Hur ärvs viltgul?
Jag undrar hur man får fram viltgul. Måste någon av föräldrarna (eller båda?) bära på det, eller räcker det att det finns andra gula färger och vilt bakåt? Räknas japan som ett gulanlag?
Min hona är gul/blå japantecknad och hanen är viltblå med japantecknat bakom sig.

Det behövs två gulanlag och ett viltanlag för att få viltgul. Båda föräldrarna måste bära på gulanlaget, men viltanlaget räcker det om en förälder bär på. Japantecknat är ju ett slags gulanlag, men det är dominant över vanligt gulanlag, så japan + gul blir japantecknat.
Så eftersom båda bär på japan, kommer det bli dominant?

Du vet ju inte om hanen bär på japan eller om han bär på gulanlag. Skriv gärna ner vad som finns bakåt i stammen på båda. Honan kan ju antingen bära på två japan anlag eller ett japananlag och ett gulanlag.
Hanen
E: Brun zobel
U: Gul/blå viltjapan
EE: Brun zobel
EU: Vit rö
UE: Blå/jul japantecknad
UU: Japantecknad
Honan
E: Gul/? japantecknad
U: Siames
EE: Havanna
EU: Gul/svart japantecknad
UE: Havanna
UU: Svart brokad
Putt

Fast med dom två kaninerna så kan du ju aldrig få viltgul eftersom båda är blå.
Okej, tack så mycket för din hjälp
Jag fick en kull för någon vecka sen, mamman var svart och pappan vit blåögd och pappan till Mini Pim som vr pappa till kullen var viltgul och en unge ärfte det ;)
Vet inte hur det går till då men men..
Japanteckn är nog det trol -gul/blå o äv viltblå kanske brun o egern/gul..

#8 Inget konstigt med det, båda färäldrarna bar på gulanlag och pappan bar även på viltanlag.
Jag har ingen aning, har själv en viltgul hona och hennes släktingar ser ut såhär:
mamma:viltgul
pappa:viltgul
mormor:viltgul
morfar:viltgul
farfar:viltgul
farmot:viltgul manteltecknad.
och alla hennes syskon är viltgula. :)

#11 Ja finns det bara viltgult i stammen så blir det ju så.
Mmm jag vet.,