sverige exporterar vi problemet till andra länder. Vill vi ha bort minkfarmar från världen så ser det i mina ögon ut som att det måste föras internationella kampanjer spec riktade mot ex ryssland ovh kina (inte många i väst som gillar minkpäls) om att päls inte är coolt. Vi måste strypa efterfrågan. Om ingen köper minkpäls, har ingen råd att jobba med det.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#115 det är det som är grejen, dom måste göra som det står i lagen, ingenting annat. Och eftersom det är deras jobb, så måste dem följa lagar och regler, även gällande burar.
Då har dem ställerna gjort del

Kan ju säga att broileruppfödning och kycklingarfarmar är 100gånger värre men ingen säger något om det. Helst sinnessjukt

Lina R
0

Jag har varit in på äggfarm…. Mitt hjärta gråter varje gång jag tänker på det…. Höns klarar inte av större flockar än 25. De "bra" äggfarmarna har "bara" 1000 höns i varje avdelning. Alla som har villa kan ha höns. Ju fler som slutar köpa ägg ju fler som slipper lida i fabriken.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

louise1993
4

#117, Se inte detta som ett påhopp är du snäll, jag bara undrar hur du tänker. Du säger ju att de måste följa lagen och "de gör sitt jobb", men jag vet inte om jag tycker det är en ursäkt till att ha nätbotten och små utrymmen (uppenbarligen är det många som har det, tänker på en länk tidigare i tråden). I mona öron är det det samma som att säga "Kaniner måste gå på 100x50x50, för det är att följa lagen..

Jag förstår inte riktigt hur du tänker när du tycker det är alldeles för små burar till kaniner men sedan säger "de måste följa lagen" om minkfaramar?

Man kan ha bra förhållanden till minkarna även fast man följer lagen, tycker inte riktigt det är en ursäkt?

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

louise1993
0
Lina R
0

Nu vet jag inte hur det är med just mink, ska kolla upp det.

Men hare MÅSTE gå på nätbotten, de får inte gå på hel botten.

Återkommer med vad som gäller för mink.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

Ok, här kommer reglerna, direktsaxade ur L100:

Skötsel

1 § Infångade vilda minkar eller rävar får inte hållas i burar för pälsproduktion.

2 § Minkar och rävar ska, beträffande avelsdjur och valpar upp till fyra månaders ålder, ha fri tillgång till dricksvatten. Övriga minkar och rävar ska ha tillgång till dricksvatten minst två gånger per dygn.

Utrymme och inredning m.m.

3 § Mink- och rävburar ska vara så konstruerade eller uppställda att djuren inte kan skada varandra genom näten.

4 § Bottennät i minkburar ska bestå av rostfri eller plastbelagd tråd eller av galvaniserad järntråd. Nätbotten ska vara stabil och tråden ska ha en sådan kvalitet att djurens tassar inte skadas av den.

5 § Mink- och rävburar ska vara försedda med en lya. Lyan ska vara utformad så att den medger god hygien och att djuren kan inta naturliga viloställningar i den.

En avelshonas lya ska dessutom ge honan utrymme att föda och vårda sina valpar.

6 § Minkar och rävar ska ges föremål som de kan sysselsätta sig med.

7 § Ett skugghus ska vara konstruerade på sådant sätt att minkar och rävar inte utsätts för oacceptabel övertemperatur.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

Notera 4§!

Botten SKA bestå av nät!

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
0

#112 och de måtten är i mina ögon åt skogen för litet, kaninen kan ju inte ens skutta i buren.

#113 Majoriteten av alla stora kaninuppfödare har sina djur i fackburar med minsta möjliga storlek, detta för att få plats med så många djur som möjligt.

Lina R
2

#124 Majoritet och majoritet… "Gubbarna" är på utdöende :). Majoriteten av uppfödarna är nog unga kvinnor/flickor numera, och nästan alla såna har faktiskt större burar än minimi….

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

louise1993
0

#124 hmm.. Där ser man! Intressant att veta, har dock svårt att förstå varför.. Men jag är inte så insatt i minkhållning heller så. :)

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Lina R
0

Hygien förmodligen. Precis som för harar kanske?

Harar får man bara ha på nät eftersom de oerhört lätt blir sjuka om de kommer i kontakt med sin egen avföring. Coccidios tillexempel är dom jättekänsliga för.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

louise1993
0

Jo, antagligen. Tänkte int så långt min första tanke var att det måste göra ont under tassarna och att nätet ska underlätta städning, men om det är för att motverka sjukdommar är det ju förståss bra!

