Vad kan dyka upp?
Halloj! Tänkte para min gul/vit scheck hona med en helsvart hane och undrar vad som kan dyka upp. Min honas färggener ser ut såhär: Mamma:svart/vit scheck Pappa:chinchilla Mormor: Gul/svart Japan mantlad Morfar:chinchilla Farmor:Snöhare Farfar: Viltgrå Hennes kullsyskon har fått färgerna chinchilla, gul/vit scheck, viltgrå/vit scheck, svart/vit scheck och viltgrå om det kan vara till hjälp :) Hanen vet jag ingenting om förutom att han är helsvart. :) Är inget vidare duktig på det här, så jag frågar er :)
Jag är också värdelös på färger, men eftersom hanen är helsvart och svart är dominant så bör ju de flesta ungarna bli svarta, ett par svart/vit scheckar kanske? Kanske även någon chinchilla?
Dock bara rena gissningar. ;)
#1: Njae, svart är inte dominant i den benämningen. Den är mest "dominant" av alla enfärgade, men viltfärgat är dominant.
I det här fallet blir det mest troligt viltgrå med eller utan brokning. Kan även bli chinchilla, beroende på om honan ärvt chinchilla-anlag eller annat. Sen såklart om det verkligen är äkta chinchilla det är fråga om och inte viltzobel.