Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 835 ggr
Imasy
0

Jamora - vart?

Finns det någon uppfödare av jamora-kaniner?

Vet att det finns en i min hemstad, men är det verkligen den enda i hela landet? Förstår inte hur en sådan vacker ras kan vara så ovanlig?

Imasy
0

Putt.

[Plumskaniner]
0

Har uppfödaren någon hemsida? Är väldigt sugen på en sådan kanin :)

Imasy
0

Gaia´s kaninuppfödning heter den, du får googla :P

marithaj
0

Bara namnet på rasen lät så spännande att jag inte kunde låtabli att googla en massa, hehe. WOW vilka vackra kaniner!:P

Hittade hemsidan för Gaias men också en artikel här på KiF

Gaias

http://www.gaias.se/index.php?p=start

Artikel om Jamora

http://kanin.ifokus.se/articles/4d71706bb9cb4622210814fa-jamora

Tydligen kallas Jamoran också för Dvärgangora..?

[sstorm]
0

Det är nog bara Rebecca som har dem i större skala, möligt att någon har ett enstaka avelspar.

Imasy
0

Har sett det också, men inte hittar jag några fler uppfödare när jag googlar dvärgangora heller :/

Men vart har då hon fått sina ifrån kan man ju undra? :P Det måste väl finnas fler. Tycker iallafall jag ;)

[sstorm]
0

#6 importerat

Imasy
0

Ja att man måste importera dem har jag börjat komma underfund med. Är det Tyskland som gäller då eller? Tänkte om det är därför rasen är så pass liten som den är? Att åka ner dit är ju inget man gör över en eftermiddag direkt kanske…

marithaj
0

Under min lilla google-eskapad hittade jag en medlemslista gällande uppfödning/ägande av Angora, Satinagora och Jamora, såg ut att vara ganska många faktiskt som hade jamoror.

Men tyvärr var listan hemskt gammal (från 2004) så den är väl inte aktuell för fem öre nu :/

Tur att Gaias (Rebecca) fortfarande är aktiv iaf med sin uppfödning om man vill skaffa en Jamora :)

Imasy
0

Listan får du gärna dela med dig av :)

Ja skulle hon vilja sälja till mig så bor jag ju bara 1-2 mil ifrån henne, och hon bor i samma samhälle som min bästa vän, så jag är ju där i krokarna till som tätt :)

marithaj
0

#10 Det är ju vanligt att folk åker över veckoslut till Tyskland för att köpa på sig ett lager med (billig) alkohol…

Vi får väl åka iväg över ett veckoslut då Imasy, men satsa på att hämta hem några vackra Jamoror (med bra stam förstås!) hehe ;)

Nej men skämt åsido, nu vet jag inte alls om den där listan överhuvudtaget kan vara av värde då den är så gammal, men pm:ar dig! :)

Imasy
0

Jo jag har ju några öl-köpare i bekantskapskretsen, så jag får väl lära mig att säga "eine kaninchen bitte!" och hoppas att de på Lidl i Tyskland kan ge mig det istället för en platta billig bärs :P

Nej, skämt å sido, skulle aldrig orka köra ner och hem över en helg. Bor ju Dalarna så det tar sin lilla stund att bila ner till Tyskland. Men visst är tanken frestande måste jag säga :D

[sstorm]
0

Förmodligen tyslkand ja, men du behöver ju inte bila själv. I vinter går de ju buss ned till europa utställningen

Imasy
0

Aha, vart kan man läsa mer om det? Fast med mitt tålamod, eller snarare bristen på det, skulle jag ju ha en jamora helst i går :P

[sstorm]
0

#14 Lotta sjögren fixar resa. Sen tror jag Dalarnas KAF ska ordna en egen buss med. Är inte så insatt då jag inte har möjlighet att åka ;)

Imasy
0

Tack, det ska jag forska vidare i. Då ska man slipa sina tyskakunskaper lite då och leta uppfödare i Tyskland då ;D

marithaj
0

#12 Hahaha!! "Eine kaninchen bitte!" xD

Men nej det förstår jag att det blir lite väl långt och dyrt att bila ned, även om man är flera… Jag tycker ju det är en bra bit till Tyskland och själv bor jag ju ändå bra mycket närmare, i Småland…

Kanonbra tips? som sstorm skriver om i #13. Det skulle ju seriöst kunna vara en hållbar och inte alltför kostsam lösning :P

Seg på att skriva är jag också, här kommer mitt inlägg alldeles på efterkälken, när ni redan avhandlat Tysklandsresan! :)