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Lina R
0

Ja det är nog inte alls skönt.

Knäckefrågan här är ju:

Är det OK att vi utnyttjar djur på det här sättet? Att vi måste hålla dom på nät, eller i för stora flockar, för att annars är det inte LÖNSAMT att ha dom?

Det är lagligt - men är det moraliskt riktigt?

(det finns ju även olagliga saker som jag tycker är moraliskt riktiga, såsom fildelning. Tillexempel så är det olagligt att tillverka egen fil med hjälp av en startslurk av exempelvis Verum, det är patenterade bakterier som man inte får piratkopiera….)

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

louise1993
0

Det var lite så jag tänke, var dock osäker på om jag ville säga något då det är en känslig fråga.

Jag tycker att man är skyldig att ge alla djur man skaffar ett värdigt och behagligt liv. Jag är osäker på att ett djur kan få det när det går på nätbotten eller i en liten bur. Visst det är bra om nätbotten kan förhindra sjukdommar, men då tror jag helt ärligt att jag hade offrat mig och städat buren morgon och kväll om det nu skulle behövas.

Att ha djur för att det är lönsam kan vara okej, om det sker på bra villkor. Jag tycker personligen inte att man bör ha fler djur än att man kan ha en personlig relation med dem och ge dem mycket uppmärksammhet, helst varje dag. För om du vill producera något med djuren (de ger dig någont) anser jag att man är skyldig att ge dem ett värdigt liv i utbyte. Djur är levande varelser och borde igentligen ha ett "större värde" i samhället och behandlas bättre, med tanke på hur mycket de ger oss.

Detta tycker jag gäller alla djur- produktion eller inte. HAr du köpt/fött upp ett djur är det du som väljer att ha det hos dig inte tvärt om.

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

Lina R
0

Men om vi säger såhär då Louise, är du vegan?

Om man köper animaliska produkter så ställer man upp på de här villkoren.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#119 Precis som Lina R säger, så måste botten bestå av nät det är inget dem har hittat på. Dem blir inte godkända om dem har annat.
Och som sagt: Minkfarmare har veterinär som kommer dit minst 1 gång/år. Blir ett djur sjukt, avlivas den direkt, och på ett sätt som är milt och dem lider inte.
Det är inte sant som vissa har sagt att majoriteten har sår, stämmer verkligen inte överrens med verkligheten. Ungarna säras från mamman redan efter några få månader alltså flera månader innan det är dags för pälsning. Dem får mat 2 gånger/dag.

Jag personligen tycker att burarna ska vara större och annan botten. Men försök övertala politikerna och dem som bestämmer allting, att ändra på det, kommer dem aldrig att göra.

Lina R
0

(själv så köper jag animaliska produkter, men jag vill helst slippa - och ändå inte vara vegan. Så jag köper ekomjölk och ekoägg (förra året hade jag egna höns, förhoppningsvis skaffar jag det snart igen) och ekokött/naturbeteskött… det känns inte bra, men det känns bättre än att bara köpa det billigaste)

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Emi´s Usagi
0

Jag tycker att det är viktigt att hålla lagliga mått till djur, sedan så är väl burarna till att vara deras krypin mer än ett ställe dem ska spendera hela dagen i. Bäst är ju att de får vara ute och hoppa och röra bena utanför buren om dagarna om fler kaniner fick vara det skulle det inte spela större roll ifall de spenderar nätterna i en bur som är 120*60? eller 100* 50. Men nu blir ju flera kanier som bara blir sittande i burar ensamna och utråkade utan sällskap från oss eller röra på benen Sådant är ju sorligt.Gråter

Fridaaaa
0

Vi har egna kycklingar (räven tog tyvärr hönsen). Egna ägg är bäst :D
Och det som blir tuppar av kycklingarna blir mat. Då vet jag att dem har haft det bra.

louise1993
0

Jag är inte vegan, men jag kanske borde vara, skulle dock aldrig klara av det då jag tycker det är för gott. Försöker köpa ekologiska produkter, men kommer snart flytta och då tror jag det kommer bli för dyrt tyvärr, men ska försöka hitta en lösning. Hade helst fött upp djur och slakat själv, men så kommer det nog aldrig bli.

Jag tycker inte att alla ska bli veganer, men jag tycker att djur borde värderas högre och bli bättre behandlade. Eftersom de är viktiga för oss och ger oss så mycket, men den största anledningen är att de är levande varelser precis som vi.

