Foder o hö
Hej! Min kanin äter inget hö alls, har provat att minska pelletsen men då blir han "tjurig" och anfaller matskålen såfort jag lagt i pellets. Han äter gräs men är det samma sak som hö?
Och har ni några tips? på bra hö? Helst för ett okej pris också då jag inte är så jäätte rik.. :3
Ledsen för att inlägget blev så rörigt. 
/ Tova
“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth
oftast äter dom heldre gräset när dom har tillgång till det och det är bra! Gräs är helt naturligt för dem!
Tycker du ska ge pellets på marken om han börjar anfalla så.
Köp hästhö av en bonde. Kostar 2 kr/kg ungefär!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Okej, tack. :)
Hur mycket pellets ger du till dina kaniner och vilket märke?
Nu på sommaren när de går i gräshagar så ger jag bara havre & hö! Pellets är för det mesta ihoppressat hö ändå. Sen så har jag massa olika godis och annan "kaninblandning" Som jag ger lite blandat med havren till de som behöver extra eller som godis.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Okej tack för svaren. :)
Ta bort pelletsen helt, när det blir vinter och gräset tar slut behöver han få i sig hö.
#5: Okej ska göra det sen.
Kaniner brukar uppskatta ängshö där det finns lite allt möjlig i som örter och klöver :)
det så kallade "Delikatess höet" som säljs på djuraffären brukar inte uppskattas lika mycket som de lokal odlade höet :) Bara egna erfaranheter då jag hade en kanin som var väldig kinkig med hö.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
#7: Ok. Ska prova det. :)
Hö är torkat gräs, så gräs är ju bra att han äter men ha ändå alltid hö tillhands för honom.
#3, många märken på pellets i sverige idag är inte till största del ihoppressat hö utan andra mer energi/näringsrika men ibland sämre produkter. Många pellets innehåller massa spannmål som inte är naturligt.
#5, att baar ta bort pelletsen är inte nått man kan göra på precis alla kaniner, vissa blir väldigt smala då. Dessutom ska man ta bort det långsamt.
Precis som #7 säger så är ängshö uppskattat med örter och gräs iså som timotej. Djuraffärernas hö är dessutom ofta pressat vilket inte är lika bra som luftigt packat ängshö.
Det finns massa saker man kan göra för att locka kaninen att äta hö. Vissa kaniner vill ha höet ångat, andra kan bli uppmutade av små bitar motot/gräs som gömmer sig bland höet, vissa vill äta det på speciella ställen och i höhäck/på marken. Testa att blanda ut höet med färskt gräs och se om det kan uppmuntra honom :)
Hur länge har du gett mindre mat? Hur mcyket ger du? Vilket märke? Ibland får man stå ut med sådant när man minskar på maten :)
Hoppas han börjar äta ordentligt snart!
#9: Jag har gett honom mindre pellets i några veckor nu. Och ja det är inte precis det bästa, dogmans. :c Men ska byta till edel eller något annat.
Hittade ett paket med ängshö i förrådet med typ örter och sånt som ni sa och det verkade som han gillade det. :))
Han kanske bara inte gillade det andra höet. :3
Kan tipsa om att testa lägga höet på golvet i buren istället för att bara ha det i höhäck om du har det just nu, det har alltid funkat på de kaniner jag haft som varit kräsna med höet :)
#11: Tack det ska jag prova. :)
Jag hade det på golvet innan men jag kommer inte ihåg om han åt mer hö då än nu.