Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 2946 ggr
[MiniPim]
32

OT - ang ''påhopp''

Nu skriver jag bara en kort tråd om när massa hoppar på en enda person.

Om man gör en tråd om något som är fel så blir ni så sura och det är rätt jobbigt. Om en t.ex skriver att man har en Löwen kanin ska 1 säga att det heter Lejonhuvad, sedan håller alla med för att inte hänga efter och då blir den som nu skrivit Löwen väldigt ledsen, jag vet hur det känns!

Och sedan om en säljer kaninbebisar så kommer folk ''men asså? varför har du tagit kull när du ska sälja alla?'' och det är ju riktigt irriterande för efter det så kommer alla och instämmer och det känns riktigt kränkande för den som har tråden.

Väldigt jobbigt när alla kommer med samma som ''du stavade fel'' eller ''parar du två brokade'' eller något.. När det blir 20 inlägg med bara det och fortsätter.

Alla får ha sina åsikter, men vissa tollererar inte det. Ibland gör inte jag det och efter det mår man väldigt illa.

Ni är välkommna med era åsikter.

Katten_
2

Tack… inte bara ja då.

/Christel & kaninerna! Glad

[MiniPim]
5

#1 Nejdå, absolut inte. Finns många som har blivit påhoppade vad jag märkt.

Katten_
3

Ja, ibland spårar ALLT ur på den här sidan, när man ska rätta och allt.

dermot
13

Fast jag tycker väl dock att det är bra om någon rättar.

För exempel heter det inte löwen, det heter Lejonhuvad kanin, med tanke på att löwen betyder lejon på tyska och då lär en del bli förvirrade och undra varför man vill ha ett lejon (right? - ;)).

Jag ser inte det som påhopp…

Och man måste kunna få fråga om kullar, och visst kan jag känna att det är jobbigt om halva iFokus undrar och skriver "håller med" eller "det undrar jag också" när de lika bra kunnat vänta tills den som frågat fått svar. Men jag tycker att man ska kunna få fråga, för utan att fråga kan man ju inte veta?

Stavfel dock är något jag tycker är rätt meningslöst att påpeka, om man inte just skriver (Stavning?) efter ordet, för då vill man bli rättad antar jag.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zakarias
0

Undrar om vem som har blivit påhoppad?

[MiniPim]
0

#3 Och då känner man liksom, ''vad sjutton!? hur gick detta till?''

[MiniPim]
0

#4 Nej, absolut det är ju bra. Men när tråden handlar om något annat behöver man inte rätta ;)

#5 Nämner inga namn tyvärr ;)

Katten_
0

Ja, #6.

#4, ja det heter lejonhuvad, vi är inte i tyskland.

[MiniPim]
0

Löwen och Lejonhuvad var ett exempel då jag inte kom på något mer, sedan såg jag i en tråd att det hade blivit en diskuttion om det.:)

Zakarias
0

Ja löwen disskutionen….men man får ju säga vsd man vill, punkt!

Fridaaaa
2

#4 Håller med dig fullständigt!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vincent...
1

håller med er!

ibland bryr sig folk för mycket om andras kaninhantering!Gråter

HAHAHAHAHAHA…..

Fridaaaa
3

Jag tycker personligen det är bra när någon säger vad som är rätt eller fel faktiskt, alltså om det finns ren fakta på det.

Katten_
4

Men ibland går de på fel saker Frida?

Fridaaaa
2

#14 Ytterst sällan jag har sett någon göra det här.
Och sedan är det ju så, att man tolkar text olika också och då kan det lätt bli fel.

[_hsleiufhbtv]
4

Instämmer helt med Annika!

[Tilde]
11

Jag kan ibland känna att jag måste påpeka något, men ser jag att många andra har gjort det innan så struntar jag i det. Finns ingen orsak att säga det ytterligare en gång. :)

Såklart kan man påpeka saker man tycker är fel eller liknande, men har mer än två personer redan sagt det tidigare är det ganska onödigt.

Hanna
11

Det är internet, här blir alla lite tuffare och det är lätt att tolka fel. Vissa tycker till och med att man är grinig när man inte har smileys.

