Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 772 ggr
ultot
1

Skaffa kanin?

Jag har nu funderat ett tag på att skaffa en holländsk kanin av en uppfödare som jag tycker verkar väldigt bra. Men jag vill inte göra något förhastat beslut. Jag har aldrig haft en kanin tidigare och undrar också om en holländsk kanin är bra för nybörjare? Undrar också hur gamla holländska kaninerna brukar bli? Är det någon annan ras som ni tycker skulle passa bättre som nybörjarkanin om inte holländska är så bra?

Hade tänkt träna både Kaninhoppning och gå på utställningar med den. Om jag då skaffar en kanin skulle den funka bra ihop med en hund och fyra undulater? Tänkte dock ha kaninen i mitt rum där inte hunden får komma in. Eftersom att undulaterna är i mitt rum oftast får flyga fritt där blir kaninen stressad av det eller bryr den sig inte? Men det kanske är olika från kanin till kanin.

//Ida

Fridaaaa
1

Ja jag tycker att holländsk kanin passar nybörjare. Speciellt om man köper ifrån en bra uppfödare. Dem brukar vara sociala hollisarna :)
Dem blir som de flesta andra raser: 6-8 år igenomsnitt men kan bli äldre än så om man har tur och sköter dem väl :)

Hur en kanin trivs med andra djur eller inte, hör inte rasen till, utan individen och vad man vänjer dem vid :)

Dvärgvädur, lejonhuvad dvärgvädur och lejonhuvad kanin är med trevliga raser :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ultot
0

#1 Vad bra! Kanske blir att man köper en kanin nån dag! :D

//Ida

natha-mjau
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan inte annat än att rekomendera en holländsk kanin. jag fick min i studenpresent, och det var det bästa jag kunde ha fått. Älskar rasen. Maja var precis allt. Hon hade en otroligt stor personlighet, energisk och busig och samtidigt lugn och ville gosa. Hon var som en hund, följde efter mig överallt och löd mig. Spenderade mycket tid med henne också :)
Tyvärr fick jag ta bort henne för ett par månader sen pga sjukdom. Spenderade alla mina sparpengar på henne men gick inte att rädda. Ville göra allt för min bebis :(

Men som sagt, kan inte rekomendera någon annan ras än holländare, Lovar dig att du blir inte missnöjd :)

Både hoppade och ställte ut min, gick mycket bra och hon var duktig!
Hade henne frigående i lägenheten.

jag tycker inte att det är så bra att ha kaniner och fåglar i samma rum, det blir stressande för kaninen.

Vilken uppfödare har du tänkt dig?

Kan rekomendera skogsvägens kaniner i kil, där ifrån köpte jag min Maja.
de är jättetrevliga och där får man gatanterat en fin kanin. Hon har en kull nu som är leveransklar om någon vecka.
http://kaninmagazinet.se/2012/june/annons-skogsvagens-kaniner.html

ultot
0

#3 Nämen så söt kanin! Tyvärr är kil på tok för långt ned i sverige då jag bor i ånge väster om sundsvall men jag hade tänkt mig den här uppfödaren i sånna fall: http://www.nirsors.se/ Jag tänkte inte ha kaninen i mitt rum längre på grund att det skulle bli för dålig luft där inne då. Men det är bara det att jag vet inte vart kaninen får vara annars då jag är rädd att min hund bara kommer stå och glo på kaninen hela dagarna. Fast han kanske slutar göra det när dom vant sig med varandra mer. Men om det inte skulle gå bra tror du det skulle gå att ha sin kanin ute året runt med isolerat hus till den?

//Ida

slarvigt
0

#4 Kaniner trivs väldigt bra utomhus. De har lättare att hantera kyla än värme, så det är bara bra. :) Det positiva med att ha kanin inomhus är att man umgås mer med den, men om man har en kanin utomhus och kelar med den, tar ut den i Hage osv några timmar om dagen så funkar det jättebra :)

ultot
0

#5 Vad bra! :D

//Ida