Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 6061 ggr
Frosstis
2012-06-09 21:41

livslängd?

hur länge lever en kanin? eller är det olika? jag vill ha en dvärgvädur..

Annons:
[Nayara]
2012-06-09 21:41
#1

Dvärgvädurar kan bli 10 år gamla eller äldre.

Praefatio
2012-06-09 21:42
#2

Min dvärghermelin blev nästan 15 år, men det är rätt ovanligt vad jag har förstått :)

Frosstis
2012-06-09 21:43
#3

Oj!

Tror ni man tröttnar på en kanin? Jag vill inte göra det.. :/ jag har inte tröttnat på min hund och han är 8 år.. Men liksom, är kaniner så roliga?

Fridaaaa
2012-06-09 21:43
#4

6-8 år är medel men många kaniner blir upp till 10-12 års ålder med rätt skötsel :) Över det sen är ovanligt

#2 Finns ingen ras som heter dvärghermelin ;)
Men oj vad gammalt :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frosstis
2012-06-09 21:47
#5

okej. men vad kan man göra med kaniner då? :) Jag gillar agility, när kan man börja med det? (kaninhoppning alltså) kan man lära de andra slags agilitygrejer då? som kanske slalom, eller är det för svårt? ;)

hade då tänkt hoppning, kanske lära lite tricks, sen gos.. finns väl itne så mkt mer? :/

Fridaaaa
2012-06-09 21:49
#6

#5 Ja du kan träna Kaninhoppning då och då.
Kaninagility
Klickerträna
Gå i sele
Mysa
och massa annat :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Praefatio
2012-06-09 21:50
#7

#3 Det som är bra med kaniner är ju att de oftast sköter sig lite själva. Får de bara vara ute mycket i lägenheten och upptäcka samt äta god mat och ha en ren bur så klarar de sig, med vissa undantag (min nuvarande kanin t.ex.), rätt bra även om man tröttnar en period. De behöver inte så mycket uppmärksamhet om de bara har ett rikt liv i övrigt, i varje fall inte på samma sätt som en hund. Däremot är det ju inte helt ovanligt tyvärr att folk tröttnar och låter kaninen sitta i buren dygnet runt när den börjar gnaga sönder saker och så, och ett liv i en bur är inget roligt liv för en kanin.

#4 Haha, whatever, jag fick honom när jag var fem år och då var han minsann en dvärghermelinkanin :P Han levde som det i hela sitt liv och det gick ingen nöd på honom inte!

Fridaaaa
2012-06-09 21:52
#8

#7 Haha nej dem bryr sig inte direkt om vad man kallar dem för ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Praefatio
2012-06-09 21:53
#9

#8 Men bara för framtida referenser, vad heter rasen då? :P En sån däringa liten grinig sak med pyttesmå öron? Gullig som sjutton, trodde att han ägde hela lägenheten men det blir väl så när de går lösa dygnet runt i femton år :O

Fridaaaa
2012-06-09 21:55
#10

#9 Heter enbart hermelin :)
Har med haft en, jättehärliga tycker jag :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frosstis
2012-06-09 21:55
#11

#6 okej! :) men vilken ålder är lämpligast att börja? med tanke på att när inte är färdigväxta så vill jag inte hoppa med dom.

1.har du några mer saker? :))

2.hur ofta behöver man städa buren?

3.hur toatränar man? min hamster kissade på toa sedan alltid, så han behövde jag inte träna.. men han bajsar inte där, han bajsar i huset.. ;) men med kaniner, bajsar de lite överallt som med marsvin?

4.vad använder man för spade när man ex plockar bort bajs? en kattspade eller? :)

5.äter de vid matskålen eller tar de in maten i huset och äter där?

6.går hösilage eller ensilage bra? (vad är det för skillnad? är ensilage ens hö? :P)

7.jag tänkte använda en torvmix (hälften torv hälften spån) från granngården, går den bra?

8. hur klarar de vintern? måste man ha halm till dom? äter de halmen? räcker inte hö?

9. kan man ge de fleece eller fleecebitar att mysa med, som med råttor, eller gnagar de bara på det?

hehe mkt ffrågor :P

NaDa...
2012-06-09 21:55
#12

Jag kände en Dvv som blev 17 år.. Han var en riktigt envis gubbe och vägrade att 'gå till andra sidan'.. :P

För att träna Kaninhoppning 'seriöst' så ska den seletränas. Det kan man börja göra när kaninen är runt 3 månader. Och börja hoppträna när kaninen är van att gå i sele. Tävla får man göra vid 4 månader och uppot. Jag brukar dock alltid börja seleträna vid 4 månader. Så att jag lär känna kaninen bättre (Om den är nervös, nyfiken osv).