Jag tror det enklaste (om man ser något dumt) är att bara skratta och ignorera. Dock kan det vara bra med rättningar, men man ska absolut inte bli uppläxad för att man till exempel stavar fel.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[Wera]
7

Nja jag tycker att det är HELT OKEJ att tala om den rätta benämningen (ex. löwen = fel, det ska vara lejonhuvad). Det gör jag själv. :)

Men ibland går det till överdrift hos vissa personer, de ska ex. JÄMT ställa frågan "vad är meningen med kullen? Syftet?" blabla… eller "hur stor är buren?" När någon bygger bur och det är inte alltid för nyfikenhetens skull utan enbart för att kolla ifall någon gör den olaglig (små mått) och då börjar man hacka… Men ja det absolut tråkigaste tycker jag är då folk ska lägga sig i ens kullplanering eller t.o.m när kullen redan har kommit eller kaninen redan är parad för gjort är gjort. Visst kan man lägga sig i litegrann (det får man ju ta på ett forum), jag själv kan ställa frågor eller tycka till. Men inte så långt att man börjar hacka på TS att ens kull var "onödig" för att man inte har ett "syfte" för det finns ju redan "så många kaniner på blocket". Osv.

ulrica1983
0

#17 Håller med dig, givetvis kan man både fråga och påpeka saker i ett forum, men då flera personer redan frågat eller personen i sig redan har svarat är det ganska onödigt att fortsätta.

[Tilde]
4

#19 Ja jag tycker det är heeelt onödigt att fråga vad meningen med kullen är! Det har personen ingenting med att göra. Den som har tagit kullen är förmodligen ansvarsfull och kan ta hand om/sälja ungarna.

Katten_
0

Ja, #17 och #20. Men flera tycker att man ska påpeka de igen. så de kan bli 20 personer som kommenterar samma sak.

Vincent...
1

men när någon har komenterat ett inlägg som är ett år gammalt.

då säger typ mer än 5 st , titta på datumet!

det är sådant som man kanske inte behöver säga en massa gånger.

HAHAHAHAHAHA…..

Bamse 08
1

Jag tycker man kan fråga saker som t.ex. "vad är syftet med kullen" om man är nyficken.

Vissa gör ju så bara för att få något att störa sig på och påpeka.

Löwen tycker jag gott och väll att man kan rätta.

För det finns inget lejon till kanin.

What doesn't kill you makes you stronger.

Viccan92
1

Jag tycker det är väldigt sällan har bli dåligt stämning. Några små rättningar bara. Men det verkar som jag ser det som snälla diskutioner.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Tilde]
3

#25 Jag tycker att Kanin iFokus har myyyycket bättre stämning än t.ex. Reptil iFokus (men med massa människor som delar "ställe" är det såklart ibland folk som inte håller med varandra). Gillar den här sidan :)

Viccan92
1

#26 Oja det finns mycket värre sidor jag trivs väldigt bra här och vågar fråga om allt och så utan att behöva oroa mig för otrevliga påhopp. Men du har rätt alla kan inte hålla med varandra i allt men det är inte något man behöver bråka över.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Fridaaaa
2

#26 Katter.ifokus slår alla rekord ibland ;)

ulrica1983
5

Är också väldigt glad för att ha hittat hit, behövs att uppmärksamma allt positivt med :) Har hjälpt mig väldigt mycket + att det är kul att dela glädje och frågor med människor som har samma intresse!

[MiniPim]
0

Oj vad ni skrivit!

Men ja, man får väll påpeka något men alla behöver inte påpeka samma sak 5 gånger som Vincent… sa!

Var inne på iPhone iFokus, nej fy farao. Frågade om en sak och fick 100 av samma svar osv.

Katten_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Katter i fokus är super taskiga! Är där ibland för att skriva om min skogskatt Indy :)

Fridaaaa
0

#31 Inte alla men finns vissa riktigt konstiga människor där inne som tror att dem kan allt om katter.

#30 Ibland skriver man samtidigt eller kanske inte uppdaterat sidan och då missat det, lätt hänt.

[MiniPim]
0

#32 Visst det kan hända, men när det är minst 3 minuter efter förstår man ju inte riktigt.

[Tilde]
0

#32 Helt sant, har hänt massa gånger att man råkar skriva samma sak för man skriver ungefär samtidigt och inte ser att någon redan har skrivit det. MEN är det 10 personer som skriver samma sak är det ju av annan anledning :)

Men som sagt tycker jag att det är superbra stämning här nästan alltid! Trivs jättebra :)

Fridaaaa
0

#33 Beror ju på hur snabbt internet man har osv. Mitt hänger sig ibland osv och då kan det ta över 5 min innan det kommer fram.

