Kanin iFokus

Kanin

Etiketttips-id-er-bloggar-och-hemsidor
Läst 981 ggr
minaninar
0

Kulkedja till koppel?

Kollade just på min badkarspropp o dess kedja och kom på att det ev. skulle kunna vara en toppenkedja till koppel. Måste kolla hållfastheten dock.

Man verkar kunna köpa på metervara. Den är relativt lätt, den är relativt mjuk och böjlig och borde definitivit vara helt kaninvänlig. Den borde också vara helt oavbitbar. Det finns smarta och lätta fästanordningar att köpa till.. Jag svängde lite med den.. och svängde den mot kroppen (min kropp alltså) den gör inte ont alls. Kanske en bra idë! SPeciellt för rymlingar.

Det här är vad jag pratar om.

http://nilekedjan.se/?page_id=16

Det finns extremt klena som sitter på märken till kläder ibland.. men den till mitt badkar har jag dragit i rejält flera ggr, har aldrig gått av. Dessutom skön!

natha-mjau
0

Det kan nog inte vara speciellt bra för tänderna om kaninen skulle bita på den.
jag skulle inte gjort det!

minaninar
1

Poäng, men det är ju inte bra o bita i burgallret heller? Svårt, det vore så jävla skönt att veta att man hade ett rymningssäkert koppel. Det är väldigt mjukt och lätt och skulle på andra sätt vara bra. Men du har ju poäng där, fast å andra sidan lär han ju snabbt upptäcka att det inte var något bra ställe att bita. Ska fundera på det dock och fråga lite om tänder. Tack ändå för synpunkten.Skrattande

Lina R
1

Jag tror det skulle funka bra. Ett vanligt koppel går ju sönder "snipp snipp" om kaninen kommer på att den kan bita igenom. Har man en sån kanin kanske valet står mellan kulkedja och att inte kunna ta ut den i sele alls.

Däremot så tror jag inte att det är tillåtet på tävlingsbanorna.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

natha-mjau
0

annars är det ju bara att hålla koll så den inte biter :)

Lina R
2

#4, du har tydligen aldrig haft en kanin som kommit på att dom kan bita av kopplet ^^. Det är helt hopplöst, snipp snipp, sen har man en lös kanin!

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Ambellah
1

#4 & 5 eller om man inte har ett ordentligt sele… "snippsnipp" så är det glädjerus på högsta nivå…;) faktiskt riktigt smart av Ts , men tänk om den går sönder och hen sväljer en bit av kulorna? :o

Mvh Alice och Morpen :)

natha-mjau
0

#4 jodå :) men har haft ett rejält koppel som inte gick av efter två bett

[Luppa]
1

Det ultimata kopplet till en koppelbitare? Iofs så är haken kanske lite klumpig för kanin. Men det finns plastad wire som metervara på järnhandeln, lätt att göra ett eget.

http://www.hundokattbutiken.se/produkt/-395.html

minaninar
0

Lina R: jo, det stämmer på min ninis. Dessutom tänker jag som stadsbo som försöker hitta "rena, lugna, rel. hundfria parker som ej skapar agorafobi hos litet bytessdjur" på det faktum att det kan komma en hund el dyl som skrämmer skiten ur min kanin och då när han får panik skiter han nog tyvärr blankt i all uppfostran och försöker bita av. Då vore det fint om jag kunde hala in honom och ta honom i famn, snarare än att han skutar iväg o jag aldrig hittar mer.

Men visst, tänderna är ett problem i den situationen. Men som jag noterat vid gallerbitande: då anpassar han bitandet efter hårdheten. Men i paniksituation om han skulle bita skulle han inte tänka på tänderna, får ta reda på hur illa det är om han råkar bita av en flisa på en tand.

Om han svalde vore nog inte så kul. Men jag ska undersöka vidare vad som krävs för att det överhuvudtaget ska gå av. Så som jag ryckt och slitit i min badproppskedja så tycker jag det verkar väldigt hållbart. Men som sagt, detta finns det säkert tekniska uppgifter om, en uttestad hållbarhet.

Jag tycker det verkar idealiskt på många sätt. Om det funkar vid Kaninhoppning är en annan femma, det säger jag inget om.

#8 Jo det där kopplet har jag nu köpt i djuraffär.Skrattande Han biter i det med, men där tar det stopp - så egentligen finns tandproblemet där ocksåk, eftersom han snabbt biter sig igenom plasthöljet. Låset suger. På något vis hakade det upp sig så han kom loss.. Och det är för stort för att sitta bra i ringen på en vanlig kaninsele. Det känns också inte helt bekvämt för kaninen. Man skulle behöva klä in fästena av linan i silvertejp för det verkar rycka loss lite päls o dett gilla vi inte. Detta koppel är väl ok, fast jag tycker det är lite stelt o klumpigt o mitt var bara typ en meter. Men kan man köpa i metervara är det en annan sak förståss..

Det positiva med kulkedjan jag visade ovan är att det finns extremt små nätta låsanordningar (om ni kollar deras hemsida) Förutsatt att de är utprovade för att hålla mot ex antal kilos påfrestning så är det ju en bra idé.

#7 Vad fann du vara ett hållbart koppel?