Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2396 ggr
Madeleiines
0

Han är hängig..

Jag har en liten hane som är ca 2 år nu. Han är alltid sprallig och glad. Alltid ätit bra och dricker bra. Han är en väldigt liten och Smal kanin och har alltid varit.

MEN.

Hela eftermiddag och kvällen har han suttit ihopkrupen i sin bur i ett hörn. Han dricker inte, han har bara knaprat lite på ett hörn av en morot. han kommer inte springandes när jag går till buren, inte heller när jag ger honom lite godis… När jag rensar hans bur brukar han springa runt som en galning och slänga sig ner. Inte idag, han satt i sitt hörn.

Jag har tagit upp honom och kelat, men han har bara tryckt ner sitt ansikte i mitt armveck.

Han fäller nu lite, men pälsen ser ut som den ska. Hans ögon ser deppiga ut, men har samma glans som innan.

Dock känns det som att han är lite smalare än innan. Jag reagerade på detta redan imorse, men tänkte inte mer på det eftersom han alltid varit riktigt smal. Kanske till och med inbillar mig, jag vet inte.

Det jag vet är att det känns fel. Och jag sitter här och gråter utan att ens veta vad som är fel på honom. Och inget kan jag göra då ingen veterinär har öppet nu. Det känns bara som att han gett upp hoppet helt och hållet. Och han är inte sån. Han är världens mysigaste kanin med en sådan enorm personlighet. Men nu är den helt borta.

Snälla, om ni bara har en aning eller förslag, så hjälp mig. Ska ringa veterinären med, men ni borde ju också veta, då de flesta av er har haft kaniner ett tag…

Så snälla :(

Totte Trumpet
0

försök få han lite vatten, sen är det bra att dom rör på sig om det är magen och tarmarna som spökar så måste de igång, ring jourhavande vet. och rådfråga om du känner dig osäker, de stora djursjukhusen har jour dygnet runt, fråga kostar inget Flört hoppas det går bra med din lilla nin <3

mvh Lotta

minaninar
1

Har han bajsat under em kväll?

Kissat?

Antar att du inte har pipett eller doseringsspruta som man kan ge vatten eller stödmat direkt i munnen?

Om han kissat o bajsat men ändå är hängig så ska han inte röra för mkt på sig. Men om det verkar som om det är stopp i magen är det bra att han rör sig lite. Han är smal, då antar jag att om du känner försiktigt känns han ej uppsvälld?

Var bor du? Jag skulle ändå ringa akutdjursjukhus om du har det i närheten o fråga dem. Slå upp ett på nätet o ring o rådgör även om du inte kan åka in till dem kanske de har bra förslag tills imorgon.

Har du något gott hemma att dricka ifall vatten inte går och ifall du inte har någon pipett. Typ en apelsin som du kan pressa lite juice o ge lite o se om han blir entusiastisk?

Det är det första jag kan tänka. Försök få honom att äta hö om det går. Ta eventuellt lite hömjöl genom att skaka påsen o blanda i lite juice el med mosad banan? Dricka mkt, troligtvis bättre med juice än ingenting.

Jag e vaken ett litet tag till… berätta gärna hur det går.

Madeleiines
0

Han är piggare idag. Som tur är.

Tog in honom i mitt rum (han står nämligen utanför annars. Brukade ha buren så jag kunde se honom genom dörren, men min mors sambo flyttade honom så jag inte kunde se honom mer) så jag brukar gosa med honom och släppa ut honom. Men så fort jag ställde in honom hos mig, efter ett tag blev det fart på honom igen. Nu lyfter han på öronen och vrider lite på huvudet när jag pratar med honom. Även hoppar upp och ner från sitt hus som en raket när jag går fram till honom.

Han har även ätit hö och druckit lite vatten.

Så antagligen så dög det inte att vara på den fina plats han fick, utan han ska vara hos mig. Så det var väl en protest antar jag. Men måste få honom och äta mer. Han fick lite maskrosblad, de slank ner fort som tusan. Han börjat inse att han är väldigt kräsen med mat…

Dock är han inne i sitt lilla hus ovanligt mycket. Vet inte vad som är så intressant där inne.

Men ska hålla honom i uppsikt lite extra. Vet tusan inte vad jag skulle ta mig till om någon hände honom.

Tack för råden. Uppskattas så mycket.

minaninar
0

Det var ju bra, men jag tycker dock att du ska ta honom till veterinären så snart du kan. Det kan vara allvarliga underliggande problem. Även om de piggar på sig så kan de fortfarande vara rätt sjuka. Jag har förstått efter vad jag hört av andra här att eftersom de är flyktdjur/bytesdjur så gör de allt för att inte verka sjuka, även när de är det. Det låter ju positivt allt, men efter det du beskrev tycker jag ändå att det låter som något mer än bara att buren blev flyttad till "fel" plats.Skäms Övertala din mor + sambo att det är viktigt att lägga ut pengar o ta han till veterinären. Eller börja med och ring dem (veterinären, en kaninkunnig alltså!) och beskriv symptomen.