[MiniPim]
0

#35 Men att ungefär 5 skriver på samma gång.

Äh ;P

[_hsleiufhbtv]
2

Ibland när jag är inne via telefonen får jag upp ett nytt inlägg, tror att jag är först med min kommentar men när den är skickad är jag typ den sjätte kommentaren. Så det går snabbt, utan att man vet om det.

[Tilde]
1

På Reptiler iFokus svarade jag på frågan "kan reptiler bli tama?" och skrev att mina leopardgeckos har blivit "tama", dvs de kryper självmant upp på mina händer och de har varit rädda/nervösa när andra än jag har hanterat dem… Så fick jag en indirekt kommentar om att "tyvärr kommer det alltid att finnas folk som blablabla…" SkrikandesAlla har väl ändå rätt till sin åsikt?? Kan man kela med ett lejon eller en gepard kan man absolut ha en handtam ödla!!

Har aldrig varit med om såna påhopp här på Kanin iFokus, vilket jag är glad för! Alla svarar snällt på mina frågor och jag har lärt mig extremt mycket! Skrattande

#37 Ja okej det är förståeligt, men om det är kanske 20 likadana kommentarer utspridda i tråden är det lite onödigt. :P

Mida
8

Jag måste bara få säga att det är skillnad på "påhopp" och att "påpeka". Ja det är bra att folk kan rätta andra när något blivit fel, men om man går till personangrepp där personen som skapat tråden får försvara sig själv och sina handlingar till exempel, då har det blivit fel.

Ville bara säga min åsikt om saken, alla håller kanske inte med men jag anser att det är en skillnad som man måste hålla reda på och inte alltid vara överkänslig eller vara för elak. För det är inte roligt om man är orolig för sina djur och istället för att bli lugnad och få den hjälp man behöver så ska man stå och försvara sig för något som antagligen var en olycka… ^^

[Tilde]
2

#39 Det håller jag helt med om! :) Att hjälpa till och ge råd är alltid bra, men att ge negativa kommentarer är inte okej - speciellt inte när det redan har blivit sagt flera gånger tidigare!

Mida
0

#40 Precis! Du får med det jag ville säga ibetydligt färre ord, men principen är den samma. ^^

Linnet
2

Håller med om detta eviga frågande om "syftet med kullen" varför måste man ha ett syfte med kullen, man kanske vill ha en kull bara för att det är roligt och för att man vill ha den erfarenheten av att ha haft en kull. Vi har inga speciella syften med våra kullar annat än att få söta trevliga och sociala ungar i roliga färger, som vi säljer till kel, som ett alternativ till djuraffärer.

Fridaaaa
1

Sedan är jag trött på folk som blir sura för att man påminner om reglerna, t.ex det här med det eviga puffande och när folk skriver "tass". Riktigt störigt :/

[MiniPim]
0

#42 Ja?

Bara man liksom tar hand om ungarna och inte avlivar dem som vissa gör, jag har inget syfte egentligen men jag är beredd på att bygga tex 7 burar sedan säger jag att mitt syfte är hoppning för att inte blir oåhoppad.

Bamse 08
9

#42 Fast där har du ju dit syfte?

What doesn't kill you makes you stronger.

Linnet
0

# 45 Jodå enligt mig så har jag mitt syfte, men enligt andra så räknas det nog inte.

[MiniPim]
0

Dvs, gå inte på folk för ingenting..

NelliZ
1

Ett forum är till för att disuktera i, det har man all rätt till.

Men, i vissa trådar kan man se att en person då ställer en fråga, och inte får ett svar utan istället massa onödiga(oftast) frågor ang sin kaninhantering. Ibland behövs dessa komentarer och ibland inte. Och om TS säger att den har bra kaninhantering och vet vad den gör tycker jag man ska lägga ner. Dock tycker jag inte det är fel att påpeka saker, de som gör det dör ju det oftast för kaninens bästa, men man behöver lixsom inte gå över gränsen…..

//Julia

andorabell
0

Jag tycker att detta var ett mycket bra inlägg!! absolut så ska man få diskutera , när det är en fråga som ska disskuteras. Jag måste säga att jag håller med dig hellt och hållet, ibland blir det väldigt låg nivå på vissa trådar.

