Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1930 ggr
Jenna_Nord
0

Vad kan detta vara??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min mamma har passat min kanin några dagar, och när jag fick hem honom och tog upp honom så la jag märke till detta vid hand rygg/nacke. Det ser ut som ett jätte litet hål. Inget var, ingen svullnad, ingenting sånt.

Är de någon som kan tänkas veta vad de är för något? :S

Mvh Jenna

Jenna_Nord
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Huden är inte direkt torr runt, men de är lite hudflagor, nästan som han ömsat eller något.. Svårt o beskriva :P

Mvh Jenna

Saaara
0

Ser ut som något slags bett. Tror inte det är något att oroa sej för :)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Jenna_Nord
0

Jasså! Vad tror du de kan vara ifrån? :)
Skönt o höra iaf.. Sittet här och försöker komma på alla möjliga hemska sjukdomar som de kan va symtom för >< haha

Mvh Jenna

kaninjosse
0

Kan vara ett bett, möjligtvis en början på mjällkvalster

minaninar
0

Det ser lite ut som mjällkvalster som ovan sade, alltså skabb. Men det där hålet ser ju helmysko ut?! Svårt att fatta att en insekt skulle kunna göra ett så stort hål. Frågade du om det hänt något när kaninen var där?

Jenna_Nord
0

Inte så påläst om just mjällkvalster, ska ta och kika lite extra på det!

Ja jag tycker det ser jätte konstigt ut! De första jag tänkte på var att hemma hos mamma har vi två katter.. Men den ena katten struntar fullständigt i honom och går inte ens nära buren. (Hon är van vid smådjur och jag kunde t.o.m. ha min hamster lös för henne).
Den andre katten har mest legat 1m ifrån och tittat på honom. Min kanin hade sin bur där och runt buren hade jag byggt en Hage av kompostgaller, just för att den andre katten inte ska ta sig över (han är alldeles för feg och vågar inte, så de kändes tryggt). Mamma har haft honom ute i den hagen när hon har varit hemma, och då skulle hon ha märkt ifall något hänt. När hon varit borta har han varit instängd i sin bur.

Så jag tror verkligen inte att det är katterna, men vågade inte skriva detta i första inlägget då alla förmodligen bara hade skrivit att det är dom..

Mvh Jenna

mandyosv
0

haha tror du att katten har fällt fram ena klon då och tryckt in den i hand hud eller xD

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Jenna_Nord
0

Liksom innan min mamma passade honom hemma hos sig så var jag där ensam i nästan 2veckor. Så jag visste liksom hur båda katterna var mot kaninen och hur kaninen var mot katterna. Plus att de är inte första gången han var hemma hos min mamma. Vi bodde där nästan hela förra sommaren och en stund i vinter.
Och den fanns ingen som helst päls som legat på golvet eller någonting. Inga andra märken eller något som visade att han var rädd. Så det skulle verkligen vara jätte konstigt om det skulle vara det!

Vill verkligen inte att någon ska tro att jag lämnat honom där helt otrygg med en blodtörstig katt ><

Mvh Jenna

Jenna_Nord
0

Hahah nä det är de jag menar!! Det låter ju verkligen himla konstigt! xD Men jag kan annars inte komma på vad de kan vara! :P

Mvh Jenna

mandyosv
0

fråga på gruppen allt om kaniner på fb =)

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

minaninar
0

Ring vetten imorgon o fråga? Hålet ser så himla stort ut? Kan inte föreställa mig den insekt som skulle kunna göra det?Tungan ute

Jenna_Nord
0

#10 Tack! Kan lägga upp där imorgon :)

#11 Ska till vet på fredag för att vaccinera en av hundarna så tänkte passa på att fråga då och ta med bilderna på min iphone Tungan ute

Alltså de är ju inte jätte stort men ändå rätt stort.. Ser nästan ut som att man kört igenom en knappnål (fast utan den där runda grejen..)

Mvh Jenna

[Wera]
0

Jag vet inte hur det ser ut men kan det vara en stor fästing som satt sig och ramlat av sen?

minaninar
0

#13 Det låter faktiskt troligt. Smart du är. Hihi.

Dock ser det lite ut som början till mjällkvalster eller skabb runt om - fråga vetten, det är bra.Glad Eller ring och fråga om det går bra att ta med ett djur till. (inte poppis att dyka upp med två,men kanske har de tid om man kollar först).

Lurvboll
0

Kan det kanske vara en fästing? ;o

I give you all my love, rabbits...<3

Jenna_Nord
0

#13 De kan de ju kanske vara :O Han var ute i trädgården i vår rastgård när jag hade honom, och då vet jag att jag tog en krypandes på honom. Sen har ju inte jag varit hemma och mamma har inte tagit upp honom direkt, så då kan den ju ha hunnit växa och ramla av igen utan att hon märkt de!

#14 Fast de är bara sån lite "lös hud" precis vid hålet, ingen annanstans på honom :) Kan de ändå vara kvalster?
Jo jag hade säkert kunnat ta med honom, men ska åka tåg dit med två hundar. Så känns både otympligt och lite för stressigt för honom o följa med i bur :/

#15 Maybe det! :)

Mvh Jenna

minaninar
0

#16 Nä det låter bökigt. Men bra att du tar med bilderna. Kanske är det bara irritation efter fästing?`(Kan kaniner få borrelia?) Eller så kanske det är en liten mjällkvalstergrej? Just där på nacken verkar ju vara ett typiskt ställe för dem. Men du kan ju vänta och se, antingen blir det värre eller lika, eller så läker det. Läker det o pälsen växer ihop är allt bra, men annars ska det behandlas.Skrattande

[Wera]
0

Jag tror det kan va efter en fästning - avvakta och se hur det utvecklas. Läker det och ser normalt ut så borde du inte oroa dig men blir det större och mjäll börjar dyka upp så åk till veterinär och ta prover för att se om det är kvalster :)