Din andra fråga så kan jag inte svara på..

Du kan även gå promenader med din kanin (Om den är seletränad såklart) i skogen eller likannde. Brukar vara riktigt kul både för ägare och kanin. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Itchy
2012-06-09 21:56
#13

hade en dvvädur som blev 15 år gammal

You can't spell Bitchy without Itchy

Annons:
Frosstis
2012-06-09 21:58
#14

#12 oj gud vad gammalt!

ja, jag tänkte lära den gå i sele. jag tror inte jag ska tävla i hoppning, bara göra det som hobby på fritiden.

så jag kan isåfall börja när den är 3 månader? hur gammla är de när de är leveransklara? :)

Japp, hoppas den blir vän med min hund då så jag kan gå med båda samtidigt.. ;)

NaDa...
2012-06-09 22:00
#15

#14 Ja, det är Ok att börja träna när kaninen är 3 månader. :)
Ungarna brukar (förhoppningsvis) vara minst 8 veckor när de säljs.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Frosstis
2012-06-09 22:01
#16

Okej :) eller är det bäst vid 4 månader?

Fridaaaa
2012-06-09 22:02
#17

#11 Från 3 månader kan man börja seleträna. Jag tycker inte man ska börja hoppa med dem före 4 månaders ålder. Klickerträna kan man ju börja när som :)

1. Vad menar du med "mer för saker"?

2. Jag städar 1 gång i veckan till dem som bor i vanlig utebur, och varannan vecka till dem inne i boden på 2-2,5 kvm:P
Men beror på hur stor bur man har :)

3. Kaniner brukar bajsa och kissa i samma hörna:)

4. Ja kattspade fungerar, jag har en liten skyffel, samma som jag har när jag storstädar hela burarna

5. De äter ur matskålarna eller då ifrån höhäcken/höhögen (jag föredrar att inte ha höhäck, utan har mitt i en hörna på burgolvet i buren)

6. Hö ger man kaniner. Hösilage kan gå bra om det är tillräckligt torrt.
Enslige är inte att rekommendera. Blött och har ganska start doft

7. ja det går bra, dock inte att rekommendera inomhus, då torv gärna dammar av sig på möbler ;)

8. Kaniner klarar vinter bra, har nästan enbart haft utekaniner.
Halm är att rekommendera i huset så att dem kan gotta sig in där de riktigt kalla dagarna. Hö är ju mat :) Det ska dem ha fri tillgång till dygnet runt

9. Fleece trådar ju inte sig, så gör itne så mycket om dem gnager på det dock inte bra om dem sväljer det diretk ;)
Sedan värmer inte fleece ute på vintern då det blir ju med kallt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Praefatio
2012-06-09 22:02
#18

1.har du några mer saker? :))

?

2.hur ofta behöver man städa buren?

Beror på hur mycket kaninen är där, jag städar kisslådan utanför buren två gånger i veckan och själva buren en gång varannan månad bara, för han vill inte kissa där. Till en kanin som sitter mycket i buren rekommenderas väl 1-2 ggr i veckan.

3.hur toatränar man? min hamster kissade på toa sedan alltid, så han behövde jag inte träna.. men han bajsar inte där, han bajsar i huset.. ;) men med kaniner, bajsar de lite överallt som med marsvin?

Man behöver inte toaträna, de kissar inte gärna var som helst av fara för rovdjur utan håller sig till sin bur eller toalåda, även om det kan hända olyckor. Bajs kan det hamna lite överallt dock, men min kanin bajsar i sin låda så länge som man håller den ren.

4.vad använder man för spade när man ex plockar bort bajs? en kattspade eller? :)

Man byter allt bottenmaterial.

5.äter de vid matskålen eller tar de in maten i huset och äter där?

Äter vid matskålen.

6.går hösilage eller ensilage bra? (vad är det för skillnad? är ensilage ens hö? :P)

Ja, och ja. Det är konserverade hösorter. Luktar mycket och kan ha ohyra i sig så det rekommenderas inte, hö är generellt sett bättre. (Tyvärr, har häst också och hade gärna gett silage därifrån…)

7.jag tänkte använda en torvmix (hälften torv hälften spån) från granngården, går den bra?

Ja, men det blir lätt skräpigt med innekanin + spån, spånet hamnar överallt.`Ute fungerar det!

8. hur klarar de vintern? måste man ha halm till dom? äter de halmen? räcker inte hö?

Antar att du ska ha kaninen ute då? De klarar vintern utmärkt, behöver bara gott om mat så att de har tillräckligt med fett på den lilla kroppen! Då vill de gärna ha halm att boa med, och de äter hellre hö än halm så ger man båda så är det ingen fara.