Visst ska man rätta osv men som andra har sagt så är det skillnad mellan att rätta eller att hoppa på någon. Så klart finns det forum som är värre men jag har sett många påhopp även på kanin i fokus så jag gör tummen upp för detta inlägg! :)

minaninar
0

Att försöka förhålla sig vänligt. Men ändå säga sin mening om man tror det gör skillnad för kaninen eller om man tror det kan bidra med allmän kanininformation. Det är juj många som svarar o kaninägaren kan ta till sig det den tycker verkar vettigt. Om 20 personer skriver samma sak, så kanske det är just för att det är det som är vettigt, även om man själv inte inser det hehe.

När jag svarar personer så brukar jag också tänka på dem som läser trådarna som kanske har liknande undringar o som allt inte är självklart för. Eller för dem som slår på nätet o hittar en tråd här (det var så jag kom hit). Så om jag utifrån vad jag läst babblar en massa så är det för att jag tror att det kan vara intressant för problemet/situationen ifråga för någon annan som läser, även om trådskrivaren kanske är mkt mer kaninvan än jag o kanske inte alls behöver den infon.. Men å ena sidan.. ibland kan man lära nått nytt även om man är jätteproffsig.

Jag måste säga ifrån om jag tycker något är knäppt oansvarigt eller moraliskt fel i kaninskötseln. Folk skriver ju här för att höra vad medlemmar tycker - då ska de få göra det också o inte bara en massa gulligull. Dessutom - vi är många - alla ser saker lite olika o man kan säkert välja vilka man ska lyssna på mest, men om alla säger samma i princip kanske man ska fråga sig om man missat nåt^^. O sedan gör ju folk som de vill o har alltid gjort. Jag med.

Men rena elakheter o angrepp på person är ju helt beside the point.

Men att man kanske ifrågasätter vissa tankegångar eller handlingar etc får man ju kanske försöka att stå ut med om man nu skriver om dem eller frågar om andras åsikter.

Sedan är jag den första att säga förlåt om någon blir ledsen, även om jag kanske fortfarande står för de tankar jag skriver, jag har ju inte för avsikt att säga det jag säger för att såra utan för jag kanske tror det betyder nåt vad jag tänker. Men jag tänker ändå säga det jag tycker om det är viktigt för kaninen.

Jag är också glad att andra gör det. Och jag är redo att lyssna på dem - även om jag kanske inte alltid tar samma beslut så är jag mkt för att ta in andras synpunkter o erfarenheter o det finns ju en del här med fett mkt erfarenhet.Skäms Ibland kan jag tycka att folk försvarar sig lite för mkt istället för att kanske fatta att ok, ni kanske har en poäng. Sak inte person handlar det om. :D

IMHO

[Wera]
2

Börjar man jämföra kif med andra sidor så är den här väldigt trevlig och lärorik… För tittar man på hundar och bodyart och andra sidor är det väldigt otrevlig stämning - särskilt för nybörjare! Och många låter som "besserwisser" - men kanske det är mkt äldre på de sidorna och här är det många unga :) bara en tanke dock, ålder ska ju egentligen inte spela roll.

Lillhems Kaniner
0

Kan inte läsa alla inlägg då ja har så seg dator, men ärligt talat det är väldigt ofta när folk frågar om råd här och får vädligt tokiga råd! Då måste ju folk som är mer erfarna kunna gå in o säga ifrån. det är ju ändå djur vi håller på med o prova massa olika saker för att alla säger olika, det är inte rätt mot djuret. Bättre då vända sej till de vettiga råden av uppfödare.

Det är väldigt många som ska tycka osv, det kommer man aldrig komma undan. Men man får försöka hjälpa varandra, men oxå acceptera om rådet man kommer med kanske är helt fel? Å sen ser jag väldigt ofta att folk frågar om råd, när den fått råd skiter den i det ändå? det drabbar ju levande djur :(

michellekrantze
0

Jag har inte läst alla kommentarer, svarar utifrån TS.

Jag håller med men samtidigt har många en välvilja i deras rättelser, enklast skulle dock vara om dessa kunde ta upp fel eller problem i privata meddelanden för dem flesta trådar är i dagsläget oerhört svårlästa och ot. Det blir så dålig stämmnig men det är inte bara i detta forum, många forum slutar upp såhär där vissa "besserwissers" ska lägga sig i allt och dessutom synligt och resten hakar på. TA DETTA I PM!

