Tips
jag behöver tips? på hur man gör kaniner tama, jag har självklart läst böcker, artiklar och så men behöver ännu mer tips?.jag har haft mina kaniner i 2 år och de är fortfarande inte tama. jag tar ut de i koppel då och då(annars får de springa fritt ute nästan hela dan), tar in de på mitt rum, kelar med de,borstar de men de är fortfarande halvvilda. kan det bero på att de bor ute eller är det bara att de har en sån personlighet?som sagt blir superglad om jag får några bra tips? och idéer :)

Tror inte det beror på att dom är ute, har mina ute också, men dom är tama, det är dvärgvärurar och dom är ju en ras som blir tama och tillgivna. Beror nog på ras kanske, vissa raser är ju mer skygga, Vilken ras? är dom? Men det är väl bara att jobba på med dom eller så får du helt enkelt acceptera att dom inte är så tama.
#1 de är lejonhuvade, ja de är kanske så bara, men det är tråkigt, har alltid önskat mig tama kaniner:/ men jag älskar de ändå :)såklart
Men ta och klappa och borsta med dom ute först ifall du menar att dom är lungare sedan kan du ju ta in dom men inte så läng sedan lägre och lägre tid, så gjorde jag
#3 de är samma både ute och inne (jag menar lika lugna), men de kommer inte när man kallar på de och en kanin sprattlaar alltid när man bär den och de springer alltid iväg när man försöker klappa de, även i buren (de har en tvåvånings bur). jag blir bara lite sur, min kompis granne har en kanin som sitter ensam i en utebur, hon är nästan aldrig med kaninen men ändå så är den supertam, alla andras kaniner är typ supertama, är det kanske jag som sköter de fel?:/
#1 Beror absolut inte på rasen alla möjliga raser kan vara väldigt tama eller otama. Upp till kaninen! ;)
Försök sitta och prata med kaninerna en stund, och kela för det mesta :)
#4 okej men försök att ta det så lungt som möjligt iallafall så och försök att va mycket med dom

#5 Visst finns det kaniner i alla raser som kan vara jättetama, men det är stor skillnad mellan raserna, dvärgväduren är tam och tillgiven utan att man behöver göra nåt speciellt, medan andra raser är mycket mer skygga och rädda. En dvärgvädur kommer nästan alltid fram och vill bli kelad med, springer inte undan, medan andra raser ex hermelin, lejonhuvad (som är raser som vi också haft) är helt annorlunda, springer undan när man vill ta upp dom eller kela med dom, kan tom. vara aggresiva i buren. Så det är stor skillnad på raser och tamhet. Finns absolut undantag, men rasen spelar roll.
#5,6 ja jag får väl fortsätta att kämpa :)
putt
#9 Kaninen måste lita mer på dig innan man kan börja "leka" med kaninen :) Så mycket kel och gos först så man får tillit av sin kanin:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#11 ok
Vissa kaniner är svårare att få lugna och knätama tror jag. Våra 2 kaniner är totalt orädda och är på oss direkt när vi kommer in i buren och blir gärna klappade en stund osv, men det ska vara på deras egna premisser så att de kan skutta iväg när tycker att vi har klappat färdigt :-)
Men de är inte några lugna individer, så det går inte att sitta och gosa med dem i knät, och kan sprattla en del när man lyfter och bär om man inte gör på rätt sätt på en gång. Det viktiga är ju att kaninen inte är rädd och att accepterar att bli hanterad.