DEN RYMMER!
Hej, Jag försökte bygga en liten Hage åt min kannin idag (för den bara sitter i sin bur hela dagarna…men jag har ingenannanstans att ha den?!
)
Hursomhelst så höll inte hagen så bra så den smet.
Jag hade läst att inte jaga kanniner så jag satte mig i gräset och pratade helt ut i luften.
Och ibland så kom den och sniffade lite på mig. och då ville jag ta fast den..men jag kunde bara inte! jag försöker få den att veta att den kan lita på mig men det är svårt..så jag tänkte: ifall jag skulle ta fast den så skulle den tro att jag typ var ond eller så.. och då skulle den inte vilja ens sniffa på mig eller typ vilja gå fram till mig och hälsa.. :'(
Men när den kom fram till mig en sista gång så var jag tvungen att ta fast den ju, för jag hade blivit kall och jag ville inte att den skulle springa lös för vi bor precis vid en stor väg och vi har ingen grind.. :(
Alltså jag vet ju att de blir rädda för snabba rörelser så jag tog tag i den ganska sakta. och sen fick den panik så den började sprattla mellan få sekunder. men jag kunde ju inte släppa…så jag höll den i gräset och sa att det skulle lunga sig men det ville den bara inte! så jag var tvungen att små jogga fram till buren för att jag inte skulle tappa den :'(
HUR SKA JAG GÖRA?? Hur ska jag ta fast min kannin utan att den tror att jag e dum?
Hur ska jag kunna göra den tam och få den att veta att den kan lita på mig…
Jag vill typ att varje gång den hör mig och jag närmar mig buren så blir den glad och sniffar och vi börjar mysa..
jag har typ haft den i två månader och lite mindre.. men den är äldre! jag fick den 1 april och den var typ 2 månader då. (eller mer jag minns inte riktigt)
jag vet inte HUR? HJÄLP??? jag har panik (hjälp mig).. 
Du gjorde ju det rätta i alla fall för du tog den till buren, hade du lämnat den hade ju vad som helst kunnat hända. Han kanske inte förstår det, men jag tycker du ska vara stolt över att du gjorde det som var bäst för kaninen i den situationen och du försökte göra rätt, så gott det gick. Jag känner igen problemet med sprattlig kanin. Om ens kanin är lite så och man själv dessutom inte känner sig så säker så tar det nog tid. Men nej, han kommer inte hata dig eller tycka du är ond (förutom när du just lyfter, men då är du inte du, utan ett stort läskigt rovdjur). Det finns massa beskrivningar här av folk som lyckats tämja sina kaniner, och lugna dem som varit rädda, själv är jag itne där att jag gjort det, men jag märker att han blir mer och mer lätt att hantera. NÅgon annan kanske orkar beskriva mer. Det finns jälttemycket att läsa på nätet om detta också. Kanske någon har ett tips?. Men jobba med att gradvis lyfta. Sitt på golv/mark, låt honom komma, ge någon liten pellets eller kanin-nyttig belöning (men mycket liten bit eftersom detta kräver ganska många belöningar), låt honm lägga tassarna på dina ben, belöna, sätta sig i ditt knä, belöna, stryka lätt på huvudet, osv. Hålla godisen lite högt så han måste stå på bakben, då försiktigt lägga andra handen under hans framtassar, sedan belöna, sedan kanske hålla lite försiktigt under hans bröstkorg, belöna osv. Sedan när han är på marken, låta honom få lite pellets (ur dagsransonen) medan du försiktigt klappar lite och kanske försöker få hålla handen stilla under magen, så han vänjer sig vid det osv. (Andra här vet bättre men jag återberättar lite ungefär hur jag förstått man kan göra.)
Ja kaninen kommer iaf inte tro att du är dum eller ond kaniner tänker inte så. Bara för att du tar upp den och den blir rädd så är det inte dig den blir rädd för.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Förmodligen var den - precis som min - inte tam när du fick den. (Min veterinär som träffade den dagen efter jag fått den påpekade att "jaa den här var ju inte riktigt tam". Då är det svårare om man inte är så van (vilket det låter som om du inte heller är). Jag tror man får tänka: tid tid tid, tålamod, tålamod,tålamod. Sedan hjälper det om man läser och kolla på youtube och frågar här så fort man får problem. Och googlar på dessa problem. Antar att du är bäst på svenska? Om du förstår engelska så kolla på engelska med.
Jag kan tänka mig att man får tänka att det kan ta ett år av träning innan kaninen blir trygg och tam.
När man ändå MÅSTE hantera, när man ska till vetten, klippa klor etc. så kan man göra bunny burrito (eller kaninpaket) - slå på youtube och nätet så får du veta vad det är!