Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 509 ggr
Faylinn
0

Vill ej ha nytt foder

Jag har sedan i helgen börjat blanda ut min dvärgvädurs foder med det nya som jag hade tänkt att han skulle äta i fortsättningen. Dock upplever jag det som att han inte äter särskilt mycket av den nya pelletsen utan föredrar övergångsfodret jag fick av uppfödaren. Så det nya blir kvar i skålen..

Någon som har några tips? på hur jag ska göra? Övergångsfodret räcker ju inte hur länge till som helst och jag vill gärna ha en mjuk övergång.

Den nya pelletsen är Oxbow essentials - young rabbit food. Behöver jag byta foder till något han tycker bättre om?

hobbymupp
0

Min kanin gillade det gamla bättre när jag gick över till oxbow, men det är ju klart eftersom att det gamla var energirikare och antagligen godare (men onyttigare). Efterhand som den gamla maten försvann så kände han sig väl tuvngen att äta mer oxbow och sen gick det hur fint som helst och han åt allt :) Kaniner kan vara kräsna, men de vet inte heller sitt eget bästa alla gånger

minaninar
0

När jag började med Oxbows vuxenpellets var min också skeptisk, men nu älskar han dem. Jag tror du kan börja minska övergångsfodret så kommer han förmodligen att bli mer och mer sugen på det nya.

Jag har fortfarande kvar versele-laga som jag hade innan men jag tar lite av båda och nu verkar han gilla båda lika mycket. Du kan ju pröva som jag att inte ge pellets i skål utan att kanske leka med honom o belöna eller handmata, då vet han ju inte vilken han kommer att få och kanske upptäcker att de nya också är rätt goda.Tungan ute