Tror ni detta skulle fungera?
Hej, nu är jag inne på att köpa en kanin till. Men dock inte mamma då min kanin måste följa med vart vi åka, landet tex. Vi har nu en exrabur på landet och hos min pappa. Alltså har min kanin sammanlagt 3 burar :p Så två kaniner kan jag förstå blir jobbigt om de inte bor tillsammans! Däför tänkte jag såhär:
Min kanin ska kastreras i sommar då han blivit lite "jobbig" efter händerna och mina katter haha :) Om han nu skulle lugna ner sig och inte visa något parningbeteende tänkte jag att jag kan köpa en hona till han. Men då har jag lite frågor till er!
*Bör honan vara kastrerad? Eller heter det steriliserad när det är honor? :)
* Att dom går ihop kan man aldrig veta men har ni någon erfarenhet ang ihopsläpp med en hane och en hona? Blev de vänner?
* Hur längt kan de få gå när dom sätts ihop, jag menar de måste ju komma överrens om vem som bestämmer, men till vilken gräns?
Har ingen erfarenhet av honor och hanar ihop, eller kastrering :P men jag satte ihop mina två honor och de höll på i timtal och juckade mot varandra, t.om. jagade varandra för att komma fram till vem som bestämmer. Tyckte det såg så hemskt ut, för den ena verkligen mobbade den andra!!
Men idag är de bästa vänner ♥
Så jag vet inte, så länge de inte bits och verkligen slåss, utan bara jaga och juckar mot varandra så är det ingen fara. :)
Nej räcker med att hanen är kastrerad :) Visst man kan kastrera honan med om man vill, om hon blir t.ex jobbig vid brunst
Jag har aldrig släppt ihop kastrerad hane med hona men däremot 2 honor, och då fick dem bo i 2 burar bredvid varandra så att dem såg varandra sedan släppa i hop på neutral, mark, alltså ingen av deras revir.
Har man släppt ihop dem ska man ej sära på dem och sedan sätta ihop dem igen dagen efter eller senare, för då måste dem göra upp rangen igen. Så länge dem inte slåss eller gör sår så är det ingen fara
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej tack! Nu blir det bara att tjata på mamma :p