Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 3125 ggr
Ulltofs
0

Vad är detta för pälssort?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej :D

Nu är det så att min Lejonkanin har fått ungar. Pappan har ingen man men är 50% lejonhuvad kanin och 50% holländsk kanin. Två av ungrna är ljusa och en är japantecknad (som det ser ut). De är tre dygn nu så jag har börjat se pälstypen på dom. En är helt kal i nacken och framför öronen. Så kan den vara enkelmanad? En ser ut att ha jämnt med päls över hela sig. Och en är randig?!. Har aldrig sett detta förut så undrar om någon vet vad det är för nåt? Om det är vanligt m.m?

Mhv. Johanna & djuren

Ulltofs
0

lägger ut en till bild ^^

Mhv. Johanna & djuren

Ulltofs
0

på bild nr 2 syns det vad jag menar med ränder ^^

Mhv. Johanna & djuren

[Linn H]
0

Såg lite fränt ut! :)

Har tyvärr ingen aning, har aldrig sett det förut! :P

Tova.O
0

Vad coolt!  Lämnar en tass här. :3

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Gaiezza
0

Jag med :)

Bacon, svaret är bacon. 

[MiniPim]
1

#4 Bokmärk istället! ;)

Haha, vilka coola ungar! Jag visste inte att dem kunde bli ''randiga'', är det normalt? :)

Ulltofs
0

#3 ingen aning jag heller :/ Men man undrar ju hur h*n kommer se ut som vuxen.

Mhv. Johanna & djuren

Ulltofs
0

#6 Alltså jag har iiingen aning. Och det är bara en unge. samma på alla bilderna ;) dom andra i samma kull ser rätt normala ut ^^

Mhv. Johanna & djuren

AkaiTsuki
0

Kanske en mutation :o

//Joanna

Ulltofs
0

#9 vad är "mutation"? ^^

Mhv. Johanna & djuren

Tova.O
0

#9: Vad är det?? :o

Ulltofs
0

Här har ni en bild på ett syskon. Kanske liite randig men inte så det märks.

Mhv. Johanna & djuren

Zakarias
0

Sök mutation på google

[MiniPim]
0

#10 & #9

Mutationer är bestående och ärftliga förändringar i cellers genetiska material (oftast DNA, ibland RNA). Mutationer har flera olika orsaker, till exempel slumpmässiga kopieringsfel under celldelningen, strålning, inverkan av vissa kemiska ämnen och virus. Mutationer ingår också som ett naturligt och nödvändigt led i vissa processer i celler. För flercelliga organismer kan det vara intressant att skilja mellan mutationer i de celler som ger upphov till nya individer (könsceller=gameter) och därmed sprids till efterkommande generationer, och mutationer i andra celler (somatiska celler) som bara berör den aktuella individen. De senare kan ge upphov till cancer. Somatiska mutationer är dock inte bara av ondo. Hos immunförsvaret genomgår B-celler somatisk mutation under en process som kallas för affinitetsmognad. Detta skapar en immunologisk anpassning och ökar dessa cellers förmåga att binda patogener.

Källa: Wikipedia

Tova.O
0

Oj :o

AkaiTsuki
0

En mutation är något som händer i generna som gör att det inte blev som det riktigt skulle bli.

Är inte så bra på att förklara men här http://sv.wikipedia.org/wiki/Mutation förklaras det lite mer invecklat

//Joanna

AkaiTsuki
0

Åh jag var visst lite seg jag

//Joanna

Ulltofs
0

hmm men om detta nu skulle råka vara en mutation? finns det fler "randiga" kaniner då? eller kan det typ inte bara vara något som kan ske när kaniner med man korsas med kaniner utan man?

Mhv. Johanna & djuren

Tova.O
0

Men undra hur den kommer se ut när pälsen växt ut. :o

Elina.
0

Normalpälsad el enkelmanad ifall mamman till kullen är enkel eller dubbelmanad

Ulltofs
0

#19 ja pälsen som nu är lång kmr ju vara den korta. Eftersom den långa pälsen växer långsammare än den korta. Men det kan nog hända att det inte syns på samma sätt när hon är äldre men man vet ju aldrig ;)

Mhv. Johanna & djuren

Ulltofs
0

#20 vet du om detta är vanligt eller förekommer ofta? Mamman är dubbelmanad.

Mhv. Johanna & djuren

Elina.
0

Då är ungen enkelmanad, eftersom pappan saknade man.

Ulltofs
0

#23 okej men vet du något om rändera? är det vanligt att lejonhuvade kaniner ser ut så som små. dom e ju visserligen korsningar.

Mhv. Johanna & djuren

pigelina
0

Dom ränderna, där det ser ut som päls antar jag att det är päls, är det kalt därimellan?
Aldrig sätt något liknande.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Ulltofs
0

#25 ja ränderna är päls och det är kalt därimellan. Det ser typ ut som det brukar när dom är dubbelmanade bara att "V:et" har fått ränder om du förstår vad jag menar?

