regler inom kaninhoppning?
finns det några speciella regler inom Kaninhoppning?
(alltså på tävlingar)
t.ex.
man får inte gå framför kaninen.
man får inte röra kaninen.
och vad menas med "pinnar"?
finns det något speciellt jag bör tänka på om jag ska åka på tävling?
Tass, undrar också det. :)
“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth
Finns bra artiklar och fakta om detta på Kaninhoppning.ifokus :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 okej :) ska kolla ;)
tja en regler jag vet e att man inte får "putta" till kaninen med foten.
Mhv. Johanna & djuren
#4 men man får putta med händerna, eller?
Kaninen får inte heller hoppa tillbaka över ett hinder, alltså inte vända efter ett hinder och hoppa det ifrån andra hållet.
#6 okej :)
#5 Man ska undvika puttar, men en liten puff ibland kan gå bra. Det är endast tillåtet att göra det med händerna samt om man ska styra kaninen så gör man det med händerna och inte med kopplet. Kika gärna på Kaninhoppning i fokus trådar, där finns i princip allt du behöver veta :)
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Ett tips? är att bli medlem i ditt läns kaninhoppningsförening! :)
När du blivit medlem i t ex Värmlands kaninhoppare får du ett mejl med text du kan öppna, däri finns info om regler m.m om Kaninhoppning ^^
#9 ska kolla det. bor i stockholm ;)
#10 okej, vad kul! jag är själv medlem i Stockholms KH! :) Du kommer möta massa trevligt folk ute på tävlingar! :)
TeamGolden: eftersom det kostar 200 k/år är tävlingarna gratis då??
#12 Nej det är dem inte, typ alla föreningar har medlemsavgifter :)
#12 nej, en vanlig tävling kostar 20 kr start om det är veteran eller någon cup kostar starten 40 kr :)
#12 Nej, du mst ju betala startavgifterna :P
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Tänkte väl det ;)
#14 Beror på. I Stkh har det varit lite olika ibland beroende på sammanhanget.
men jag undrar fortf om pinnsystemet! vad menas med det?
#18 Jag är inte så jätte bra på att förklara, men när din kanin kommer på en bra placering kan man få en pinne, vilken/vilka placering som får pinne beror på hur många kaniner som hoppar i klassen. Börjar man med lätt rak till exempel så måste kaninen få tre pinnar i rak lätt innan den får tävla o rak medelsvår. I medelsvår är det fem pinnar som man behöver innan man får tävla svår om jag minns rätt.
#19 jaha! tack :)
#14 det kostar olika på olika ställen. Tex mälardalens kaninhoppare tar 21kr i startavgift tror jag 
en sak jag undrar är om man får gå framför kaninen! och får man gå över hindrena?? för när jag tränar Backy så brukar jag gå lite snett framför honom och som den snälla kaninen han är så följer han efter mig fasst över hindrena. är det okej på en tävling? för annars blir det lite problematiskt…
man ska försöka hålla sig bakom kaninen, gör man inte det så brukar dommarna säga till efteråt eller direkt. Gå över hindrena får man inte nej. :-)
Artiklar på kaninhoppningifokus kan du kolla på
#21 Jo men nu sa hon ju att hon var medlem i stockholm KH vilket jag också är så svårare än så var det inte! :)
#25 jag med, eller var snarare och då var det olika beroende på tillställningen men oftast var det som du skrev men oftast och alltid är inte synonymer. Som jag skrev i #17 ;-)
#23 NO!! det blir ett problem -.-' får försöka göra på nåt annat sätt…