Angående kullar är det ju inte säkert att någon unge blir så pass "bra" att man vill behålla den och det där "bra:et" kan ju variera. Vissa önskar en viss färg, andra en viss exteriör och några ett temperament lämpligt för kel eller kanske hoppning… Man kan ju inte alltid få allt här i livet :)

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

bambiiii
2

Läser tråden! förstår att det kan vara jobbigt med påhopp men när man skriver sånna trådar så tycker jag att man ska acceptera vad som kommer, vill man inte höras ånt kan man tx skriva: fråga inte vf jag gjorde en kull

så tycker jag

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Lina R
7

Ang att fråga om syftet med kullen, jag gör det för att jag anser att det tas för många kelkullar som sänker kaninens status. Samma problem som med bondkatter. Alternativt att vissa är "mini-djur-grossister" utan tillstånd. Det finns utställare som gör så med hobbyn som täckmantel, och icke-utställare som borde söka tillstånd illa kvickt innan de får problem med länsstyrelsen. Vidare så är KiF ett forum med låg snittålder, och det är ändå förvånansvärt god ton här. "Rättningar" och kommentarer och diskussipner gör ett forum levande.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

minaninar
1

#55 "Ang att fråga om syftet med kullen, jag gör det för att jag anser att det tas för många kelkullar som sänker kaninens status. Samma problem som med bondkatter.

Alternativt att vissa är "mini-djur-grossister" utan tillstånd. Det finns utställare som gör så med hobbyn som täckmantel, och icke-utställare som borde söka tillstånd illa kvickt innan de får problem med länsstyrelsen."

Jag blir nyfiken..

Kelkullar sänker kaninens status? Menar du att det finns å mkt kaniner att folk inte tar ansvaret för att skaffa kanin seriöst o att det är större risk att kaninen far illa än hund/katt? Det kanske är så. Gnagare generellt har väl det problemet att folk tror att det är ett djur man kan skaffa som inte kräver så mkt som hund o katt (fel fel fel).

SEdan det där med grossister o utställare o hobby o ickeutst. o länsstyrelsen fattar jag ej alls. Vad är det länsstyrelsen har att göra med? Var kan man läsa om föreskrifter om olika slags uppfödning.

Personligen tycker jag att man ska läsa på jättemkt innan man börjar para för att det inte ska bli fel, för att det ska vara lämpliga djur, undvika inavel o genetiska problem etc.. Sedan ska man väl sätta sig in i vad som kan hända under graviditet o födsel o med nyfödda. Det är viktigt att man kan ta ansvar för det man gör o dessutom ha en BRA plan för vad som ska hända med ungarna.

men jag är nyfiken på vad din kommentar betydde, eftersom jag inte är så inne i den världen.

det är naturligtvis helt ot.. visst om du vill skriva kan du skriva pm också..

Kickan90
1

#55 vadå för tillstånd?

--------------

Jag tycker det klagas en massa på oss som föder upp för sällskap, att vi bara vill tjäna pengar m.m.
Tycker det är så tråkigt att folk tycker att man MÅSTE föda upp renrasiga med stamtavla och inte för wienerteckningensskull.

det där med att man ibland kan sälja en hel kull kan ju vara för att man kanske inte får den färgen/teckningaran som man så gärna hade velat ha och räknat med.

sen om ngn skriver om avlivning osv så ska ALLA "rädda" djuren även om djuret e aggressivt m.m. verkar som att det bara är ok att avliva sjuka djur men om djuret inte mår bra psykiskt så är ju det också en "sjuk" kanin :(

A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på
Rexkanin & Weight Pull..!

Clariiz
0

#56-57; För att få föda upp kaniner till något annat syfte än att behålla hela eller en del av kullen kräver tillstånd.
Du behöver också tillstånd om du ska driva pensionat eller omplaceringshem.

Allt detta fås genom och kontrolleras av länsstyrelsen.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[MiniPim]
5

Sedan, det stör väll inte er att man tar en kull?

Ägaren vet hur och varför och det räcker tycker jag.

Suskiv
1

Klart man blir fundersam över syftet med kullen när hela kulle säljs och ingen av föräldradjuren är utställda med stamtavla.

