Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1347 ggr
kaaajsa93
0

Vad ska jag göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en hankanin på snart 1 år som jag har i en utebur. Nu har grannens kanin som rymde för några år sen kommit till vår gård och skuttar runt min kanins bur hela tiden och har gjort de i över en vecka. Det är en lite äldre hankanin och han och min kanin verkar helt galna i varandra. Min kanin vill ut ur buren och den andra vill in i buren. Provade släppa ihop dom lös ute på gården och dom började jucka på varandra enda tills dom blev helt slut och la sig ner och flåsade. Min kanin har även börjat kissa överallt i buren, på vattenskålen, matskålen, huset, exakt överallt. Sen äter han knappt nått borti maten (men sen har han ju oxå gräs att äta). Men han har blivit smalare och har kiss fulla magen. Den andra kaninen kissar överallt runt om buren. Antar att dom revirkissar. Men vad är det bästa jag kan göra? Har sagt åt grannen att ta tillbaka sin kanin men han verkar inte vara så brydd och den rymmer säkert igen om han stänger in den i en bur, den har ju trots allt klarat sig lös i två eller tre år.

En bild på grannens kanin till vänster och min kanin till höger.

zezagena
1

Två hanar konkurerar med varann o även om de till att börja med "bara juckar" på varann kan de närsom ryka ihop o skada varandras testiklar (kastrera varann helt enklet). De kan skada varann mkt illa och det går snabbt, jag lovar Rynkar på näsan. Att grannanes kanin springer vid din hanes bur triggar o hetsar din hane. Säj till grannen på skarpen att du inte vill ha hans kanin där, hans ansvar som ägare är att skaffa/tillverka en rymlig bra bur kaninen ej rymmer från.

[_annaH]
0

Helt 100 på att det är en hane :)?

tokmaja78
0

#2 precis min tanke med.. ;-)

[_annaH]
0

Om kaninen är tam nog så kolla så det verkligen är en hane, annars blir det mer oväntade kaninungar.

Clariiz
1

Jag har själv två okastrerade hanar som är ganska exakt som de där två. Mina bor bredvid varandra och älskar varandra mer än allt. De ligger bredvid varandre hela tiden och pressar sina huvudet så långt det går genom gallret så att den andra kommer åt att slicka.

Kissar gör de dock inte så mycket. Har även jag testat ha dem tillsammans i en Hage och precis som din & din grannes parade de sig med varandra tills de la sig bredvid varandra, slickades och pustade ut.

Mina hanar trivs med varandra, men märker du att din hane mår dåligt så måste din granne fånga in sin kanin. Kaniner ska inte bo lösa heller för den delen utan behöver ett tryggt hem.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

kaaajsa93
0

Jo jag är helt säker på att båda är hanar. Såg nu när jag kom hem att min kanin låg tryckt mot gallret och den andra utanför buren tryckt mot gallret mot varandra :p så dom ser inte direkt ut att hata varandra. Men jag tror ändå det är bättre att han flyttar hem igen så min slipper stressa så mycket. Lät hemskt det där med att dom kan kastrera varandra :S

kaaajsa93
0

Men mogen kille som äger kaninen. Pratat med han nu och han skiter fullständigt i den han säger bara att den trivs på min gård och borde få bo där…..