Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2805 ggr
Zandie
0

Avlivning..

För ett par dagar sedan gjorde jag något som jag ångrar något fruktansvärt, jag skulle flytta kaninernas utebur och tänkte inte alls på att ta ut dem ur buren först. När buren var flyttad upptäckte jag att min ena dvärgvädur på 8:a år släpade bakbenen efter sig och föll omkull.

Jag vet inte vad som har hänt, om han ramlat omkull och fördärvat ryggen eller något.. Jag tänkte att det kanske skulle bli bra inom ett par dagar, men nu går han som en hamster och ramlar omkull när han vänder..

Jag borde låta honom få åka in till veterinären, men jag tvivlar på att det finns något att göra. Jag tror att avlivning vore det bästa för honom, men jag vill inte åka in till någon klinik med honom. Jag vet hur stressad han blir när han ska åka bil, och han får panik när han är bland andra människor. Senast vi var hos veterinären var när han hade hudproblem för ett par år sedan, och han stressade ju nästan ihjäl sig själv då.. Det kommenterade även veterinärerna. Jag vill inte att hans sista minuter i livet ska bestå av rädsla och panik.

Och veterinärerna vill inte komma och utföra avlivning på hemmaplan, så nu vet jag varken ut eller in längre. Det känns ju inte precis humant att be min pappa nacka eller skjuta honom, och inte heller låta honom leva vidare med smärta. 

Vad hade ni gjort?

mandyosv
1

Eftersom att han antagligen lider är nog det bästa att låta din pappa skjuta honom NU.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

pigelina
0

Det värkar ju inte låta så bra:/ Jag hade försökt få tag på en jägare eller någon annan som vet hur man avlivar kaniner och fråga om han kan komma, istället för att åka till veterinären. = Ingen stress för kaninen.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

[_hsleiufhbtv]
0

Tagit bort honom illa kvickt så han slipper lida. Om din pappa kan skjuta eller annan human avlivningsmetod så gör det. Beklagar :(

Imasy
0

Hör om eran distriktsveterinär kan komma hem till er och ta bort honom? Ni får antagligen betala en extra avgift, men det kan det ju vara värt.

Carlo
4

Du kan ju alltid fråga dem på healing.ifokus om de kan skicka healing, det har hjälp så testa! Skrattande

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

dermot
0

Håller med ovanstående.

Kan din pappa avliva honom så be honom göra det! Vet hur jobbigt det är, fick själv avliva 5 kaniner på en helg pga olika anledningar (sjukdom och akut, allvarlig skada) som pappa fick skjuta. Det var en sjuk tanke först, men när det var gjort och jag lugnat ner mig så kändes det rätt skönt att de slapp lida längre.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Emma_99]
1

Stackarn;( är tyvärr ingen expert på kaniner men istället för att vara jättestressad och dö så tycker jag du borde låta någon göra det åt mig hemma,en jägare eller något=kaninen känner ingenting.Det känns ju förstås mycket bättre att göra det hos veterinär men ja tror det andra alternativet skulle vara bäst för kaninen.

[luna2]
0

Jag hade aldrig låtit någon sjuta kaninen, utan jag skulle åkt till veterinären och om kaninen blir stressad så skulle jag haft den i knät i en handuk eller en filt så brukar jag göra med min kanin som också blir väldigt stressad när den åker bil och den brukar bli lugnare om jag har den i knät och pratar med den och klappar den, Det bästa tycker jag iallafall är att den får en spruta av veterinären vilket inte ärlika plågsamt som när den blir sjuten.

[_hsleiufhbtv]
0

#8 eftersom ett skott går snabbt hinner kaninen inte reagera, då märker den inte ens att den dör.

dermot
3

#8 Det är inte plågsamt att skjuta en kanin - OM man vet vad man gör. Det går fort och kaninen hör inte ens smällen då kulan har tagit vid innan ljudet utbryter.

Tycker det tar extremt lång tid att avliva hos veterinären! Tog 15 minuter för min kanin att somna in sist jag var där och hon kämpade emot hela tiden. ALDRIG mer. Aldrig.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Imasy
2

Personligen så tror jag att djuret är dött innan de ens hinner uppfatta att det har blivit skjutet.

Att åka till veterinären och bli rakad på tex benet för att hitta en ådra, få ett stick och sedan vänta på att medlet ska verka i en främmande ovan miljö som luktar konstigt vet jag inte om det är så mycket bättre faktiskt.

Men ja, jag förstår hur du tänker, skulle ha svårt att be något skjuta mina djur också.

[luna2]
2

Personligen är jag emot att sjuta djur eftersom två av mina egna djur har blivit sjutna och på den ena så gick skottet fel så den dog inte utan fick ett skott till och då skrek den till innan den dog… det är därför som jag tycker det är bättre att den får en spruta. Men om den ska avlivas genom att bli sjuten borde man be någon som är erfaren att göra det.

[_hsleiufhbtv]
1

#12 håller med dig.

Zandie
0

Tack för era svar.. men jag vet helt ärligt inte vad som är bäst för honom, ni säger olika och mitt eget sinne säger också olika, och det finns inte tid att fundera längre.. Jag börjar bli förtvivlad nu

mandyosv
0

Fråga dina föräldrar om råd. Säg till din pappa att ta bort honom bara, så löser han nog det på bästa sätt.