/Louise Andersson
Hasselöns Kaningård

[steffie00]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#68                                                                                            Jag har faktiskt läst och tagit reda på hur dom har det! T.ex. i tidningar, böcker och på nätet. Det är så med blårävar också. Är i alla fall blårävar som dom stoppar in el-stångar på, sen andvänder dom pälsen och hardet till bollar till mössor och jack-kragar.

Varnig, om någon är mer är emot så köp INTE mössor eller kragar med äkta päls!

Fridaaaa
0

#137 Man kan inte läsa sig till sånt, långt ifrån allt på nätet stämmer.
Och det med elstång är en av dem, tro mig, jag vet sånt ang minkar, eftersom jag praktiskt taget är uppväxt med det, så vet vad som gäller.
Ang den bilden du lade upp: Har du tillstånd till det?
Och att minkar dör i bur, har inte med skötsel att göra om du vill framkomma det i bilden?

Lina R
0

"Utan sällskap av oss"

Djuren kräver inte mänskligt umgänge, däremot umgänge, allra helst av artfränder.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
0

#137 Nej blårävar avlivas inte med elstång i rumpan, det är förbjudet.

Tillåtna avlivningsmetoder är

- Koldixoid (under vissa omständigheter)

- Skjuta (vilda eller rymda djur)

- Bultpistol

- Avlining med överdos av narkosmedel (gäller endast veterinär)

- slag mot huvudet, endast valpar under 14 dagar.

Källa: SJV

Kanske borde du kolla upp dina källor.

Lina R
0

#137… Det är STOR skillnad på hur dom har det utomlands och i Sverige….

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

mandyosv
0

Fattar inte att du ens kan med att försvara sånt här frida. helt sinnessjukt enligt mig.

Fridaaaa
0

#142 Har inte försvarat någonting. Bara sagt sanningen, det är inte samma sak.
Många här har sagt felaktigheter som är onödiga att sprida just eftersom det inte är sanning.

mandyosv
2

#143 Men herregud hade det inte varit något fel på minkfarmar hade väl inte folk reagerat på det eller?

Om jag hade haft 1000 kaniner i ett inhägnat ställe i skogen. I minsta lagliga burar så tror jag nog att folk hade reagerat och jag tror även du hade sagt emot.

Fridaaaa
0

#144 Det är ju för att media och aktivister förstorar upp saker och ting, och tar enbart dåliga saker.

Suskiv
3

#144 Fast hur mycket protesterar du mot köttkor, gisar, höns osv. De har det precis lika jävligt.

mandyosv
0

#145 Okej skriv gärna någonting som är bra med en minkfarm då, om dom nu bara tar dåliga saker.

Lina R
3

#147 Jag ser inget som är dåligt på en minkfarm som inte är lika dåligt om inte sämre på äggfarmar och kycklingfarmar.

Och de flesta härinne köper gladeligen ägg utan att fundera över det.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

mandyosv
0

#148 blööööhhh. nu va de minkar vi diskuterade. och jo jag köper ägg från en vän som har hönor sådeså

Lina R
3

#149?

Ursäkta mig? Vad menar du med "blöööööhhh"?

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

mandyosv
0

#150 haha ingenting, typ suck =)

Fridaaaa
2

#149 Tänker inte diskutera detta mer med dig förrän du börjar lyssna eller förrän du börjar skriva moget.

mandyosv
3

#152 tycker inte jag bör lyssna på någon som förespråkar minkfarmar.

Stiinisen
1

#153 men hon förespråkar ju inte dåliga minkfarmar , vilket du verkar vilja tro.

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

Lina R
4

Tråkigt med så låg nivå på en intressant diskussion. Moral och etik är superintressanta frågor tycker jag, och det är alltid intressant att diskutera.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

mandyosv
0

#154 haha, okej.. Då kan hon ju hitta en bra minkfarm då

Fridaaaa
1

#153 Alla har olika åsikter om vad som är rätt och vad som är fel. Plus att jag har mycket mer kunskap om det hela än du. Det som står på nätet och media är sällan sant. Du tolkar saker på ditt egna vis som vanligt, en anledning till att inte diskutera med dig, börjar bli ganska tråkigt nu.

Fridaaaa
2

#156 Sluta vara så himla omogen och nonchalant. Trötsamt och jobbigt bara

mandyosv
4

Folk klagar på djuraffärer som håller kanin + 2 marsvin i samma bur. Men sedan säger att minkfarmar är okej bara för att det är lagligt.

