Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1728 ggr
Rabbits
0

Varför min kanin hoppar

Hej min kanin vägrar ibland och går rakt igenom hindert vad ska jjag göra för hon kan inte görA SÅ om jag ska tävla?

[Wera]
0

Hur gammal är den? Och hur högt brukar du ha?

[SamY]
0

När den gör så ska du sänka hindret och visa kaninen hur högt det är. backa den sen och låt den hoppa. Går den igenom hindret igen så ska du se till att han backar tillbaka samma väg, och sen sätter du upp hindret igen och försöker igen =)

Rabbits
0

den är 17 veckor och 40cm

[Wera]
0

#3 Kaninen är för ung då… kaninen måste minst vara 4 månader iaf. för att ha sele, och man bör inte börja hopp träna föräns 4 månaders åldern heller, man kan prova hoppa enstaka lååga hinder vid 3 månaders åldern!

40 cm ;O ? Det är ganska högt, min fullvuxna hona hoppar det (efter en hel del träning), har för mig att 50cm är elit så. Lätt (lägsta hinderna på tävlningar) är nog 20cm.

Min lilla kille på 4 månader hoppar endast 20cm, börja med 10cm (elr en bom) och hoppa det ett tag, max 1 gång i veckan och om du ställer upp en bana (på kanske 5-7 hinder) och han hoppat hela banan, så slutar det med tärningen och börjar igen nästa vecka. Sedan börjar du höjja till kanske 15cm. Min hane började hoppa 10cm, utan problem (visserligen är ju inte alla kaniner som han utan beror på hur din kanin är) och när han klarar det lätt efter någon vecka höjjer du.

Gör det rolgit för kaninen, och hoppa inte för ofta för då kan kaninen tröttna. Ge lite godis när den har varit duktig. Men locka inte kaninen med godiset för att komma över ;)

[Queckfeldt]
0

#3.

17 veckor och 40 cm??

Det är aldeles för högt.! Du ska börja lågt, och den enklaste klassen är max 30 cm. Altså är 40 cm aldeles för högt för en sån ung kanin.

aliciia
0

börja med max 10 cm.. och kaninen är tok för ung :)

Riqueza
0

#4 17 veckor är ju 4 månader? ^^

[Wera]
0

#7 jaha oj (A) jag är inte bäst på matte så XD Då kan du ju strunta i det jag skrev om det hehe ;) men efter 4 månader kan man börja sele träna först och främst när den är van vid det kan man börja hopp tärna lite lågt, som jag skrev, 10 cm ;D

Sashhi
0

40 cm ?! Alldeles för högt ! Börja med ungefär 3-4 hinder på höjderna 5-15 cm först. Dessutom borde du hoppa bara max en gång i veckan, om du nu inte gör det. Kaninungar, speciellt tappat mycket lätt intresset. Om din kanin inte gillar att hoppa, vilket man märker. Är det ingen idé alls att ens försöka.

Not your mom, not your milk.

[Wera]
0

Kom ihåg att inte tvinga kaninen ;)

hamlis
0

Eller kan du låta kaninen slippa hoppa om den nu

inte vill. Känns väl aldrig kul att den ska hoppa för

att du vill om den själv inte vill det. Skaffa en som

vill istället eller prova med tipsen du fått här.

gaabriellaaa
0

#11 tråden är 4 år gammal.