Bra kaninbur?
Har länge velat ha en kanin och försöker fortfarande att övertala mina föräldrar att skaffa en. (vilket inte går så bra)
Jag har målat en kaninbur som gärna skulle vilja ha (och bygga som sommarprojekt),vill ha en egengjord, rymlig bur i trä! :)
Vad tycker ni? Låter den för liten för en dvärgvädur? Den ska inte alltid kunna få gå ner till gräset, bara på dagarna ibland så, och när den har fått vänja sig vid gräs.
Jag har inte gjort en igenomskärning till huset nu vad man ska kalla det, men hade tänkt 2 hyllor. En sitthylla och en till hylla, där ska jag ha fodret (inte höet) och vattenskålen/vattenflaskan. Tror jag ska köpa en sån boll man lägger godis i, och hänga upp från taket. Gillar dom sånt? :) Vad är mer roligt för en kanin?
Kan man ha något slags nät under själva buren (där på gräset) så att ingen räv eller så kan komma och gräva sig in?
Och på rasthagen, vad heter sånt grönt nät/galler? Jag ska köpa en stor sån (eller köper man i rulle?) och ha en riktigt stor Hage till den.
Kram! ♥
Update: såg nu att jag skrivit 40 cm istället för 50, såklart det ska stå 50! :)

Kompostnät är bra som golv i gräsbiten
den måste ju ha ett hus. :)

det är ju en övervånig = ett hus (för vist är det väll tak där)
#1 okej, ska titta! :)
#2 hur menar du? Där den är inne är ju som ett hus.
nej? det är en övervåning, det är lag på det så bygg en som kaninen kan hoppa upp på, det älskar mina :)
varje våning måste vara minst 50 cm :)
#2 Finns ingen lag på att den måste ha ett hus, däremot är sitthylla lag på.
Och att buren har minst 3 heltäckande sidor :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 mena hus å sitthylla.. men de måste ju ändå ha som ett hus
har ju inte skrivit hus ens
#7 Som du ser, har jag inte ens skrivit till dig
nej jag såg det inte, det var drf jag svarade dig
#10 Står att det är till nr #2 ;)
ja men jag sådg det ju ändå inte :)
Men hur menar du Fridaakesson? jag har ju två våningar, den med två nätdörrar och sen på gräset. Eller menar du att ovanför sitthyllan ska det vara 50 cm och under sitthyllan 50 cm?
Är lite förvirrad, kan inte så mycket om lagen på kaninburar ;)
den Hage under måste vara 50 menar hon
Jaha oj nu såg jag, det står 40 istället för 50.. Har skrivit fel :) Men okej, så buren är bra förövrigt då?
#13 Var våning som jag skrev ;) Alltså både övre och underdelen :P
#16 japp, ändrade det nu :D Hade skrivit fel från början.
Burar som öppnas uppåt är inte roliga, vi har en sån, den måste säkras med ett kvastskaft för att ingen ska få luckan i huvudet.
burdörrar bör öppnas åt sidorna, mycket effektivare.
Ska du bygga egen bur så bygg större. Din kanin ska bo där och bör får plats att röra sig.
160x70x70 per våningsplan är bättre mått. Då får kaninen plats att hoppa några steg, kan ligga både längden och tvären med ordentligt med plats och kan sitta både under över sitthylla utan att slå i öronen.
Vi har 160x60x70 och skulle inte vilja ha mindre, snarare känns buren nästan lite väl liten till våra kaniner.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#19 VERKLIGEN!! jag hållde på att dö när min öppnades uppifrån
tycker du ska ha lite större mått som 150x55
jag menade bara att det är mysigt för kaninen att kunna krypa in i nåt litet hus ;)
japp, jag ska ha ett hus till den :)