Dubbelmoral.

#158 Tycker bara det är lite konstigt av dig att försvara minkfarmar bara för att din släkting råkar ha en.

[Jawa´s]
1

Asså…..jag vet inte vad jag tycker om måtten. Jag har alltid tyckt att minimåtten är för små och har fack som är 150*70*70, Men sen jag flyttade in i en lägenhet för några månader sen och självklart inte ville göra mig av med kaninerna så var ju enda alternativet att låta de flytta in här. Och jag kan erkänna att jag kör på minsta lagliga mått till alla. Förutom gamlingen på 2,5kg som sitter i en 120. Annars har jag mina NZR´s i 120* burar och dvärgarna i 100*50 eller 2st i en 120.

Det är inte optimalt, men ser man till att kaninerna kommer ut från buren varje dag så ja…då funkar det. Det verkar inte lida någon nöd på mina som tur är, var lite nervös över den stora nedgången från 150*70 till t.ex. 100*50 som den minsta dvärgen bor i nu. Just nu måste jag erkänna att jag är glad att minimåtten inte är högre, av rent egoistiska platsskäl visserligen, men som sagt, jag anser att motionskvalitén lyfter burmåttet.

Sen måste man tänka på hur det skulle bli för de som har innekaniner om måtten hade förändrats då det är så in i h*****e svårt att få tag på lagliga burar då de flesta, jag skulle vilja påstå alla, görs i andra länder med Ännu lägre krav än vad vi har. Så för en lagändring krävs ju också andra leverantörer, alternativt att länderna som tillverkar burar höjer måtten före vi gör det.

Skulle man höja måtten nu så hade många som bor i lägenhet inte haft möjlighet att ha kanin, tyvärr.

Fridaaaa
3

#159 Du tolkar saker på ditt egna vis **IGEN! SÅ HIMLA TRÖTTSAMT!
**Tänker här med inte diskutera någonting mer med dig, inte lönt, du skriver och tolkar saker på ditt egna vis.

Lina R
9

#156, vem är "hon"?

Jag kan varken hitta bra minkfarmar, rävfarmar, hönsfarmar, grisfarmar eller någon typ av industriell djurhållning.

Men jag TÅL INTE att man hackar ner på just minkfarmarna (bara för att de är mediaaktuella just nu) när man accepterar dom andra djurindustrierna.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

dermot
1

#162 Word!

// Anka

[_hsleiufhbtv]
0

#162 men vem har sagt att vi inte hatar de andra farmarna? Nej precis. Jag hatar lika mycket minkfarnar som andra farmar. Eftersom frågan förmodligen kommer som vanligt, ja jag använder inte sådana produkter, äter ytterst lite kött från pappas kompis som slaktar hemma själv (vet hur djuren har levt) och ägg likaså.

Salish
2

Förstår inte varför man måste ha minkfarmar över huvud taget! Det är ju inte direkt något nödvändigt med päls och bidrar inte med något annat förutom att det anses snyggt… Andra produktionsdjur ger i alla fall nån form av mat. Inte för att jag själv äter kött, är vegetarian och funderar på att bli vegan när jag flyttat hemifrån.

mandyosv
0

#165 håller med dig. En gris t.ex längtar inte ut i stortsätt, den vet inget annat än sitt liv där. En mink ser ut och VILL ut.

[_hsleiufhbtv]
1

#166 där har du fel. Minkar som är uppväxta på farmarna vet inget annat än burarna. Likaså grisarna. Men jag håller med dig med allt det andra, men ändra din ton en aning tack.

[_hsleiufhbtv]
1

#166 där har du fel. Minkar som är uppväxta på farmarna vet inget annat än burarna. Likaså grisarna. Men jag håller med dig med allt det andra, men ändra din ton en aning tack.

Salish
0

Tycker att all sån djurhållning är fel, men andra produktionsdjur har i alla fall ett större syfte. Päls är ju bara för syns skull. Finns ju en anledning till att många länder har förbjudit pälsfarmning helt.

[_hsleiufhbtv]
0

*dubbel* #169 håller med.

Suskiv
2

#169 Päls går i många fall inte att ersätta med konstmaterial. Inget annat än päls är så bra på att behålla luft i och mellan fibrerna och päls är därmed det ulitmata plagget i grav kyla. Finns ju en anledning till varför Inuiterna och andra arktiska folkslag fortsätter att klä sig i päls trots tillgången till moderna konstmaterial.

