Utebur på vintern??
Kan man ha samma utebur som man har på sommaren som på vintern?
Beror på hur den ser ut. Är den vindtät och har plats för en bolåda, så är det OK. Den ska INTE vara isolerad, och helst inte vara byggd av brädor (för många sprickor för allehanda ohyra att gömma sig i), bättre med plyfa!!

Varför ska den inte vara isolerad Proanders?
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#2: Risken med att isolera är om man gör det minsta lilla fel.
Då stängs värmen inne på sommaren och orsakar kondens och fuktskador, och på vintern stängs kylan inne.
Blir tvärtemot vad det är tänkt att isoleringen ska göra, stänga kyla och värme UTE ur buren.
Det behöver inte isoleras, det räcker med att kaninen/kaninerna får rikligt med halm att värma sig i.
Då stänger den inne fukt och mögel. Isolerade utrymmen ska vara uppvärmda, och det är inte en kaninbur…
En kanin hushållar faktiskt med sin värme…känn på din nin, den är inte lika varm som din hund eller hur?? Kaninen släpper igenom mycket lite värme genom sin päls, och behöver därför inget uppvärmt/isolerat hus, vill man vara snäll på vintern kan man sätta in en isolerad bolåda, om det är för djä**a kallt ute, denna blir då uppvärmd av kaninen själv.
#1 Jaha okej :) Det tänkte jag inte på ! Men plyfa, vad är det? Annan sorts brädor?? Berätta :)
#3 Okej, det låter bra :p
Kan man ha en öppen bur med nät och ett litet rum bredvid med bara "brädor" ? Och rikligt med halm på vintern då. Förresten, hur är det med botten i buren? Har ni avtagbar botten så man kan byta den eller har ni något annat för att buren ska hållas fräsch?
Plyfa är ett kryssfaner, d.v.s. flera tunna träskivor 1mm tjocka bara, som ligger limmade åt olika håll, tillsammans bildar de en skiva, som alltså finns i olika tjocklekar. De vet på brädgården, eller fråga din slöjdlärare, eller kolla på nätet. Löstagbar botten är ju chict, men det blir ju springor i golvet då som vinden kan blåsa genom, alltså INTE bra. Jag har sett flera som tjärar sina bottnar med "kallasfalt", och det funkar säkert, jag vet inte, har aldrig gjort det. jag har klätt mina bottnar med "badrumsmatta", sådan som man sätter på väggarna i ett duschutrymme, den är lagom tunn att jobba med, 10cm upp på väggarna och ALLA skurna skarvar har jag lagt "latexfog", men silicon går också.
Tre sidor av buren ska vara vindtäta, ett tätt tak och golv. Inne i buren kan du ha en bolåda av brädor, men helst inte.
Du kan kolla min tråd "Nya Burar", de står visserligen inne i ett ombyggt förråd, men kan ge dig en hint om hur…
#6 Jag tror jag vet vad du menar med plyfa nu :p Men ska googla lite iallafall å se lite :) Ska kolla upp din tråd, har sätt den lite här å där.. Tack för alla tipsen ^^
De' e' lungt…