Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1617 ggr
PuzzelsMatte
0

Kattsele?

Jag har läst någonstans att man kan använda en kattsele till sin kanin.Stämmer det?

Qnas
0

ja, jag hade en kattsele till Fudge! Jag vet inte ens var man hittar kaninselar! Förvånad

PuzzelsMatte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja, det samma ^^ Jag har köpt en kattsele tll min kanin, men ringen där man fester ringen sitter på ryggremmen, eller vad den nu heter,…

Nathalieee
0

#2  Ringen där man fäster fast kopplet får inte sitta i mitten , Den måsste sitta på mag bandet. De står i kaninhopnings Reglemtet.

Vet inte riktigt varför men de har ngt  med att  selet trycker på fel ställe om kaninen drar eller ngt. Du blir diskad från tävlingen om du har ett sådant sele som där upe på bilden.

Qnas
0

#2, det är faktiskt sant, men om du inte ska tävla är det nog ingen större fara, men köp en ny sele med ringen längst bak!

PuzzelsMatte
0

Okej, visst :) synd att den var så dyr…

myriis
0

_#5: Om du inte orkar köpa kan du ta en annan ring du har hemma (som man t.ex. brukar ha nycklar i) och bara sätta fast längst bak :)

Nathalieee
0

#5 så har jag gjort på ngr  av mina selar :)

PuzzelsMatte
0

#6 & #7: Tack för tipset! :D

Qnas
0

#8, eller så öppnar du ringen du har & fäster där bak.. :D

Sosso
0

#0 Kattselen på bilden är väl i princip samma sak som en kanin sele? Bara att ringen inte är på samma ställe. Rätta mig om jag har fel, har nämligen aldrig haft sån kattsele :o

Tina-A
0

#2: Är det ett gosedjur? :P

Det är bättre om ringen sitter längre bak då det inte blir samma tryck på halsen/bröstet om kopplet blir spänt som det blir när ringer sitter sådär på mitten.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

PuzzelsMatte
0

#11, jag min lillasyrras gosedjur XD Jag tog den för att det skulle gå lättare att visa ;)

Kan man TÄVLA med en kattsele, om den sitter bra?

PuzzelsMatte
0

*ja, inte jag ;)

Keligast
0

har kattselar till mina "ninisar" men bogselar är på väg..

Nathalieee
0

#12 Ja du kan tävla med ett katt sele, men ringen måsste sitta i magbandet ! :)

PuzzelsMatte
0

Okej, bra :) tack för att svar!

Prizma_o_Kristall
0

Jag skulle aldrig använda kattsele till mina kaniner! Men det är för att jag varit med om en hemsk olycka med en av mina kaniner som ledde till att den miste livet… Gråter Det var en vacker sommardag och jag och en kompis tog ut 2 av kaninerna på promenad, Skutt och Pelle. Pelle hade en kattsele och Skutt hade en sele som jag gjort själv i syslöjden. Vi gick på en promenad i skogen och över stora gröna ängar där dem fick äta maskrosor och gräs. Vi gick förbi en damm som är mitt ute i skogen, det är jättevackert där… Rätt som det är så försöker Pelle springa till en tuva maskrosor och äta av dem. Då går kattselen sönder, den där knäppan! Den var av metall… Kaninen fick panik och började springa. Pelle sprang rakt ner i dammen och började simma. Det är inte så stor damm men däremot djup. Den var påväg att simma mot andra sidan dammen men till slut orkade han inte längre utan sjönk under vattenytan med huvudet flera gånger. Då hoppade jag desperat i vattnet och hämtade kaninen, men han andades inte… Jag försökte göra hjärt och lungräddning på honom men fick inte igång hans andning igen…

När kaninen var i vattnet ville jag inte gå i för jag var rädd att han skulle få ännu mer panik än vad han redan hade och att han skulle börja simma åt fel håll….