9. kan man ge de fleece eller fleecebitar att mysa med, som med råttor, eller gnagar de bara på det?

Nej, det är onödigt, bättre att ge halm som de verkligen kan bygga bo med.

Praefatio
2012-06-09 22:05
#19

#10 Bra att veta ;)

#17 Det hade nog min gammelgubbe också blivit om han hade fått självdö, men vi lät avliva honom när han började magra av (dåligt näringsupptag pga ålder) och började vara kletig kring ögonen ofta än vad som var normalt. I hans fall så hade han inte levt ett värdigt liv om han hade fått leva vidare :) Men 17 är en aktingsvärd ålder, helt klart!

Frosstis
2012-06-09 22:16
#20

#17 och #18 tack! :) men "mer saker" så tänkte jag på vad man kan göra, blev väldigt otydligt men jag pratade om det så det var bara jag som fattade, haha.. ;)

Får hitta nytt hö då. Vet ni någon bra bonde i GÖTEBORG? :)

Vart kan man hitta halm då?

Och vad ska man ha för pellets? Och vart köper man det? På min djuraffär finns bara massa blandningar..

Annons:
Praefatio
2012-06-09 22:23
#21

#20 Svårt att säga var det finns bra bönder, det varierar ju jättemycket beroende på var i staden man bor. Bättre att du pratar med stallfolket i din direkta närhet. Det msåte ju inte vara något strålande bra hö med supervärden och eftersom du inte behöver speciellt mycket alls till en enda kanin så kan det till och med vara totalt onödigt att gå via en bonde, då kan man traska in på ett stall som fodrar med hö och fråga om man kan köpa en bal av dem, det blir billigt och räcker i eeeevigheter. I värsta fall kan man köpa helt okej hö i många djuraffärer men det är ju svindyrt, jag betalade senast 75 kr för fyra kilo… :S

Ofta kan man köpa både hö och halm av samma bonde/stall.

Frosstis
2012-06-09 22:29
#22

#21 okej tack! :) ska kolla med min kompis (hon har hästar) och hon köper från tre hästar.. det är ju ganska dyrt där. ska också kolla med min ridskola om jag får köpa spån och hö och halm av dom! :) de har otroligt mkt hö på "övervåningen" så jag får säkert ganska mycket av de för inte så mycket pengar. hö har de inte så stora "balar", utan sånna fyrkanter. köper ett par sånna så det räcker ett par månader/veckor.. hade tänkt städa varje eller varannan vecka då. Hur tjockt lager spån ska man ha? :) måste man ha halm på? annars kan man ju bara köpa halm på vintern..

men hur kan hö räcka så länge? de äter väl väldigt mkt? eftersom de bara äter det och pellets.. juste! hur ofta ska man ge de grönsaker och frukt?

vad är farligt att äta (vad ska man inte ge de?) och vad är onyttigt som man ska ge oofta? :)

[TeamGolden]
2012-06-09 22:30
#23

#10 Tänkte bara säga att det heter inte hermelin heller, utan det heter egentligen hermelinkanin då hermelin är ett litet odjur som ser ut lite som en iller fast vanligaste färgen är vitgul :) 
haha tänkte bara påpeka det! ^^

Praefatio
2012-06-09 22:36
#24

Tre hästar? Där kan man inte köpa grovfoder alls vad jag vet.

Jag köpte från min ridskola när jag gick på ridskola för… 10 år sedan :) Då betalade jag fem kronor för en fullproppad ICA-kasse. Det heter balar även när det är fyrkantsformat ;)

Jag använder inte spån längre men när jag gjorde det så hade jag kanske fem cm tjock lager. Halmen behöver du nog egentligen bara ha på vintern men det är ju lyxigt för kaninen att ha året runt. Lägg ut en lite hög halm så får kaninen själv bädda!

Min kanin äter inga pellts, jag tycker att det är onödigt att ge en massa fabriksmat. Han får färska grönsaker och/eller frukt varje dag. Har ingen aning om hur mycket hö han äter egentligen, jag fyller bara på hans hemmagjorda höhäck när det behövs, men skulle väl tro att det är något kilo i veckan.

Kolla runt lite på nätet så hittar du listor på vad som är giftigt. Onyttiga saker är feta fröer och liknande, samt godis som du köper i affären - helt onödigt! Innehåller bara socker. Då är det bättr att ge en morot eller något annat naturligt gott istället.