I vintras köpte jag pälsstövlar (pälsen innåt) och det är första gången sen jag var 10 och förfrös fötterna som jag inte frös om fötterna.

Päls har fått oförtjänt dåligt ryckte om man gämför med all annan djurproduktion. Hur har kossorna som blev skinnskorna haft det, hur hade gässen det innan de slutade som duntäcke. Hur hade grisen, kossan och hönsen innan de slutade på tallriken. Hur såg döden ut för laxen som ligger i frysdisken.

Tänk på att köttkors skinn inte blir klädesskinn. Koskinn kommer från kossor som slaktas endast för skinnet skull, köttet tas inte till vara. Köttkors skinn kaseras. Hur många här vägrar använda skinn för att kossorna farit illa under produktion?

Salish
0

Människor i vårt samhälle behöver inte päls, framför allt inte minkpäls som är så tunt. Jag tycker inte att någon djurindustri är bra. Bara för att många kanske stödjer annan djurindustri gör inte det pälsindustrin okej.

[Ai-chan]
0

Är inte det väldigt ot när det hamnar om farmar och päls osv i denna tråd nu?  Ni har typ tagit över tråden… Kan ingen rensa upp tråden kanske (så kan ni skapa egen tråd om det hela istället)

Suskiv
2

#172 Jo jag behöver uppenbart päls eftersom pälsstövlar är det enda som håller mina fötter tillräckligt varma.

mandyosv
1

#174 HAHA dagens

[jultassen]
0

Mina dvärgkaniner ska flytta ut till fackburar sen, facken är 120cm lång o 100 cm bredden o 68cm  höjden, är det nog stort? Plus att dom kommer få gå ut i stora rasthagar dagligen.

Jag känner en kaninuppfödare som har utekaniner,dom bor i fackburar, jovisst är burarna fina o så och kaninerna har sitthylla fast jag tycker dock att burarna är lite,lite för små o de kaninerna får inte heller komma ut o springa av sig i rasthagar eller annat, Plus att när jag har varit dära under några dagar så har dom inte orkat gå ut o matat kaninerna, o dom tjafsade om vem som skulle gå ut o ge dom foder o vatten o till slut så var det jag som gick ut o fodrade dom, tyckte lite synd om dom små krabaterna… Plus att kaninerna inte fick tillgång till hö varje dag på vintern, ibland fick dom bara 1 dl foder o vatten varje dag, men inget hö för dom tyckte att dom inte behövde det! :( på Vintern till och med!!!! När jag frågade dom om dom brukar ta ut kaninerna ur burarna o gå i sele eller annat så dom  fick springa av sig lite då sa dom bara, nee de här kaninerna ska bara ställas ut så dom behöver inte vara ute o springa…

När jag byggde nya burar i kaninstallet till kaninerna så sa då denne uppfödaren att,

"ska du inte göra lite mindre burar så rymms det flera!", Då sa jag nee det ska jag inte, jovisst kan det rymmas flera ifall man bygger små,små fack, men jag vill ju att mina kaniner ska ha roligt också o inte sitta i en trång bur hela dagarna…

HolyFuck
4

Tycler det är spännande att det är okej att ha minkar i små burar när illrar måste ha minst 5 kvm att bo på! (alla som har illrar vet att det är helt galet litet dessutom).

Rävar föds väl inte upp för päls i Sverige längre? Blev väl olagligt för ganska längesedan.

Bara för att det står i lagen att minkarna ska ha det på ett sätt, så tycker jag inte att det rättfärdigar att man har det så dåligt. Man kan faktiskt avstå från att ha en minkfarm!

Kolla på Kroatien till exempel. De stod för en väldigt stor del av världens pålsindustri, och de valde att totalförbjuda det. Så att ha en minkfarm rättfärdigas inte av något.

Jag tycker att lagarna kring djurhållning är fruktansvärda. Sverige är pinsamma när det gäller sitt djurskydd.

Stiinisen
0

#177 men illrar är väll inga 'bur-djur'?
Får man ha dom i bur ändå?
Läste det på illrar.ifokus så undrar bara :p

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

[_hsleiufhbtv]
0

#177 bra sagt, håller med fullt Ut!

Lina R
2

#177, jag kan hålla med, man KAN avstå. Och det är lätt för oss yngre, som inte har en familj att ansvara för, att säga.

