Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 8962 ggr
ulrica1983
3

Förkylning

Stjärna verkar ha dragit på sig en förkylning, hon har nyst några gånger idag och är blöt om nosen :( Blev lite orolig då jag läst att förkylningar kan vara besvärliga eftersom kaniner endast kan andas genom näsan, så jag ringde upp och rådfrågade vet, men fick bara svaret att jag borde avvakta (eftersom det kommit först idag och hon för övrigt är pigg, äter o dircker som hon ska osv. ). Tror det kan ha med temperaturförändring att göra, hon vistas en del på balkongen och de senaste dagarna har varit lite kyligare. Det jag undrar är om jag kan göra något hemma för att förbättra situationen? Kanske något speciellt man kan ge henne att äta och dricka (tänker att hon kanske behöver extra vitaminer el dyl.)? Alla tips? är högst välkomna, Ulrica

marty94
0

fortsätter det åk direkt till veterinär!
Det går jätte fort om det är förkylning.
Min kanin blev till slut så snorig att han andades genom munnen så de kan andas genom munnen men det är inte vanligt.

ulrica1983
0

#1 Tack för svar :) Vad är det som går jättefort? Att tillståndet försämras? :( Fick rådet att avvakta två dagar om jag inte såg att hon fick gult eller trögflytande snor :/ Kanske var det ett dåligt råd? :( Givetvis kommer jag se till om något annat skulle förvärras (typ om hon blir hängig el om andningen skulle verka märklig). Tänkte mer om det fanns något som skulle kunna hjälpa hennes immunförsvar lite på traven, som tex vitaminberikad dryck el mat, har läst att grönsaker med mkt järn och c-vitamin skulle vara bra? Har även läst att vissa sorters te (kamomill?) skulle kunna hjälpa?

minaninar
0

Det är lördag, ta reda på om veterinären finns på plats imorgon.

Dagen efter jag hämtat min kanin gick det från lätta andningsbesvär till livshotande andningsbesvär under en eftermiddag till kväll. Han hade nyst när han kom hem till mig dagen innan, men jag trodde det var damm från toalätt. Att det började låta om andningen gick på ca 5 timmar, innan dess hade jag mest varit fokuserad på att det kanske var tandagnisslan eftersom han inte bajsat sen han kom hem till mig. Jag åkte in och trodde oväsendet var tandagnisslan av smärta från magen, men det visade sig att det var andningsbesvär.

Jag skulle ringa vet och höra vart du ska vända dig om det blir akut. Annars om de säger att de inte vet så kanske du ska insistera på att få komma?¨

Du kan också ha is i magen. Men jag vet inte, jag tycker i varje fall veterinären ska svara på vart du ska ta vägen om det blir akuta andnignssvårigheter.

Jag vill också säga att min kanin inte hade någon färg på snoret alls, dessutom hade jag inte ens sett det, han var bara lite fuktig om nosen. Men han lät som en tröskverk och läkaren var orolig att han inte skulle överleva. Detta hände alltså under en dag. Förmodligen var det stressen av flytten som utlöste det, eftersom djuraffären försäkrade att de andra pet shop boys ( hermelin plus två marsvin) inte var sjuka.

minaninar
0

I Rabbit health in the 21st century står det att echinacea kan funka immunstärkande. Men de tycker man ska ge tinktur men hur mkt står ej. Men jag tror att om du hittar en echinaceablandning för människor så kan man kolla vad det andra är för örter. Men man kan diskutera om det verkligen funkar - jag har själv käkat eachinacea o jag vet inte om jag tyckte det funkade.

Annars slå på nätet.

ulrica1983
0

#3 Fy, blir riktigt orolig nu :( Men regiondjursjukhuset här har öppet för akut fall 24/7 som väl är. Kommer hålla henne under konstant uppsikt och blir det värre åker jag självklart in med henne och blir det inte bättre tills imorgon så får jag ju kontakta vet igen :/

#4 Tack för tipset, vet dock inte var jag ska få tag på det då inte hälsokost affärer har öppet helgtid här. Men ska kika i livsmedelsbutiken.

Tänker att jag ska inhandla spenat (järnrikt) och fixa en del groblad (mkt c-vitamin) och kika efter kamomillte.

marty94
0

Tillståndet försämras.
Min kanin gick från frisk till på gränsen att inte klara mer på bara två dagar. Självklart är det olika vissa kaniner kanske får en lätt förkylning. Min kanin fick en rejäl förkylning som vi jobbat mot i snart 6månader. (nu är han bara lite rinnsnuvig)
Men han hade bara rinnsnuva först, inte gult eller så till en början.
Lycka till! :)
Håller tummarna för att det inte är en förkylning!

ulrica1983
0

#6 Fy 6 månader..stackars liten :( Stjärna är inomhus med mig hela tiden så jag kan hålla uppsikt, finns det minsta tecken på förvärring åker jag upp direkt. Hoppas verkligen det blir bättre tills imorgon. Tack för alla råd!

minaninar
0

Tänk på att spenat är sjukt kalciumrikt. Ge bara nåt blad eller två. Eller skulle jag i alla fall. En del affärer har lite såna grejer på vitamin o hälsokosthyllan eller ev på apotekshyllan.

ulrica1983
0

#8 Tack för tipset, ska tänka på det!