Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1668 ggr
aannaa_.
0

Laban

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej, har en ny kanin som heter laban (bilden). Han är ca 3 år och vad jag vet om hans bakrund är inte så vacker! Han har ALDRIG vart utanför buren eller gått i sele, dom var inte nästan aldrig med honom men nu när han har kommit till mig så ska han få det bra.

Han bits när jag håller han (jag håller han på rätt sätt), han äter nästan inget godis. Vad kan jag göra så han inte bits när jag håller han?

jag har också en fråga Vilken ras? det är, dom som jag köpte han av visste inte. . .

vet någon av er kanske? ^^

juliafrojd
1

kanske lejon/teddy blandning är inte så bra på de, men du kanske har en bild på hela kaninen?

aannaa_.
1

okii, ska ladda upp en  ;)

aannaa_.
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här är den :)

aannaa_.
0

putt

aannaa_.
0

putt

Fridaaaa
1

#4 Man puttar inte samma dag som man gjort inlägget och inte heller flera gånger/dag ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
1

Har dem klippt han? För så ser inte en normal päls ut

Jag gissar på lejonkorsning :)

thildatessie
1

Så fin han är. Bra att han fick komma till dig :)

aannaa_.
0

haha ja de har jag men jag tror dock att det inte är en lejonkorsning, utan en teddy :)

aannaa_.
0

#8 tack så mkt :)

Fridaaaa
1

#9 Menar du dvärgteddy?
Nej jag tycker inte den ser ut som det i ansiktet. Tror lejonkorsning :) Kanske med dvärgteddy, vem vet :)

[Juliaammouri]
0

har en dvärgteddy hemma och tror att om den där är en dvärgteddy har dom nog klippt honom/henne.

Annars ser det kanske ut som en lejonkorsning.

[Wera]
0

Viltgrå brokad (troligen wiener också) dvärgteddy gissar jag på :)
Eller möjligtvis teddylejon (lejonhuvad kanin men som har "fått" teddypälsen kvar). Med tanke på sin ålder lär han inte fälla.

Gud vad hemskt, hoppas han blir trevligare med tiden :)

#11 Vrf lejonkorsning han har ju fluff även i ansiktet. Han måste iaf. ha teddy då han har teddypäls på kroppen. Om de är super bra är en annan femma.

Fridaaaa
0

#13 Tycker att ansiktsformen är mer lik lejon.
Alex & Flizan som jag har, är inte teddy eller har inte teddy i släkten och dem är fluffiga i ansiktet, dem är lejonkorsningar:)

minaninar
0

Det är nog svårt att gå från kyla till värme - även för en liten kanin. Kanske måste du närma dig långsammare. Han kanske blir överväldigad för att han inte är van.

Jag har en kanin som inte gillar att bli lyft, men han bits inte, han sprattlar oftast bara så mycket att jag inte lyckas hålla kvar honom (alltså när jag måste lyfta av någon anledning). Jag undrar själv om det går att ändra. Men det finns böcker om saken, och du kan säkert slå på nätet både på svenska och engelska för handgripliga råd. Men ägna mkt tid först åt att gosa och kela med honom på golvet, eller bara sitt hos honom och gör något annat, typ läs först tills han blir nyfiken och kommer till dig. Ge honom en pellet (eller något han äter). Klappa lite. Om det är fritt fram att klappa, massera honom lätt och instinktivt länge. Jag tror sådant hjälper på sikt, att han vänjer sig vid dina händer. Börja med baksidan av handen, eller knogar försiktigt, o vänta med handflatan - det är så mkt i handflatan. Min kanin vänder ibland ryggen till, men verkar gilla att bli masserad fast han måste visa att han egentligen inte bryr sig.Tungan ute

Lyfta är väl en grej som man får förtjäna först, förtroende. Tänk på hur han har haft det. Om de var så kassa så lyfte de säkert inte heller bra, han har helt enkelt fått förknippa det med något jobbigt.

Ja, det är nog tålamodskrävande att hjälpa en kanin att må bättre.

[Wera]
0

#14 lejon och Teddy har princip samma ansiktsform ;P

Fridaaaa
0

#16 Skrev att jag tycker att det är skillnad :)

[Wera]
0

Den enda skillnaden jag kan se från honom och en "äkta" dvärgteddy är att öronen inte är tillräckligt bepälsade :) Sen kvalitén på pälsen kan jag inte uttrycka mig om :P