Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 449 ggr
ninuuus
2

kanin sovit nästan hela dan

Hej,

Jag är lite orolig för min kanin. Normalt sett sover han i kortare stunder och inte så mycket, men nu har han sovit nästan hela dan (självklart med kortare pauser men iaf).

Nån som har nåt tips? på att se om han är sjuk eller liknande?

Vincent...
0

min kanin satt bara på ett ställe när han hade förstoppning!

HAHAHAHAHAHA…..

ninuuus
0

han har bajsat som vanligt och dricker, inte ätit all pellets men annars verkar det vara rätt bra, han bor inne och är 9  månader.

:holmgreen:
0

Ta ut honom och kolla om han rör på sig eller om han verkar slö och hängig.

minaninar
0

Asså, min kanin som är innekanin kan ha dagar då han är väldgit lugn. Framför allt när jag inte själv är så aktiv. Så fort det händer mer hemma så piggnar han till. När jag ibland undrar om det är något fel så brukar jag ge någon liten godsak som han normalt borde bli väldigt glad för (försök välja något så nyttigt för honom som möjligt)

Smaskar han glatt i sig den brukar jag bli lugn.

Sedan ha koll, när bajsade han sist? Har det varit dåligt med det?

Druckit ordentligt?

Ta fram en smula färskt hö som påminner honom om att äta hö.

Kanske leka leken "jag står i ena änden av rummet och ropar och han kommer störtande och får en gottis". Om han blankvägrar så är det lite cause for concern (i varje fall eftersom jag har ett matvrak).

Kanske klappa mkt försiktigt runt buken och ner åt tarmarna till och titta på hans kontur, ser han uppsvälld eller uppkörd ut? Verkar han känna obehag av din beröring?

Kolla ögonen: är det klara och glansiga? Eller matta och grumliga?

Nosen? Är den torr, eller våt eller?

Var med honom och se om han kvicknar till.

Ta ut honom ur buren om du har honom i bur.

Ta in honom till dig om du har honom ute (så du kan kolla honom och så han får vara med)

Det kan vara en skön chillardag eller så är det kanske något som är fel.

ninuuus
1

tack så jättemycket för tipsen, gav honom nytt hö (han hade hö sedan innan såklart) och även i plingbollen som hänger ned från burens tak. Nu verkar han komma igång igen så jag får hålla tummarna på att det bara var en chilldag :)

minaninar
0

Jo precis jag betvivlar inte att han hade hö, men inget går upp mot lite nytt från påsen som har hela sin arom kvar. Höet verkar ju förlora en viss del av sin aptitretande förmåga när den legat ute.. Jag försöker få min kanin att äta sitt gamla hö också (så länge det är rent såklart!)Men har ändå full föreståelse för att nytt är godare. Och det är viktigare att han äter.Tungan ute

ninuuus
0

haha ja, får hålla koll på honom under kvällen lite extra ändå men det verkar positivt iallafall :)

Friggeshoppkaniner
1

Kan det inte bara vara för att det är så varmt då? Mina kaniner ligger mest och slöar när det är varmt ;)

ninuuus
0

Nä det är helt normal temperatur här inne, men han har inte rinnande näsa eller liknande så jag borde inte vara särskilt orolig. Men man vill ju alltid vara på säkra sidan.