Barnkanin
finns det någon speciell ras inom kaniner som är mer lämplig som barnkanin än andra. Jag tänker då på psyket.
Personligen skulle jag köpa en dvärgvädur eller en lejonhuvad kanin. De är lättskötta, lunga och trevlia. Självklart kan temperamentet variera men se till att hitta en seriös uppfödare som kan ge er en kanin som passar till kel och att barn ska hålla på med den. tex en djuraffär är aldrig en garanti då de driver för vinst och vill sälja kaniner till första bästa.

jag köpte just en löwenhona som de utlovade var perfekt mot barn, men hon markerar mot barnen varje gång de vill ta o kela med henne. lika så om man ska ta matskålen, så hon har nästan skrämt barnen lite tyvärr så är på jakt efter en ny kanin till de och försöker sälja henne då hon inte verkar vara tillfreds med situationen…
#2 tråkigt att de är så, jag skulle inte ha en hona som kelkanin. Föder själv upp lejonhuvade kaniner och hanarna är så mycket trevligare upplever jag. En kastrerad hane är nog de ultimata :)

okej, lite dumt hon inte sa det till mig… du vet ingen som är intresserad av en löwenhona? Enligt tjejen jag köpte henne av skulle hon visst var fin avelshona, men den biten kan jag inget om. Kanske någon är intresserad av ett byte eller något som har en trevlig hane som är lugn och glad för barn…

Jag har en honkanin som är det gulligaste och snällaste som finns
. Hon är lugn med barnen och en riktig kelgris. Hon är lejonhuvad dvärgvädur. Jag har haft hanar, min erfarenhet av dem är att de endast är intresserad av att få para sig…med allt. Mitt tips? är att köpa en vuxen kanin från typ "blocket", så att du med säkerhet vet att den redan är tam, snäll och lugn med barn.
#4 En bitsk hona är inget bra avelsmaterial. Men hur gammal är kaninen? Det kan vara så att hon är i tonåren eller att hon helt enkelt är brunstig då blir de bitska.
Jag skulle faktiskt leta efter en vuxen dvärgvädur eller holländare, oavsett kön.
Jag har haft helt underbara dvärgvädurar av båda könen.
Vill man vara på den lite mer säkra sidan gällande temperament, anser jag att det är en vuxen som gäller.
#7 jag har en galen dvv, så de finns båda sidor. Då menar jag inte aggressiv men den är hyper aktiv.
Jag upplever att vissa honkaniner är mer "aggresiva" . säger då Inte att alla är de. Mina hankaniner är däremot hur underbara som helst, tycker också att en kastrerad hane är de bästa att inskaffa
en dvärgvädur skulle jag rekomendera :)
Håller med Ninni!
Köper du en vuxen kanin så minskar chansen att kaninen blir aggressiv vid tonåren/könsmognaden, de har ett mer stabilt temperament.
Även jag har haft supermysiga kaniner av båda raserna!
Kastanjegårdens Kaniner
#8: Klart det finns båda delarna.
Därför bör man välja en vuxen om man vill att den ska vara "barnvänlig".
En vuxen är ju "klar" om man säger så och ett lite säkrare kort än en unge. =)
Håller med b.la Ninni. :)
Om du dessutom väljer att ta en vuxen kanin så kan du ju om du har möjlighet åka och hälsa på denne och se den i sitt vanliga temprament då den inte genomgår tonåren t.ex. ^^
#8 självklart är de så.
Jag tror en holländare kan bli något stor för att ett barn ska kunna handkas med den själv, man måste räkna med att nästan alla kaninern kan sprattla till någon gång.
Var i Sverige bor du? Jag har en lejonhuvad dvärgvädurstjej tillsalu som är jättetrevlig och är van att hanteras av barn. Min 2åriga systerdotter bär omkring på henne utan problem, under uppsyn av mig såklart 

#6 men hon är absolut inte bitsk! Hon är jättetrevlig mot mig och gör inget mot mig, är bara mot barnen så jag tror hon blir stressad av dem…
#14 jag bor i Blekinge/Ronneby…

ingen som är intresserad av ett byte? Min tjej mot någon vuxen snäll kanin? Jag ger de god omvårdnad o allt de behöver.
Även jag rekommenderar dvärgvädur och holländsk kanin då man hört väldigt väldigt mycket bra om just de raserna. Eller möjligtvis en lejonhuvad kanin, men isåfall en vuxen som man redan vet att den är lugn & snäll.
Även lejonhuvad dvärgvädur eller teddyvädur brukar vara mycket trevliga raser, men särskilt teddyvädur kräver ju mycket noggrann pälsvård för att inte tova.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

putt
En dvärgvädur passar bra till barn,dom är ofta lugna och snälla.Men visst finns det undantag.
Jag har själv holländare och dom är supertrevliga,fast dom har mer energi är dvärgvädurar upplevar jag och blir lättare stressade.
Kan också tillägga att en hane är bäst som barnkanin/förstakanin
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
ett tips? att köpa en som är runt 5 månader eller yngre föratt jag har en dvärgvädur kille som är 6 månader de n5 juni och jag har tränat honom och han är jätte snällk mot mig han gör inget elakt alls och jag tar emd mig honom överallt vart jag än gåt jag tar med honom til lskolan ofta också
#20 Gammal tråd.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.