Praefatio
2012-06-09 22:37
#25

#23 Jaa, det visste jag allt, att hermeliner är små mårddjur :)

Frosstis
2012-06-09 22:42
#26

#24 jo men alltså de köper hö och spån därifrån :)

men då får du väl gå dit hela tiden? eller hur många påsar tar du åt gången? :) jag hade tänkt ta typ.. nej jag vet inte vad jag hade tänkt men jag ska fråga dom och fråga hur mkt jag kan ta för hur mkt.

okej, får se om det blir halm då! :)

okej.. men jag tror jag ska ta pellets ändå och ge grönsaker och så också :) han ska ju som sagt få väldigt mkt Motion och så. (btw hur gör man de 2/3 första månaderna då man inte kan ha sele? då kan de väl bara gosa och vara i rasthagen..

har du bild på din höhäck? :)

men alltså är det något man absolut inte ska ha? ex hamstrar: citrusfrukter, stenfrukter, absolut inte avokado m.m. Sen hamstervadd, saltsten osvosv. Sånt finns det väl för kaniner? att de inte får ha något ;)

nej jag köper aldrig godis från djuraffär. Man kan göra eget :)

Praefatio
2012-06-09 23:01
#27

Till smådjur då, antar jag? För jag har frågat om man kan köpa grovfoder och strö i hästsyfte när jag har varit där och det går inte.

Nu gör ajg ju inte så längre, men när det begav sig så var jag ju ändå i stallet fem dagar i veckan så då var det inte jobbigt att ta med en plastpåse hem varannan vecka. Det får lätt plats två kilo hö i en plastpåse så det blir inte så ofta.

Motionen har ingen betydelse, för min kanin är det full rulle hela dagarna och han äter tillräckligt med hö för att klara sig fint. Växtätande djur är duktiga på att tillgodose sig all energi och näring de behöver på egen hand så länge de har fri tillgång på bra hö! Jag vill dessutom gärna veta vad mina djur äter och ger inte gärna fabriksproducerat foder.

Såhär ser höhäcken ut :P Det är alltså en helt vanlig påshållare från IKEA. Fungerar jättebra.

Avokado är aldrig bra till några djur, men min kanin äter det mesta som vi äter och mår bra. Saltsten behöver inte kaniner, hamstervadd ska man givetvis inte ge till några djur alls.

Annons:
borisolga
2012-06-09 23:02
#28

du kan toa träna din kanin genom att lägga ev spillning tillbaka i toan, så småningom förstår kaninen. Dessutom kan du ta ätikssprit på de ställen på golvet den gör sina behov på, kaninen gillar inte den lukten och lär inte göra det där igen.

Praefatio
2012-06-09 23:06
#29

#28 Ättiksprit var rena skämtet när min kanin bestämde sig för att en viss hörna i lägenheten var hans nya toahörna, kämpade i flera veckor innan jag gav med mig och ställde en toalåda där. Sedan dess har han aldrig kissat utanför, så han hade väl helt enkelt bestämt sig för att det var hans nya toahörna!

Däremot är det smart att som du säger lämna kvar lite spillning och lite kiss i toalådorna under invänjningsperioden, så lär de sig snart att det är där man gör ifrån sig.

Ättika fungerade för övrigt inte heller på sladdar för vår del, de blv fortfarande tuggade på… tills jag smorde på pepparmintsolja. Hähä. Då lät han dem vara!

Fridaaaa
2012-06-10 11:23
#30

#23 Nej heter bara hermelin, kolla på svenska kaninavelsföreningen ska du få se ;)

#26 Ja sånt ska inte kaniner ha, inte saltsten eller mineralsten heller:P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[TeamGolden]
2012-06-10 11:27
#31

#30 Js för man kallar det ofta hermelin men skulle du säga till te x en jägare att du har en hermelin skulle han nog rynka på näsan och undra vad du var för skum typ ^^ 
Tro mig, sök bara hermelin på google, det är som #25 säger, de är små mårddjur..
JAg kan mycket väl tänka mig att de skrivit så på SKAF's hemsida men det är så att hermelin kan man självklart säga men om det är så att man ska köpa en kanin då ska man självklart fråga uppfödaren om den har hermelinkaniner för att uppfattas seriös, om jag hade fått frågan är din kanine en hermelin skulle jag först skratta men sen säga at klart man kan säga att man har en hermelin men det är en hermelinkanin :)
Det kan du tyvärr inte säga imot för så är det ^^

[TeamGolden]
2012-06-10 11:28
#32

Oj vilken gramma-queen jag var idag. stava fel på alla sett och vis.. (a)

Fridaaaa
2012-06-10 11:33
#33

#31 vet mycket väl vad en hermelin är ;)
Men som sagt, det står hermelin i rasstandarden ;) Så att säga bara hermelin är också rätt, precis som hermelin kanin:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: