Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1726 ggr
Lurvas11
0

Havregryn?

Min kanin Sunny älskar havregryn.

Men hur nyttigt är det egentilgen med vanliga havregryn för kaniner? Är det lika nyttigt för kaniner som för oss människor?

Hälsningar Lurvas11Glad

Elshira
0

Havre är bättre än t.ex korn, det finns mycket som är nyttigt i havre!

När man krossar havren (gör havregryn) försvinner dock mycket vitaminer ganska så snabbt. Så ska du ge till kaninen tycker jag du ska köpa hela havrekorn istället. Det brukar finnas antingen i närheten av "specialmjölen" eller på samma ställe som man hittar ris, cous cous och liknande. Och så är hela havregryn bättre för tänderna.

Hakuna matata!

søs
0

Kan fede hvis den får for mange havregryn hver dag..husk kaninpillerne også.

Fridaaaa
0

Havregryn är ganska fett. Ialla fall om man gör gröt, det gör jag nämligen till mitt ena skinny (marsvin) för att han ska kolla bra vikt :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

minaninar
0

Nej det är inte lika nyttigt för kaniner. Det är en ganska onyttig belöning eller treat. Det innehåller mkt kolhydrater och fett som #3 sa.Tungan ute Någon smula då och då, och som sagt, kolla bajset.

Elshira
0

#4 Det innehåller mindre kolhydrater än både korn och vete.

Så ska man ge något av dem är ju havre bra på så vis att det dels är mindre kolhydrater (stärkelse), och det är mer lättsmält än korn, vilket gör att det inte kommer ut osmält mat i tjocktarmen (som korn gör). Osmält stärkelse i grovtarmen skadar jästsvamparna som finns i grovtarmen.

Fett är iofs mer energirikt per gram än stärkelse, men det är inte onyttigt på något vis (från naturliga fröer osv), dessutom tar det längre tid för kroppen att omvandla fettet, vilket gör att det inte blir någon "sockerchock" som det blir med störkelsen.

Kaniner behöver ju sällan något kraftfoder egentligen, och det bästa är att låta bli om de inte behöver det alls mer än som just godis. Ska de nu ha det dagligen för att man av någon anledning vill ge kraftfoder, så är havre inget dåligt alternativ. Det är för övrigt näringsrikare (mer nyttiga mineraler och vitaminer) är de andra sädesslagen.

Hakuna matata!

Zvintos
1

Attt komma ihåg dock när det gäller just havregryn, är att det sväller när det kommer i kontakt med vatten och man bör därför inte ge för mycket torrt. Ska man ge lite mer bör det vara uppblött först.

Lina R
0

Havre ingår ibland i pelletsen.

Det är inte farligt men det är kraftigt, alltså ett tillskott för att få dom att gå upp i vikt.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se