Solrosfrön (igen)
Nu har jag läst massa trådar om solrosfrön på kif (samt andra formum) och mest hittat folk som sagt bu och bä och det har inte gett mig nått svar på någon av mina frågor. Själv vet jag nämnligen inte hurvida solrosfrön är dåliga eller ej, bara att jag vet massor som ger det utan att kaninerna dör och får problem (det är ett stall på 30 kaniner som har ätit solrosfrön i generationer om minst 15 år, de lever länge). Dock säger ju det eg inget, vi vet ju inte hur de mår på insidan…
Vissa hävdar att veterinärer sagt att solrosfrön är livsfarliga och att kaninens mage inte alls klarar dem, andra menar att det är för lite fibrer i dem, några att det är nyttigt fett medan andra säger att det är onyttigt fett.
Mina funderingar är väl som följer;
- I alla kaninfoder finns det fett. Dessa fetter kommer i de flesta fall från soja av olika slag, antingen bönorna eller oljan. Soja han ju en stor miljöpåverkan idag (odling av sojabönor är en av de viktigare orsakerna till avverkning av regnskog i tropiska utvecklingsländer.).
- Varför är solrosfröets fett så mycket farligare än sojans fett, är det bara för att vi inte vet var pelletsets fett kommer ifrån? Eller, om det ligger en sojaböna framför er och ett solrosfrö, ger ni verkligen sojabönan då?
- Ni som diskuterar mot solrosfröet, räknar ni med att man bara ger det i så fall? För så fall är det ju helt klart för lite fibrer. Utblandat med höprodukter osv så bör det väl inte vara ett problem för kaninen att få några solrosfrön för att få upp fetthalten i fodret? Inte större problem än att äta vilket 3%-fett-foder som helst.
Hoppas ni står ut med en solrosfrö-tråd till. :) Tack på förhand för att ni delar med er av era tankar och åskter.
Jag personligen tycker att det är vitkigt att ta i beakting att vi ger HELA solrosfrön till kaninerna. Det är en hel del fiber i skalet.
Sen så är det vansinne att påstå att soyabönsfettet eller vetefettet är nyttigare. Vansinne. Blir så arg av sånt ^^.
Solrosfrön kan man dessutom odla själv, hemma i trädgården.
Soyabönsodling är… inte vackert…
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Linfrö används ju också som fettkälla har jag sett, åtminstone tror jag i cuni complete. Det är väl mest att man inte ska ge solrosfrön i stycke o parti utan att det kanske handlar om ett par stycken om dan? Men det är väl lätt att överdriva eftersom folk som inte vet mkt om kaniner verkar kunna stoppa i dem vadsomhelst o hur mkt som helst. Det är ju så att kaniner kan ju mumsa i sig bra mer än vad som är bra för dem om det är något de uppskattar.
Jag tror 1-3 solrosfrön är lagom till dvärgisar o små, de är ju så små, deras organ är små, men det är bara min gissning.
Men att ge skal o allt verkar ju bra, så länge skalen inte innehåller ngt giftigt. Kan inte solrosfrö, men Lina verkar ju veta. Dessutom är det braiga att ger man oskalat behöver det inte ens vara upphettat, eftersom alla fröer o nötter som är skalade är upphettade och det påverkar fetterna negativt - utom vissa fetter typ cocos o olivolja (o rapsolja tror jag). Så kan man ge helt råa solrosfrön är det ju kalas tror jag?
Jag personligen anser att solrosfrön med skal är ett bra sätt att fettberika fodret till kaniner som behöver extra fettet. Är ju ett enkelt sätt att höja fetthalten inviduellt genom att tillsätta några frön bland pelletsen hos de kaniner som behöver det, lättare än att försöka hitta en pellets som passar alla kaniner.
Sojabönor är billigt skit, borde inte klassas varken som djurföda eller människoföda.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D