Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1723 ggr
mla0826
1

Brunstig?

jag har en hona (Kuzja) som bor med en kastrerad hane (tjockis) och en annan hona (hedda) som bor separat som jag köpte för nån månad sen. jag släppte ut de tillsammans ute i trädgårn. det gick ganska bra, kuzja och tjockis sprang ibland efter hedda men det var inget farligt(jag hade uppsikt över de hela tiden såklart) förgår släppte jag ut alla tre inne på mitt rum.de fick ha massa tunnlar och hus att gömma sig i.det gick också bra fast hedda är lite feg så om hon är i närheten av de andra två kaniner börjar hon stampa och låta ibland,i slutet slickade både kuzja och tjockis på hedda, vilket på kaninernas språk betyder att de är kompisar(vad jag har lärt mig av mina kaniner iaf). igår tog jag in de på mitt rum igen men då gick det inte alls bra, kuzja sprang efter hedda, inte hela tiden bara när hedda kom för nära så jag var tvungen att ta bort hedda. varför var kuzja så?snäll dagen innan och aggresiv nästa dag kan det bero på att hon är brunstig?ska jag försöka att vänja de med varandra eller kommer det inte gå nu?

MagicMuggle
1

Honor är rätt så agresiva så jag tror inte de går bort… fast jag vet ju inte

Fridaaaa
1

#1 Honor är inte rätt så aggresiva, aggrisivitet är inte normalt. Däremot är det vanligt att honor är tjuriga

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MagicMuggle
0

#2 de va ju de jag menade…

Katten_
3

Min hona är nästan mysigare än min hane ;)

/Christel & kaninerna! Glad

mla0826
0

#1 ok det är synd för det gick så bra i början :/

[El-sa]
2

#1 Honor kan vara snälla som lamm men det gäller ju inte alla.

Som 2 sa så är det vanligare att honor kan vara lite tjuriga jämfört med hanar. Agrissivitet tycker jag inte att man skall acceptera

Fridaaaa
0

Grejen är, att man inte ska sätta ihop, sära, sätta ihop sära, för det är då det kan bli problem:)

mla0826
0

#7  ska man låta de bara vara tillsammans i några dagar?

Fridaaaa
0

#8 Ska dem bo ihop permanent?
För kaniner mår inte bra oftast av att få träffas, säras, träffas, säras osv :)

mla0826
0

#9 ja om det går, ok men tror du att jag ska bara låta de vara tillsammans, tänkte bara att det är lite läskigt att lämna de ensamma på natten, tänk så biter då ihjäl varandra?:/ det är inte så att kuzja är aggresiv men hon kan vara tjurig ibland

Fridaaaa
0

#10 Beror ju på lite. Hur stor bur har du`? För 3 kaniner kräver storaytor inte vanlig innebur :)

mla0826
0

Nej jag har två tvåvåningsutomhusburar som jag tänkte sätta ihop.jag kommer inte ihåg exakt mått men det är runt 115x50x50 varje våning

Fridaaaa
0

#12 Det blir inte lagligt till 3 kaniner. Man räknar yta per våning inte sammanlagt och 115x50 blir itne mer än 0.575 m².
Eller ska du sätta ihop dem så att det blir en enda stor bur? Är var bur 115x50?

mla0826
0

#13 varje bur är 115x50 och jag ska sätta ihop de så att de blir till en enda stor bur.

tilde&twix
1

#2 Min mammas kusin är veterinär och hon är ofta här hemma och tittar till min kanin hälsomässigt men även lite mentalt och hon sa att honor ofta har lättare till aggresivitet vid tillfällen.

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

Fridaaaa
0

#15 Det handlar fortfarande inte om aggresivitet utan om tjurighet.
Aggresivitet är inte normalt beteende

tilde&twix
1

#16 Hur kan du säga så? Inte normalt. Det kanske inte är normalt bland dina kaniner utan bland andras. Sedan är det inte så att jag menar att kaninen går runt och anfaller allt den ser, men kanske en speciell sak eller en speciell individ. Och snälla du, säg inte att folks kaniner är onormala. Det gör du just nu. Jag blir riktigt trött på det. Detta är verkligen inte första gången.