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[Jawa´s]
13

Förlåt men jag kan inte hjälpa att inte bli lite irriterad. Det låter som att kaninen har brutit ryggen. Den lider troligtvis och lär ha grova smärtor. Jag tycker det är en Ytterst dålig tid att fundera så mycket, något måste göras och det är Nu. Skjut, nacka eller åk till veterinären. Kaninen ska inte behöva lida medan du sitter inne på ett forum och väntar på bättre tider!

[Jawa´s]
6

Att det dessutom har gått några dagar nu….jag hoppas du låter din kanin somna in snart. Annars är det här helt klart djurplågeri. Så fort man misstänker att ett djur mår dåligt (vilket i detta fall är ganska tydligt) Ska man ge det vård eller avliva direkt. Att djuret blir stressat hos veterinär eller diskutera vilken metod som är mest human är enligt mig väldigt dåliga ursäkter för att inte göra någonting alls och drar massa onödig tid, tid som djuret lider av.

Sixtenblixten
0

Har avlivat många djur hemma. Du måste ju kunna få hem någon. Dock skulle jag vilja säga att det skulle gjorts när du upptäckte skadan. Hoppas din kanin får somna snarast för hans skull!

Jessicahagstrom94
0

avliva kaninen snarast, den lider förmodligen. fast det har ju redan alla sagt. skjuta LÅTER hemskt, men när det är för att kaninen ska slippa lida är det ju bara något bra, den kommer inte ens märka att den dör om skottet hamnar på ett bra ställe.

Cecilialouise
0

Olagligt at låta ett djur lida, är ditt ansvar att se till att ge han vård eller avliva honom.

Med vänliga hälsningar

Cecilia

www.tinylions.weebly.com

[MellMell]
0

Tycker du ska be någon skjuta honom…Jag lovar, de hinner aldrig märka nått, det går så otroligt fort. Det låter hemskt, men JAG tycker att ett skott är det bästa sättet att avliva…Har aldrig åkt in till veterinären för att avliva ett djur, utan min pappa tar med dem till skogen och låter dem få somna in där, de hinner inte bli stressade utan får sin sista tid i frihet i skogen. Pappa är självklart jägare och vet vad han gör, så låt nån som har koll få ta bort honom.

tilde&twix
2

Jag är hemskt mycket emot att djur lider och "skjut honom" låter otroligt fel. Detta är dock det bästa. Lägg en handduk med hans doft över honom och avlossa ett skott. Och snälla du, se till att ge något gott innan och gör hans sista dygn bra. All tanke till dig ♥

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

minaninar
0

Jag undrar om du själv förstår hur det gått till? Det låter konstigt. Menmen. Det andra alternativet skulle vara att han fått någon sjukdom, det finns väl några som ger paralysering i bakkroppen. Hur som helst så får man inte vänta. Jag tror att när man är så dålig som han  är så får man inte panik heller. Han orkar nog inte ha panik. Stackars kanin. Jag säger inget mer, vilket är bäst.Tyst

[MiniPim]
1

Hur länge har du väntat? Eftersom kaniner inte kan berätta hur ont dem har måste u se det. Jag tycker också att ni ska försöka få dit någon som skjuter. Ifall du bor utanför göteborg har vi en granne som har varit jägare.men om din pappa kan göra det är dey nog det bästa.:) Beklagar..:(

[Plumskaniner]
0

Hade en skadad kaninunge i en kull förra året. Mamman hade bitit ungen i ögat så bestämde mig direkt för att låta pappa skjuta den. Gick bara på ett par sekunder och inte pep den eller något innan. Alltså så är det, det absolut bästa sättet om man vill avliva en kanin utan mer smärtor.

[Luppa]
0

Det är alltid humanare att avliva hemma, OM man vet vad man gör.
Oavsett så ska det ske SNARAST med ett så pass skadat djur, inte efter flera dagar!

Jessicahagstrom94
1

har ni gjort det än? elakt mot kaninen att vänta.

Rexkanin.W
0

Släpar kaninen bakbenen efter sig? Då har den säkert brutit ryggraden. Har kaninen brutit ryggraden så har den ingen känsel efter frakturen så de känner de inte. Avliva snarast så att den inte behöver lida!

[linneasandberg]
0

Hände exakt min hona på 12 år. Så pappa åkte iväg till en jägare och lät dom skjuta henne med hagelskott så hon verkligen blev träffad (detta låter jättehemskt) men jag tror det är det bästa, få dö i sin egna natur där dom hör hemma…

Hoppas ni har gjort något ännu! Vi åkte direkt till jägaren.

Lina R
4

Nackskott är SÅ mycket humanare än giftsprutan!

Jag var in till vet en gång för avlivning, det tog 1,5 timme, dubbla doser, och hon kämpade hela tiden. Fruktansvärt.

När jag var yngre använde pappa geväret, numera kan jag nacka själv på godkänt sätt. Kaniner som jag har en relation till tar en kompis hand om, och jag tar hennes. Då känns det inte lika hemskt.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se