Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2422 ggr
Brunokanin
0

Kaninsystrar - är detta normalt?

Har två systrar som är ca 6 mån. Haft dem sedan de var 3 mån. Det märks tydligt att en är underlägsen då den är mindre och tunnare. De rider ofta på varandra. Oftast är det den dominanta som rider på den mindre, men tvärt om förekommer med. Ändå verkar de trivas ihop då de ofta tvättar varandra och sitter bredvid varann. Den undergivna honan har nu blivit skendräktig? och sliter bort sin päls på magen. Det är kaniner av dvärgras och de har en stor utebur på ca 2x1 meter. Sam utevistelse i Hage.

Frågan är om detta är ok beteende och om de tar skada? Borde jag sära på dem?

Alex92
1

Det är ingen fara. :) Så håller mina kaninsystrar på till och från, förmodligen mest vid brunst. Ena systern är mycket mindre och tunnare än andra och i mitt fall rider bara den större men den lilla kan jaga den stora och säga ifrån mer. Men de är bästa vänner annars, ska alltid vara nära, tvätta varandra osv. 

Bara de inte skulle börja bita varandra eller får sår t.ex.

Brunokanin
0

#1 Den mindre har bitmärken och lite kal på ryggen där den dominanta biter sig fast då hon rider. Känns inte bra att den mindre är så tunn. Tänker mig att hon blir stressad och gör av med en massa energi på det och att hon inte får äta. Visst de gosar med varann men jag är ändå tveksam att ha dem ihop…

hjartelyckanskaniner
0

Har mor och dotter ihop. Dottern är från en kull med 8 ungar så hon är ju mindre med tanke på att de var så många och då får de mindre mat. De rider på varandra. Inte bara en på den andra utan de skiftar. Ligger en och sover så lägger den andra sig bredvid. Pussar varandra och tvättar varandra. Man ser att de trivs ihop :)

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Luppa]
1

Om den mindre är mager och har bitmärken så skulle jag definitivt sära på dem. Om jag ska ha kaniner tillsammans så är förutsättningen att de trivs tillsammans och att alla får äta det de behöver.

Brunokanin
0

#4  Jag ser dem även tvätta varandra och att de sitter tätt och sover ihop, fast den ena är underlägsen. Jag gör det som är bäst för dem. Rädd att de ska bli ledsna ensamma… men det lutar mot att jag särar på dem.

[Luppa]
0

#5 Ett alternativ vore att ha dem avskiljda med bara ett nät, då har de ju sällskap av varandra men det är lättare att reglera så de får lagom mycket mat och de kan inte slåss.