Fridaaaa
1

#17 Aggresivitet är inte normalt på en kanin. 
En kanin bits enbart om den är arg eller rädd eller har ont, inte av brunst.
Du kan fråga andra här inne att det ej är normalt att en kanin är aggresiv inte ens vid brunst. Tjurighet och argsinthet är 2 helt olika saker.

Äh nej jag har inte sagt att någons kanin är onormal? Läs noga och RÄTT nästa gång innan du uttrycker dig så som du gör
Skrev att "aggresivitet inte är normalt" alltså beteendet inte kaninen,

[MiniPim]
2

Men Tilde&Twix, det är inte normalt att en kanin är aggresiv, nej. Det kan betyda mycket, kaninen kanske är arg eller rädd och det är inte bra. Idtället för att tjafsa emot säg okej oc sluta bry dig.. Har varit jättemånga dom slutat här på iFokus för att det blir mycket tjafs, man kan inte fråga en sak utan att 20pers kommer och skriver att det är olagligt osv. Och frida är tom snäll att hon inte blir sur på dig.

tilde&twix
1

#19, jag står inte här och påstår att Frida inte är snäll. Jag menar bara att kaniner kan vara aggressiva vid tillfällen utan att vara onormala. Är människor som slåss vid ett tillfälle onormala? Nej. Frida har dessutom hjälpt mig jättemycket ang. min kanin och det har jag tackat henne för. Blev bara irriterad när man skriver att det är onormalt, för då menar man att kaninen är onormal. Det är ju dock så att varje individ är unik och därför anser jag att man inte kan kalla ett beetende onormalt. Ellerhur? Ursäkta mig då.

Fridaaaa
1

#20 Har fortfarande inte skrivit att kaninen är onormal utan att beteendet är det. Aggresivitet uppkommer om kaninen är rädd, arg eller har ont, alltså inte i samband med brunst :) Det betyder inte att man menar att kaninen är onormal bara för att ett beteende är det?
Kul att jag har kunnat hjälpa till :)

Saaara
0

#21 Kaniner kan vara aggresiva/sura vid brunst. Tror inte att det är så ovanligt faktiskt. Sen tycker jag det är väldigt irreterande när du nästan alltid ska rätta folk.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

tilde&twix
0

#22 Det var exakt så jag menade.

Fridaaaa
0

#22 fortfarande inte aggresivitet. Det är fortfarande 2 helt olika saker. Ganska tröttsamt när folk skriver en sak men menar en annan. Inte konstigt att det blir missförstånd här inne hela tiden.
Och det handlar inte om att rätta, det handlar om att skriva ren fakta om vad som är just rätt eller fel. Man kan ju inte skriva en sak och mena en anna. Så fungerar det inte här i livet

Aggresivitet och surhet är INTE samma sak! När ska ni förstå det? Det är två olika saker.

tilde&twix
1

#24 Ursäkta mig men varför är det då just du som alltid har så himla rätt? Klart att en kanin kan vara aggressiv. Det menas med att den kan göra utfall och naffsa till ordentligt, morra och göra ljud.

Saaara
0

#24 Hur vet du det? En av mina honor blir riktigt aggresiv när hon är brunstig. När hon inte är brunstig är hon snäll som en ängel.

Det du gör är att rätta. Så fort någon här inne skriver något som du tycker är fel så skriver du att det inte är så. Nångång ibland kan man la göra så. Men det känns lite som du "letar upp" fel i inlägg som om du tänker "har den lagliga burar? Får den rätt mat? Får den Motion?"

Sara

Fridaaaa
0

#25 Nej en aggresiv kanin BITER; inte enbart nafsar.

Jag ger upp denna diskutionen då ni inte verkar kunna skilja på aggresivitet och surhet/tjurighet.

#26 Biter hon och attackerar då? Det är i alla fall inget önskat bra beteende om dem attackerar och biter en. Nafsa är en helt annan sak, då är dem inte aggresiva, då bara markerar dem.

Saaara
0

#27 Hon skrev "Det menas med att den kan göra utfall och naffsa till ordentligt, morra och göra ljud". Ingen har sagt att kaninen endast naffsar?

Sara