Hell
0

Håller med #4, skulle absolut ta honom till en veterinär för att få honom undersökt. En vanlig undersökning behöver ju inte kosta så mycket, och jag tror att du skulle må mycket bättre sen. Så kan du få lite tips? och råd.

Förhoppningsvis är det inget, men om du absolut inte kan åka in så ring och rådfråga i alla fall tycker jag. :) Även om han är lite bättre idag kan han ju ha nåt problem med magen.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Madeleiines
0

Jag var hos vår djurklinik och hon tittade lite på honom. Allt ser bra ut, förutom att han då är smalare än vanligt och inte dricker speciellt mkt vatten.. Så fick smakprover på lite foder/pellets som han åt med glatta livet. Dessutom köpte jag ny vattenflaska, som han inte rört.

MEN. Jag vet inte om man får göra så. Men jag plockade lite maskrosblad och la dem i en skål med vatten.. Och han åt upp alla maskrosblad + att han sen sörplade i sig lite vatten.

Tror nog aldrig att jag varit så glad som jag är nu.

Han springer runt och gör glädjeskutt och ställer sig upp när jag kommer..

Och precis nu när jag skriver så tog han sig visst ett bad också.. haha..

Fick lite grenar med blad på där med, så allt verkar gå frammåt iallafall. Ska bara se till att han lägger på sig lite igen. Nu är han sig själv igen iallafall. Och det gör mig överlycklig.

Hell
0

#6 Det var bra gjort av dig tycker jag, det låter som att han håller på att repa sig. :) Men håll koll på att han dricker bara, eller ge honom grönsaker med mycket vatten t.ex. gurka (eller blöta maskrosblad, haha)

Vad skönt för er båda! :)

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Totte Trumpet
0

smart med bladen i vattnet Skrattande riktigt kul att höra att han mår bättre !!!

minaninar
0

Underbart att du fick med dig grenar från dem haha.Cool

Vad fick du för pellets/foder?

Jo det går att lägga blad o sånt i vattnet. Men vatten som ska stå hela dagen osv bör vara rent, alltså bra att byta efter ett sådant kalas. Det är för att bakterier och sådant inte ska stå o växa till sig under dagen har jag förstått.

Men bada lite är ju bra hehe.

ROligt att han mår så bra.

Ljusta
1

Det finns kaniner som blir deppade av att fälla, har själv två sådana hanar här hemma. Om man ser att de bajsar och kissar som de ska och inte verkar ha ont i magen så kan det vara en fällningsdepression, men man ska aldrig ta för givet att det är det. Vid fällning så kan de få hårbollar och få stopp i tarmen med.

Ljustadalens kaningård

minaninar
0

#10 Ojdå! Intressant. Min är innekanin, han fällde lite som jag sett, speciellt kunde jag dra loss lite strax ovanför svansen som hängde ut. Annars har jag inte märkt någon tydlig fällning. Okej, han är inne, men jag har ändå förstått att de ska fälla`? Jag borstsar inte så mkt, för han hatar det. Men försöker ta några tag då och då, plus att jag drar lite med fingrarna. Han är korthårig.

Madeleiines
0

Jo Thyone fäller nu en del, även om han är inne.

Precis köpt en tvåvånings utebur, ska bli väldigt intressant och se hur jag ska få in honom på kvällarna.. Han har alltid varit inne, så vill inte ha honom ute dygnet runt. Är alldeles för orolig för sånt och jag har hört att det inte är så bra?

Just nu vägrar han dricka från vattenflaskan. Ska ut och hämta något maskrosblad igen och doppa ner det i vattenskålen. Får byta vatten (och torka upp) ungefär fem gånger per dag då han tycker det är jättekul och stoppa baken i skålen, eller knuffa ut det. Och tro mig, den skålen väger en hel del :P

Min största utmaning nu är att få honom att gå upp i vikt.

Fick något som heter Cavia complete och det verkade han tycka om också. Fick lite vitaminer och sånt som jag skulle ge honom också. Plus mata honom med sådant som innehåller vatten. PLUS ge honom några vindruvor så han kommer igång lite med bajsandet.

Massa att hålla reda på, men det är värt det.

minaninar
0

Oh no.. Cavia Complete är ju marsvinsmat. Men det märket versele laga har något som heter Cuni Complete, det är för kaniner. Om veterinären gav det så måste de ha sett fel. Cavia är ju marsvin.

Jo detta med ren vattenskål. Läste att det är inte bara för att hålla bakterier borta utan även Svamp? och annat som gillar fukt. O har baken varit i vattnet är ju en liten diskning bra. Kanske ha flera skålar att växla med så den får lufttorka o definitivt ta bort de små otäckingarna.

Jag brukar skala mina vindruvor. Sånt pjosk, men jag tänker det blir mindre gifter. Kan tänka mig att du är sådan att du också gör sånt.Tungan ute

Madeleiines
1

Ah jag menade Cuni Complete, för jag har marsvin också. Nästan samma namn! :P My misstake!

haha jo, jag gör ju det… Bättre och vara på säkra sidan :D