Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1822 ggr
[El-sa]
0

Frågor om örter

Såg något forum där någon frågade om vart folk köpte örter. Jag undrar mer om örterna vilka ni ger era ninisar och vad de är bra för. Fick den här svenska örtsidan via forumet och ag undrar om påståendet för hästar gäller för kaniner? http://www.ortagardensalsta.se/sidor/ortertillhast.html

Agda
0

Ja, de örterna har även samma egenskaper för människorFlört

De jag kan komma på som jag brukar ge i ett visst syfte är hallonblad, den ska stimulera mjölkproduktionen.

[El-sa]
0

#1 Tack, vet du om några utav de örter som finns på sidan är farliga eller på något sätt giftiga för kaniner?

mandyosv
2

Hittade genom att http://lmgtfy.com/?q=%C3%B6rter+till+kanin sedan trycka på första länken ;)

Basilika Mynta Persilja Krasse Dill Salvia Valört Oregano Lavendel Timjan Rosmarin Pepparmynta Koriander Pimpernell Citronmeliss Dragon

Blåbärsris - Blåbärsris är mycket populärt hos de flesta kaniner och kan med fördel ges som tillskott under vintern. Blåbärsris sägs vara bra mot diarré.
Blåbär - Blåbär är mycket rika på antioxidanter som är viktiga för kaninens välbefinnande.
Lönnblad - Lönnblad kan ges både som torkade och färska, och brukar uppskattas lika mycket i båda fallen. Lönnblad är lätta att torka och sedan blanda i pelletsen. Är precis som föregående växter mycket lämplig att ge som tillskott på vintern.
Rölleka - Rölleka är en nyttig blomma/växt som kan ges både som torkad och färsk. Denna blomma är inflammationsdämpande för magen.
Groblad - Groblad kan ges både som torkad och färsk, och skall vänjas in långsamt som allt annat i kaninväg. Groblad är "perfekt" föda för kaniner, då den är grovbladig och innehåller mycket viktiga fibrer för en kanins mage. Dessa blad är bra vid diarré eller lös mage, och underlättar matsmältningen för kaninen. Innehåller mycket C-vitamin.
Brännässla - Brännässla skall ges torkad och är ett mycket nyttigt fodertillskott som dels tillför viktiga vitaminer (A-vitamin, C-vitamin & Järn) och dels renar kroppen på skadliga ämnen. Torkad brännässla är mycket bra att ge som tillskott under vintern, och vitaminerna nässlorna innehåller hjälper till vid vårfällningen eller innan avelssäsongen sätter igång ordentligt.
Svartvinbärsblad - Ges både torkad och färsk. Ökar utsöndringen av urin vilket gör att gifter som finns i kaninens kropp lättare förs ut. Är mycket rika på C-vitamin.
Smultronblad - Ges både torkad och färsk. Precis som svartvinbärsblad så ökar smultronbladen utsöndringen av urin. Innehåller C-vitamin.
Hallonlöv - Ges både torkad och färsk. Är mycket rik på C-vitamin och innehåller nyttiga organiska syror som är skonsamma för kaninen på olika sätt.
Maskrosblad - Ges både torkad och färsk. Mycket nyttigt för kaniner, dels för att växten innehåller mycket fibrer, och dels för att bladen innehåller viktiga vitaminer för kaninen. Skall inte ges i för stor mängd då gaser i magen lätt uppstår.
Maskrosblommor - Brukar vara en av kaninernas favoritblommor, och kan ges både färska och torkade. Torkade blommor ges med fördel som torkade blommor under vinter & vår.
Björklöv - Kan även dessa ges som torkade eller färska. Motverkar t.ex. på långt sikt at leversjukdomar utvecklas. Innehåller C-vitamin.
Eklöv - Eklöv sägs vara bra vid trumsjuka, men skall inte ges om inte  nödvändigt.
Rönnbär - Rönnbär är ett perfekt tillskott på vintern och innehåller mycket C-vitamin. Skall ges torkade. Rönnbär och även rönnbärsblad + kvistar brukar vara mycket populärt.
Ringblomma - Ringblomma blandas med fördel in i kaninens pellets för godare smak och nyttiga vitaminer.
Morot - Kan ges både som torkad och färsk och innehåller Beta Karoten och A-vitamin som är bra för kaninens syn.
Papaya & Annanas: Sägs kunna bryta ner matpartiklar och slem som binder samman päls i matsmältningssystemet. Därför kan dessa vara bra att ges när kaninen har fällningsperiod för att förhindra att hårbollar fastnar i kaninens strupe. Måste ges färsk!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[El-sa]
0

#3 Tack så jätte mycket! Skall sätta mig och läsa igenom då jag har mer tid :)

Agda
0

#2: Johannesört, står ju också där på sidan att det ej ska ges till hästar för invärtes bruk. Jag trodde tidigare att man kunde ge johannesört, så jag köpte frön och sådde. Sedan så läste jag att man inte ska ge djur det (som tur var hade jag aldrig hunnit gett någon kanin det)Tungan ute

[El-sa]
0

#5 Bra att veta :) Man vill ju inte ge något som är farligt/fel.