Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1087 ggr
Gaiezza
1

Är det okej?

Jag har min lilla kille boende på baklongen med en bur som är 90* 50*40* ÄR det okej eftersom buren står alltid öppen och han sover bar där på nätterna :)

Han har mat både utan och innanför samt vatten inne och ute :)

MLåter det ok även fast buren är på tok för liten? :)

Bacon, svaret är bacon. 

hobbymupp
4

Buren följer ju inte ens jordbruksverkets anvisningar om minsta möjliga bur, måste vara minst 50 hög.

"Natten" är ändå för de flesta 6-8 timmar lång och kaniner är aktiva under natten också. Så nej, jag tycker inte att det är ok.

Men det är ju super att han annars är frigående på balkongen hela dagen. Trots det, köp/bygg större bur, kostar inte en förmögenhet.

Eriikaa
1

Nej, det är inte okej. Som ovan säger är natten rätt lång och kaniner är aktiva då.

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Vincent...
2

om buren är öppen hela tiden är den väl bra :) , men inte om kaninen får vara inne på natten tycker jag den inte är bra :(

HAHAHAHAHAHA…..

ninor
2

Du säger att buren alltid står öppen, gäller det även nätterna eller är buren då stängd?

Om buren är stängd på natten så är den för liten. En kanin ska inte ha en laglig bur lite då och då eller varannan vecka när ägaren själv känner för det. En kanin har rätt till att alltid ha en tillräckligt stor bur - även om den bor på balkongen. Kaninernas sömn funkar ju dessutom inte som människors. Vi kan utan problem sova 7-8 timmar i sträck, men en kanin är oftast betydligt mer aktiv på nätterna än vad en människa är.

Gaiezza
2

Buren står öppen dygnet runnt.

Bacon, svaret är bacon. 

hobbymupp
0

Ah, i så fall är den ju mer som en toa-låda och då är det ok. Men han bör aldrig vara instängd i den :)

Eriikaa
0

#5 - Jaha, jag uppfattade det som att den var stängd på natten. Men bara du alltid har öppet den så tycker iallafall jag att det är okej. :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

ninor
0

Det är ytan som kaninen kan ta sig fram på som räknas in i minsta lagliga mått. Så har du en frigående kanin och bor i en villa på 100 kvm, då är även kaninens bur 100 kvm. Om du däremot stänger av så kaninen bara kan vara i ett rum som exempelvis är 15kvm, då är det det som är kaninens yta.

Så om buren alltid är öppen är det förmodligen inga som helst problem!

Gaiezza
0

Okej, jag ville veta vad personer på Kif tyckte då jag igår fick en kommentar om att det var djurplågeri.. Så han har då en bur på 4x3 meter :)

Bacon, svaret är bacon. 

[Wera]
0

Om buren står öppen dygnen runt ser jag inget fel med det men stängs han in när du är borta eller under nätterna är den för liten :) För dom är aktivast på natten.