Klart mängder med oreggade kullar som säljs för småpengar på blocket sänker kaninernas standard. Det säger ju sig själv. Överskottet från rasaveln (eller hoppaveln) blir jättebra kelkaniner, det finns ingen anledning att massproducera ännu fler kelkanier.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Katten_
0

Vissa tar ju kull för att få fram helt nya roliga färger också! Det tycker jag är kul, och jag ska ta en kull när jag är stor, men då för utställning eller unika färger. Och hoppning, kanske nån kelkanin om det blir någon ur kullen.

[Tilde]
0

Jag skulle gärna ta en kull i framtiden för att få fram olika färger och få avkomma från någon av mina älsklingar <3 Tror det är många som bara tänker så och det tycker jag är förståeligt (om man har tid och plats, såklart). :)

Katten_
0

Ja precis! :) Alltså en super fin teckning skulle jag försöka få fram! :)

Lina R
9

#61-63 Det finns inga "nya" färger att ta fram. Mutationer kan inte avlas fram, de dyker upp. Senaste är väl lutino, naken och musöra. Vill man avla för att få en viss färg behöver man plugga genetik, ha avelsdjur med rätt härstamning samt mycket tid och tålamod. Och tur. Det kan ta många generationer innan man når målet. Att sätta fler kaniner till världen utan att ha nån koll på vad man pysslar med är onödigt och oansvarigt. Kunskapen finns gratis på nätet och via olika föreningar så varför inte göra rätt från början? De är levande varelser, inte tamagotchis.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

minaninar
1

#58 Tack för infon. Det låter heeeelt rimligt o helt i enlighet med lagar om djurskötsel (som jag inte vet så mkt om). Jag är övertygad om att liknande gäller för kossor o hundar o katter o annat. Det är väl för att man ska kunna ha koll på att det är kunniga personer som tar ansvar som gör det, samt att man ska kunna "förbjuda" dem som missköter det. Jag tycker det låter befogat att undersöka syfte. Min farsa är bonde, o han var på den tiden iaf tvungen att gå i skola o praktik innan han fick rätt att köpa gård o hålla djur. Har jag för mig, vet dock ej hur d är nu.

Däremot kanske jag inte tycker att "hobbyavel" är "fel" för att det sänker priset för dem som håller på med utställning o hopp. Rasrenhet kan väl också vara problematiskt ur djurhälsosynpunkt på sikt? Så är d väl bland hundar har jag för mig när man avlar för hårt på vissa drag?

Nu får jag väl på nosen, men jag tycker inte rasrenhet o tävlingsduglighet är "bättre" skäl att avla. Jag tycker bara att ansvar för kaninens hälsa o fortsatta vandring på denna jord är viktigt, så därför kan jag också tycka att folk inte ska sitta o vara kanin-grossister, eftersom det betyder att man rimligtvis inte kan vara så noga med vem som får köpa.

Asso folk gör som d vill, men jag säger vad jag tycker.^^ O skriver man en tråd här är det ju för att man vill delta i ett samtal?

Ansvarsfull o kunnig kelkaninavel säger jag! :D Men inte kasta dem omkring sig hur som helst!

Lina R
1

Det är kanske lite olämpligt att skriva att du är bäng? Jag hoppas att du menar något annat än att vara drogpåverkad.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

minaninar
0

Ojdå.. hee.. jag menade.. att jag är korkad , dum..  hmm har den betydelsen för mig..

Absolut inget om droger! Jag håller ej på me sånt.

Ursäkta.

Lina R
3

Dialekter ^^. Här i norrbotte kan man pula ner en tröja i en ryggsäck, men säg inte det till en norrman ;-)…

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

minaninar
2

Oj då.. jag brukar säga pula rätt ofta.. vad betyder det då? kan skickas per pm.. haha

hmm njär jag tänker efter.. jag tror nog att bäng kanske är ett ganska spritt uttryck.. o förmodligen här i stockholm med..  bengen betyder ju polisen…

men jag pysslar ej me sånt.. som sagtTungan ute jag pysslar me kexchoklad.. det är min last..

Zakarias
0

Håller med det Lina R har skrivit i dem senaste inläggen.

Jaag tycker att man ska ha ett mål när ma avlar, t.ex. ta fram en ovanlig färg. Men då behäver man kunskap som #64 skriver.

Lina R
3

#69 Pula kan på norska vara slang för samlag ^^ Sorry TS för OT

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
1

#71 Vilket gjorde att när vi i gymanasiet skrek i korridårena att vi skulle pula varandra (dvs körra upp snö i ansiktet på varandra) så blev vår norske kemilärare väldigt generad.

