Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1100 ggr
EllenRosa
0

Decinficering ättiksprit

En av våra kaniner har fått en parasit i pälsen. Kaninerna ska få sprutor en gång i veckan i tre veckor. Vi ska enligt veterinären också städa och decinficera kaninernas burar ordentligt under denna tid, särskilt nu och vid avslutad behandling. Vad ska jag använda till decinficering? Funkar ättiksprit? Känns ju miljövänligt och naturligt, vill helst inte ta till några hemska kemiska produkter… men måste ju få bort parasiterna.

Tina-lin
0

Jag hade använt Virkon S, sedan låtit buren torka och använt desinfektionsmedel, som finns att köpa på apotek, och torkat buren med (det ska användas på torr yta).

Vet inte om ättiksprit fungerar. Bättre att vara på den säkra sidan och använda "starka" medel så ni blir av med parasiterna!

Lycka till!

Fridaaaa
0

Ättiksprit desificerar inte.
Det är virkon S som gäller, det är jättebra:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minaninar
0

Bra, här är alla eniga. Jag instämmer också 100%Tungan uteCool

EllenRosa
0

Ja bra tack. Då åker jag till apoteket och inhandlar Virkon S.

Det blir MYCKET städning då kaninerna har hela lekstugan att bo i och en fast utehage med sand samt var sin komposthage att gå ut i beta gräs i när vi är hemma, dessutom tillkommer flera kaninhus, flera rör, lådor, flera pallar m.m. När jag har städat detta får de ha sparsamt möblerat tills parasiterna är borta. Denna städning kommer att köra slut på mig…

Hur rengör jag utehagen med sand? Funderar på att hälla kokande vatten i sanden, särskilt på kaninernas favvoställen det borde väl hjälpa lite iallafall?

minaninar
1

Fråga också veterinären direkt om detta, där kanske du får de säkraste tipsen. Kokande vatten låter dock för mitt öra ganska bra idé. Eller byta sanden helt?

Sparsamt möblerat låter bra. Det låter definitivit som virkon-s storpack som gäller.Tungan ute

Vad gäller sanden, finns det någon maxtid som dessa parasiter kan leva utan kaninkropp? I så fall skulle det ju räcka att de inte får vara där på si och så länge. Men jag säger, prata med veterinären, de ska ju vara de som läst på mest eller kan ta reda på hur det förhåller sig. Ta reda på parasitens namn, slå på nätet. Är det cheylitis/cheytelitis (eller något sådant hette den?)