Men försök säga det till någon som endast har jobbat med minkuppfödning i hela sitt liv, inte har någon utbildning, kanske inte särskilt bra social kompetens… de har att välja mellan minkarna och arbetslöshet… Och vad är det för ett val egentligen?

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
0

Gör man det däremot olagligt med minkuppfödning och ger minkuppfödarna stöd och bidrag att fasa över till en annan verksamhet…

Då kan man nå målet med att slippa minkuppfödning, men utan att få massa arbetslösa människor.

Att terrorisera minkuppfödarna ger ingenting, utom dålig stämning och dålig karma.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

mandyosv
0

#180 ska jag slakta mina kaniner då om jag får dåligt ställt? haha vilka konstiga liknelser du drar.

#177 håller med helt.

Vad hade ni sagt om jag hade 7 hönor på en kvm i min trädgård eller i mitt förråd? Folk hade ju rasat mot mig! Hade då räckt med att "det är lagligt"?

Lina R
0

Varför inte? Kaninkött är gott. Jag äter kanin.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#182 Det är inget fel att slakta kaniner och äta om manklarar det?
Jag personligen klarar inte det, för "blödig", däremot ska jag testa att äta tuppkycklingarna som vi har nu, se om jag kan det. Men då vet jag hur dem har haft det :)

Lina R
0

#184 tips? tips tips: Gör tupp-i-vin, tupp kan vara segt om inte kokar det läääänge länge :).

Samma gäller för äldre kaniner, långkok ger bäst resultat :).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#185 Ok tack för tipset :D

Lina R
2

#182:

Poängen jag ville få fram är att vi måste skilja på verksamheter och husdjur (och djurparksdjur, ex reptil och fågeldiskussionerna högre upp i tråden) när det gäller djurskyddsreglerna. Visst är välfärden viktiga för alla djur, men om vi accepterar att priset på mat (eller päls då) är viktigare än välfärden av industridjuren så har vi ju gjort vårt val.

Om vi ställer högre krav på producenterna när det gäller djurskyddet, men sen ändå väljer de billigaste varorna i butiken, så kommer vi inte att ha djur-lantbrukare kvar i Sverige till sist. Och då kommer vi få köpa maten från länder där djuren har det ännu sämre.

Konsumenten, det vill säga du och jag, styr. Om vi medvetet köper de dyrare (ex ekologiska) produkterna, så kommer producenterna att välja att gå över till eko - för det är där pengarna finns.

Money talks. Follow the money. Etc etc.

Vill vi att alla djur ska ha stora burar - så måste vi betala för det.

Men det hjälper INTE att gnälla och kräva att djuren ska få större burar utan att de som har djuren får mer pengar, för tyvärr - det kommer inte att hända något då.

Ok, så om pengar pratar - varför håller folk på med mink? Förmodligen för att det finns pengar att tjäna, mer så än med ex höns.

Vad kan vi göra för att få minkuppfödarna att börja föda upp något annat? Se till att det är mer lönsamt att föda upp ex eko-höns eller eko-kaniner.

Hur gör man det?

Mina förslag:
Hög moms på pälsförsäljning och höga tillståndsavgifter för minkuppfödning
Att konsumenterna börjar efterfråga ex eko-kaninkött och att alla köper eko-ägg istället för vanliga.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

HolyFuck
0

#178. Man får ha de i bur, men det krävs en jökligt stor bur. Och ingen iller mår bra av att stängas in. Detsamma gäller minkar.

#180. Jag flrstår absolut vad du menar, och håller med i mycket du säger. Utfasning hade varit ett bra sätt att lösa problemet. Men faktumet är att det finns stöd och hjälp att få om man väljer att lägga ner sin farm och byta bana. Gievitvis ges inte mycket gratis, utan man går kämpa för det, men bryr man sig om djur, så kan det ju kanske vara värt det?

Btw, angående att det står i lagen det där med nätbottnen och så. Jag tolkar faktiskt texten som att de snarare har antagit att man väljer nätbotten, oc att de därför har skrivit hur de ska vara. Men det är som sagt en tolkning! Skulle vara intressant att veta hur det ligger till. Jag har väldigt svårt att tro att man inte får välja ett bättre alternativ. :P

mandyosv
1

Jag tror nog att en minkfarm med kaninburar i storleken 120x60 t.ex med en bolåda i skulle bli godkänt. då har man bättre chans att göra rent. tror knappast de går runt i alla 1000 burar och skrapar bort alla avlagringar.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.