Mhv. Johanna & djuren

mandyosv
1

haha ser sjukt ut, blir den halvnaken så köper jag den direkt!

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

Zakarias
0

#27 jag med haha ;-)

[sstorm]
0

Tycker att lejon brukar se ut så där om de är i ljus färg. Det är huden som är veckad och inte pälsen, dock ser det ut som att pälsen är randig

AkaiTsuki
0

#29 Mjo nu tycker jag att på #1 bilden att pälsen inte är veckad utan att det är kalt och randigt med päls

//Joanna

[Wera]
0

Är ungarna släthåriga är dom enkelmanade men har dom ett "v" över ryggen med päls är dom dubbelmanade.

Ulltofs
0

#29 ja jag vet inte ^^ var min första kull. Men hade aldrig sett något som liknande "ränder" förut bara dubbelmanade med ett V och släta enkelmanade. Så blev lite nyfiken vad det var för något… Men tror nog inte att huden är veckad iaf då "ränderna" går så högt upp.

Mhv. Johanna & djuren

Ulltofs
0

#31 vad tror du denna kmr bli? har ju inte riktigt ett V men är ju inte helt slät heller?

Mhv. Johanna & djuren

Ulltofs
0

#27 heh den blir nog inte halvnaken, då ställena där det är kalt nu kmr det komma längre hår på? rätta mig om jag har fel X)

Mhv. Johanna & djuren

valorous.kid
0

haha cool! xD när h*n växt så MÅSTE du lägga upp en bild :D

Ulltofs
0

#35 hihi jo det ska jag :D

Mhv. Johanna & djuren

[sstorm]
0

När dom växt upp kommer de förmodligen se ut som vilken kanin som helst ;) Jag har som sagt haft fenomenet på mina och de är inget konstigt med dem idag. Ofta beror de på att ett syskon kissat på dem eller liknande så de ser vågiga ut.

Ulltofs
0

#37 ooh va bra då är h*n normal då :) men pälsen är inte vågig på det sättet inte blöt heller. men man får ju se ^^ hoppas han blir dubbelmanad iaf.

Mhv. Johanna & djuren

[luckymoa]
0

Har hört att någon har fått "naken" kaniner… Jag antar att de e en defekt precis som tex bettfel bl.a. Men jag vet inget om det :)

Ulltofs
0

#39 Oj… :/ dock tror jag inte att denna blir naken då den redan har börjat få "lång" päls på de kala ställena som en dubbelmanad brukar ;) men denna kan ju förstås bli enkelmanad också :)

Mhv. Johanna & djuren

[luckymoa]
0

Vad bra :)

Lina R
0

Det där är bara helt vanlig "pälsen-växer-olika-snabbt"….

En del ungar kan vara rätt fula i början, speciellt lejonen vars ullpäls växer långsammare än de normalhåriga delarna.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[sstorm]
0

#38 Nej men den kan ha vart blöt och torkat så där :)

Elina.
0

#38: Den kan inte bli dubbelmanad pga att pappan saknar mangen.

Lurvboll
0

#44 men jag känner de som fått dubbelmanad fast fadern har saknat man O.o

I give you all my love, rabbits...<3

[Luppa]
0

Jag tycker inte att det ser normalt ut, ingen av mina har sett ut så där.
Forstorar man upp andra bilden så ser det ju ut som att pälsen växer i ränder, i övrigt är den naken?

[EllenAlicia]
0

OMG vad coola ;)

[sstorm]
0

#46 såg det nu jag med, hade inte tryckt upp just den, tröck bara upp de andra två.

Lina R
0

Jag har sett det både på en lejonkull jag hade och på flera hermelinkullar.

Det verkar hända ibland, vet inte om det är att dom inte blev tvättade nog fort när de var nyfödda eller vad det är. Men dom blev normala sen. Framförallt på ungar som varit nära att frysa ihjäl har jag sett det, nu senast på min Rönnbäcks For the Win (fick värma han i BHn och adoptera han till en annan kull).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Zakarias
0

#49 Haha värma han i BHn, du gjorde min dag lite bättre nu. :P

Tur att han överlevde :)

[Luppa]
0

#49 Åh fan.

#50 Inte helt ovanligt, det är ett utmärkt ställe att värma kalla bebbar på. Cool

Zakarias
0

#51 Synd är kille och inte har Bh då!? Haha ;)

Lurvboll
0

I give you all my love, rabbits...<3

giffel
1

Nej vad häftigt! Du måste visa fler bilder senare! :)

Ulltofs
0

Ja det kan bra stamma det där med att det kan bli så när ungarna är nära att frysa ihjäl. För första natten var det kallare än på länge och boet är inte världens bästa

Mhv. Johanna & djuren