Ta kull när honan är 2 år!
Kan man göra det? Är det en bra ''max'' ålder för första kullen? :)
Det beror på faktiskt. Är det en hona i väldigt bra hull, så kanske. Men då ska hon som sagt vara i väldigt bra hull. Annars nej. Det är åtminstone min åsikt.
#1 Okej, våran hona är i bra kondition.
Jag får se vad jag gör =)
Jo, om honan är i bra hull så borde det gå.
Min första kull (tjuvkull) var på en 2årig hona.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Jag hade inte gjort det om det absolut inte är nödvändigt (t.ex bevara en ras) men inte annars. Visst kan gå bra, men jag hade inte chansat
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Okej, jag skulle vilja föda upp och ställa ut men det behöver man stamtavla till och mina kaniner har inte det :3
#5 Jo jag vet att man måste ha stamtavla för att göra det ;)
Om man inte ställer i "petklass" (sällskapsdjursklass). Tyvärr är det inte många såna uställningar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6Så synd :/
Bara kaninen är i bra hull så kan det gå, min kanin är 2 år och ska para den nästa vecka, men 2 år är max för första gången enligt mig.
#9 - Jao, tänk om jag också gör det så föds dem samma dag ^^
Vissa hoppkaniner ( har välldigt bra hull ) väntar man med att avla på tills de klassat upp sej lite. 
#10 Haha det hade blivit roligt :)
Har en hona som blir 2 om ca 2 månader.
hon är elit och svårklassad och har riktigt bra kondis, då kan jag ta kull va? men vilka komplikationer är det risk för? :)
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
Risken finns att ungarna inte kommer ut och då dör honan. Jag talade med en smådjurs klinik om betäckning av hona som var 1,5 år och de menade att risken ökar men den ökar inte jätte mycket det händer även att yngre inte kan föda. Har hört olika om hurvida bäckenet stelnar på kaniner eller inte men det händer hur som helst inte på deras 1 års dag. Kliniken jag talade med menade att ju äldre de blir destu svårare kan de få att föda första kullen och detta sker successivt, framför allt ökar risken om honan är överviktig eller inte är i god kondition. Bra hull innebär alltså att honan inte är för tjock. Om hanen är mindre än honan är det större chans att det går bra. Min hona fick vid en ålder av 1 år och 8 månader en kull med 7 små ungar alla har klarat sig hitills. Den andra honan, lika gammal fick en enda stor unge även den födseln gick bra.
Jag tror inte att det är någon större fara om honan somsagt är i bra kondition samt frisk och pigg. 
Jag väntar ungar på min 2 åriga hona nu och räknar inte med att det ska vara några större problem^^
Sara
Nattglimskaniner.webbnode.se
Vi hoppare tar oftast inte kull förrän honan är runt två, då hon klassat upp sig och skaffat lite meriter. Aldrig problem där inte.
Det går säkert bra =)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Bara att para sålänge hon inte är överviktig och är i bra kondis. Vi hoppare parar oftast inte förrens honan är runt 2 år och ibland är vissa honor 3 år tom.