Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2154 ggr
Stjärnfallets
0

Minilejon?

Man ser överallt annonser om sk minlejon. Jag antar att det är en lejonhuvad kanin i mindre storlek?!? (rätta mig om jag har fel)

Är dessa sk minilejon en egen ras eller är det något som man fått fram genom att korsa in hermelin?
Vad är ett minilejon egentligen?

Har en lejonhuvad hona hemma som är väldigt liten. Visserligen är hon bara drygt 3 månader men jag tycker hon är liten så kanske är hon ett minilejon då?

Vad ska ett minilejon väga som fullvuxen?

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

[MiniPim]
0

Jag förstår inte vad dem menar med mini lejon, det är liksom lejonhuvad kanin  antar jag.. Mini lejon och även löwen är lejonhuvad kanin.

Stjärnfallets
0

#1 Jo det vet jag också att det är men ordet mini i mina öron tolkar jag som att den är mindre i storleken än en vanlig lejohuvad kanin.

Mvh Cindy

Stjärnfallets Kaniner

stjarnfallets.webbly.com

mandyosv
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns dvärgteddy. Men det är ej en godkänd ras! Jag har en, ser ut såhär

Har också en mini- någonting som de står i härstamningsbeviset men kommer inte ihåg vad det står… ska kolla upp

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[Luppa]
0

Minilejon är Lejonhuvade kaniner eller korsningar med Lejonhuvad kanin i. Anledningen till att de är mini är att de har dvärggen, dvs samma anledning som att Hermeliner är små. Det är förmodligen pga Hermelininkorsning, dvärggenen kan hänga med rätt länge.
Har man ett litet kompakt lejon med korta öron (5,5-6,5 cm) så är risken/chansen för dvärggen stor.
Jag har haft Lejon som vägt så mycket som 1.5 kg men ändå haft dvärggen. Dock är typen den samma.

[Tilde]
0

Vadå.. hur vet man om kaninen är mini eller ej då? :S

[Luppa]
0

#5 Som jag skrev nyss så syns det för det mesta. Den är kompakt och kort i kroppen, har korta öron. Då pratar jag om någorlunda renrasiga djur, en korsning hermelin/lejon kan ha långa öron trots dvärggen.

Om inte annat så märker man det när man parar 2 små djur och får sk muppar/dubbeldvärgar Skrikandes

[Tilde]
0

Okej men jag är ju kanin-nybörjare så det är svårt för mig att veta vad som räknas med kort i kroppen, osv. :P Får väl mäta kaninernas öron då? haha

[Luppa]
0

#7 Svårt att förklara i ord eller med bilder… Du får komma hit och kika på mina kaniner ;)
Men dina var hermelinkorsningar va? I så fall har de mest troligt dvärggen.

[Tilde]
0

Den ena är renrasig lejonhuvad och den andra är hermelin/lejonhuvad. De är ungefär lika stora (fast jag tror att den lejonhuvade egentligen är mindre under allt fluff) Tungan ute