Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2106 ggr
[lucke]
0

Vacc & ohyra

Vaccinerar man kaniner? Mot vad isf? Är det vanligt att kaniner drabbas av ohyra? Mask?

Fridaaaa
0

Vissa gör. 
Jag gör inte, känner inget behov av det, mina kaniner träffar inga andra kaniner ändå :)

Aldrig haft mask på mina, men haft ringorm på 1 kanin för många år sedan

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[lucke]
0

Vad vaccinerar man mot? Kan kaniner endast drabbas av artspecifika åkommor eller kan de smittas av andra djur, vilda och/eller tama?

Fridaaaa
0

#2 Inte insatt i det tyvärr :)

Ringorm kan ju t.ex marsvin & människor med få.

[lucke]
0

#3 Hur är det med ohyra? Är ringorm en sorts ohyra (dålig koll)..? Tyckte jag såg små vita korn i pälsen på kaninen jag träffat, men det kanske var hudavlagringar eller nåt annat som inte var ohyra. Fästing hittade jag också, men det är väl svårt att undvika på ute-kaniner.

Fridaaaa
0

#4 Ringorm är en svampinfektion. Inget farligt men måste ju såklart behandlas så att det inte sprids vidare.

Mjäll är nog inte helt ovanligt.

Har plockat 1-2 fästningar på mina kaniner genom alla år, alla utekaniner ;)

[lucke]
0

#5 Ah, oki.

Kan hända det är mer fästingar här i Sthlms-området. Vet inte hur pass farliga fästingar är för djur, om de kan drabbas av tex borrelia och tbe..?

Fridaaaa
0

#6 Vi har Mycket fästingar här (märks på ena katten plus hunden om vi inte har medel på dem) men *pepparpeppartaiträ* har jag inte plockat på våra marsvin heller. Verkar som att hundar & katter har lättare att få det. Så upplever jag det.

[lucke]
0

#7 Får hoppas att djur är förskonade från fästingars smittor. För man använder väl inte fästinghalsband på kaniner..?

Fridaaaa
0

#8 Nej jag har aldrig hört talas om någon som haft det i alla fall:)

hobbymupp
1

Man vaccinerar kaniner mot gulsot och kaninpest (RVHD och myxomatos är andra namn på samma sjukdomar). Läs mer om dem här

Kaninpest http://kaninmagazinet.se/2012/may/kaninpest-myxomatos.html

Gulsot
http://kaninmagazinet.se/2012/march/rabbit-viral-haemorrhagic-disease.html

Kaninpest finns främst i skåne, gotland och längskusten upp mot Göteborg. Därför är det vanligast att man vaccinerar mot det om man bor där. Ställer man ut kaniner eller har sina kaniner i skog och mark där det kan ha varit vildkaniner så kan det också vara en bra idé att vaccinera.

Mjäll och mask vaccinerar man inte mot, det finns medel som skrivs ut av veterinärer mot det. :) Bra att göra en koll efter parasiter nån gång om året och göra ordentliga städningar flera gånger där man verkligen skrubbar rent så behöver man iprincip inte oroa sig.

Fästingar upplever jag att det är olika från kanin till kanin. Vissa av våra får säkert fem fästingar på bara nån timme, medan andra får då och då. Det finns ohyremedel som tar allt på kaninen, mjällkvalster, andra kvalster och fästingar. Dock vet jag inte om det finns nått så svagt att man kan ta det hela tiden. Finns annars medel och liknande som "myggspray" för människor.
Jag vet inte hur vanligt det är med sjukdomar från fästingar hos kaniner, men ser inget som pekar på att de är immuna mot sjukdomarna. Det vanligaste är väl dock att kaninen kliar på stället där fästingen suttit och blir röd+svullen. Därför underlättar det för kaninen om man kollar igenom den när den varit ute och tar bort fästingarna så fort man kan.

Hoppas det gav svar på några frågor :)

[lucke]
0

#10 Jag tycks inte bo i riskområdet för pest, men visst  finns det en del harar och förvildade kaniner här i Sthlm.

Förstår att man inte vaccinerar mot ohyra, tänkte bara vad som är vanligt att kanin drabbas av. Jag är van att skura råttburen med tillbehör i duschen varje vecka, så jag skulle även rengöra en kaninbur lika grundligt.

Vad är det för ohyremedel som tar allt? Något som skrivs ut av veterinären?

Tack för svar och länkarGlad

hobbymupp
0

#11, oh ja vad heter det vi tog mot all ohyra nu nyligen… Ska kolla det!

Vanligast beror ju på var man bor, hur kaninerna bor osv :) Mjäll är ganska vanligt och kan bara bero på fällning, sen finns det småkvalster de inte lider av. Fästingar upplever jag som vanligt.

[lucke]
0

#12 Den kanin jag ev ska låna hem lever som ute-kanin i en förort till Sthlm. Jag brukar "dissikera" mina råttors pälsar och är van vid hur de ser ut, men kaninpäls är jag helt ovan vid, så jag har ingen aning om det var mjäll jag sågObestämd

hobbymupp
0

Det vi tog som behandlade parasiter invärtes coh utvärtes hette Strong Hold och skrivs ut av veterinär. Men det är mer om man misstänker allvarligare parasiter än tex fästingar.

mandyosv
0

En kanin som rymt som jag fångade in igen för ett tag sedan hade över 30 fästingar (JAG ÖVER DRIVER INTE). Jag satt jättelänge och plockade, öronen, nosen, runt ögonen osvosv… Glömde dock klämma dom direkt när jag tatt dom så dagen efter kryllade det av fästingar på det utebordet. + en stor fläck blod där jag tryckt sönder de jag hann.

Men han lever och fick inga problem.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

hobbymupp
0

#15, precis som vi kan få massa fästingar utan problem så kan kaniner få massa fästingar utan problem. Men det kan bli problem också :)

[lucke]
0

#14 Ahn just det, Stronghold är väl som Frontline- ett medel mot löss, loppor etc. (Jag vet att Frontline inte ska användas på kaniner!) Läste nånstans att kaniner inte ska använda sk färstinghalsband, som man har till hund- så då är det väl att leta och plocka fästingar som gäller…