Kollegan som jobbade som uska i norge fick också en del reaktioner när hon sa att hon skulle gå pula med liket (dvs ta hand om den döda inför besöket av anhöriga).

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[sstorm]
2

Har INTE läst hela tråden

Jag tycker dock att man har rätt att fråga när en person säljer hela kullar utan att spara. För då pratar vi om ett företag och ingen hobby längre. Alla kullar man tar ska tas med avsikt för att spara någon eller några ungar för att det ska vara din hobby.

Och att para två brokade kan väl också vara värt att upplysa om? Annars kanske vitscheckar säljs för kel och dör inom ett år och den som köpt den blir väl förmodligen besviken/ledsen och förstår inte varför dennes kanin dött.

minaninar
0

#73 Betyder det att vissa färgställningar (brokade), om man parar dem så blir avkomman mindre livsduglig? :s Var kan man läsa mer om sådant? Det låter ju hemskt.. Jag tycker inte man borde få avla alls sådana konstellationer. :(

Den som inte vet borde bli väldigt glad över den upplysningen!

Annars om man är så besatt av färgen att man äventyrar hälsan på det viset så tycker jag man kan återgå till något icke-levande samlarobjekt typ frimärken eller nåt.. där finns det en del ovanliga saker att samla på.Obestämd

[Wera]
0

#74 finns många trådar och artiklar om det :) parar man två brokade och/eller mantlade brukar viltscheckar kunna dyka upp men detta syns inte. De brukar kunna lida av problem (minns inte om det är tarmar eller något) och orsakar tidiga dödsfall.

Fridaaaa
0

#75 Magproblem får dem.

[sstorm]
0

#74 Ja i dubbelt anlag, därför parar man inte två kaniner med brokning/mantel etc med varandra om man vill undvika det

Lina R
0

Mega-colon syndrome kan man googla om man vill veta mer.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

[MiniPim]
0

Nu tycker jag att det har börjat igen, väldigt irriterande.

Nu har inte jag blivit påhoppad men jag har sett rätt många som har blivit det, jag har minst sett 3 stycken som har slutat här pga påhopp. :/

[Juliaammouri]
0

Och jag håller med minipim.

torpetskaniner
1

Håller med dig #79, det känns som att det blir allt otrevligare här tyvärr :/ Många kaninhoppare jag har pratat med har slutat här pga att det är så otrevlig stämning, vilket är väldigt synd.

[Juliaammouri]
7

Då kanske vi ska försöka göra det trevligare här?

Vi kan ju inte bara prata om det vi måste försöka göra det eller hur?

[sstorm]
5

Det är aldrig en persons fel att två bråkar…. Så man kanske ska tänka över hur man själv beter sig också?

[MiniPim]
0

Sanna har poäng!

Ljusta
3

Sen måste man nog vara medveten om att man inte kan hålla med varandra hela tiden på ett forum, och slutar folk pga det så kanske det har andra orsaker, låg självkänsla och inte kan stå för sin sak tex.

Som sagts så är de flesta här väldigt unga och kanske inte har fått argumentera för sin sak i så stor grad tidigare, och om man då får frågan "-Vad har du för syfte med din kull?" så kanske man ser det som ett påhopp trots att det var en seriös fråga från början. Jag skulle inte bli det minsta sur eller känna mig påhoppad om någon frågade mig det då jag har svar på den frågan. Samma med att para brokat med brokat eller att inavla (som många helt felaktigt tror skapar defekta kaniner), jag skulle bli jätteglad om jag fick nya fakta som jag inte visste om. I vissa fall så får man nog tåla att få lite "mothugg" när man är aktiv i trådar, man lär sig ju mycket genom att se andras åsikter parallellt med sina egna :)

Men en bra sak med ett forum av detta slag är att man kan gå tillbaka till sin text och se över vad man skrivit och hur man skrivit, och posta sen. Det skulle nog vi alla kunna tänka på :)

Ljustadalens kaningård

Cecilialouise
3

Självklart ska man inte kränka någon! Men ifrågasätta är en annan sak. Att påpeka stavfel är så otroligt löjligt och meningslöst, förstår inte att folk orka lägga tid på de. Är lätt hänt att man slinter på knapparna eller kanske man har svårt att stava.

Med vänliga hälsningar

Cecilia

www.tinylions.weebly.com

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.