Pelle blev bara 1 år gammal, han var Skutts son, en viltgrå dvärgvädurskorsing…

Kramar!

ciss
0

Herregud så sorgligt! :(

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Prizma_o_Kristall
0

#18 Usch ja, det är verkligen hemskt…. Detta hände för flera år sedan, men jag känner fortfarande skuldkänslor. Varför gick jag just den vägen bredvid dammen? Men så klart trodde jag inte att selen skulle gå sönder. Nu ångrar jag att jag inte anmälde tillverkaren eller något. Men det är ju meningen den ska användas till katter så det hade dem nog tagit som försvar.Jag har nu en kaninsele som fungerar jättebra. Doch går jag aldrig utanför trädgården när jag väl promenerar med en av kaninerna. För ett tag sedan var jag vid dammen och la dit blommor för Pelle…. Gråter

Kramar

[Niike]
0

#19 Usch stackars dig. Vad sorligt att höra. *tröstkramar* Men det är konstigt att selen gick sönder, så mycket drar väl inte en kanin?! Det kunde ju lika gärna ha varit en katt som blev rädd och hoppade iväg och selen gick sönder. :(

Prizma_o_Kristall
0

#20 Det är det jag också tycker är konstigt:/

Kramar

huldisen
0

du på baksidan av det där papret så står det typ att det kan användas till kanin med. så du kunde nog ha anmält. Men jag beklagar sorgen . verkligen hemskt sätt att mista sin kanin på.

KvirrZ
0

Usch vad hemskt :'(

- Mvh Emma

Prizma_o_Kristall
0

Det kanske bara ver just DEN selen som det var fel på, vad jag ångrar efteråt att jag inte provade om den höll:( Om jag slitit i selen så hade säkert den gått sönder då och kaninen hade aldrig behövt komma lös… Så, vad det är för en sele så prova hållbarheten!! Det var ju själva knäppan i metall som gick sönder, så det kan nog hända med vilken sele som helst…

Kramar!

Qnas
0

#24, det är INTE ditt fel att han dog!! (tröstkramar)

ludde_s
0

#17, stackarn
ja började nästan gråta när ja läste !
 Ledsen

Moonstrike
0

#17 nej, vad sorgligt! :'(

Qnas
0

Jag har en fråga, ang. rubriken, som man kanske ska hålla sig till, men detta var supersorgligt! :'( men hur får man tag på kaninselar, utan att köpa de dyra från Libraartic? :)

Qnas
0

Jag har en fråga, ang. rubriken, som man kanske ska hålla sig till, men detta var supersorgligt! :'( men hur får man tag på kaninselar, utan att köpa de dyra från Libraartic? :)

Prizma_o_Kristall
0

#29 Jag köpte min kaninsele på djurmagasinet i Vetlanda för 59 kronor tror jag att det var:)

Fj-a-deer
0

#24 Stackare! jag vet ochså hur det är att mista ett djur… jag har mistit två stycken en kanin och en katt….

Katten miste jag för ca:6-7 år sedan.. Det var så att jag kom hem från skolan. Sen såg jag pappa bära på något…och så vände han sig om och så såg jag Nisse(katten) blodid och smutsig….pappa sa att han hade blivit påkörd. Så vi grävde en grop i skogen nära vårt hus. Sen la vi der Nisse där sen så täckte vi över gropen och la över en sten. jag och mamma Har planterat blommor där. Men jag saknar honom jätte mycket!Gråter

Kaninen Sandra miste jag i höstas. Det började med att jag slutade skolan och jag skulle ge Charlie och Sandra mat. jag gick in i den jätte stora buren ….och då såg jag en halv kaninunge ligga iburen. Så jag sprang in i köket och ringde till mammas mobil. Hon sa att hon skulle komma hem så fort hon hade slutat jobba. Robert min bror var hoss sin kompis som heter Anton, han bor 2km bort härifrån. Jag ringde han och sa det. För det var hans kanin.När mamma kom hem åkte vi till vetrinären. Och dom sa att hon hade en halv rutten unge i magen. Dom skulle försöka få ut den men det gick inte. Så dom sa att om vi skulle rädda henne så skulle vi åka till Falun´s vetrinär för kejsarsnitt. med det var ju kvälls-tid och ett kejsarsnitt kostar ca:2000kr. Det kostar ju mera når det är kvällstid. Men mamma sa att vi inte hade råd så vi fick ta bort hon….Gråter…vi begravde hon brevid Nisse….. Pussar på er Nisse och Sandra!! fast jag tror att det var affären som vi köpte hon avs fel! för dom sa att det var två honor vi köpte men det var en KILLE och en TJEJ!  men det visste inte vi! så det var inte Charlie fel att han "hmhmade" på sin SYSTER!!! jag hatar dom! för förut när vi köpte istanbull och ragnar , sa dom att det ochså var honor!! men nej det var visst två hanar! så det var dom fel att Sandra dog!!!Skrikandes ….hehe…….

War, war never changes.

PuzzelsMatte
0

Usch vad sorligt med alla berättelser! :´(