Sprattlar!
När jag bära upp min kanin Vilde så håller han på och sprattlar och har sig….
För några veckor sedan när jag köpte honom så kunde man bära upp honom mycket lättare och han höll inte på att sprattla då.
Vet nån varför han håller på så här?? Kan man göra något för att ändra på det här??
Tacksam för svar!
putt!
Man puttar inte samma dag som man skrivit inlägget
Han har lärt sig att det är okej att sprattla med dig och det är inte ett bra beteende.
För både din och kaninen säkerhet tycker jag att du ska träna bort det. Man ska ta steg för steg i kaninens egna takt. Jag tycker om denna metoden att man håller i 10sekunder och sedan släpper ner och belönar ifall han inte sprattlat, om han sprattlat låter du han springa lite och tar upp honom igen och försöker att ta upp han i 10 sekunder igen.
Efter du klarat 10 sek med honom så kan du ta 20 sekunder ist och till slut kan du bära honom en hel minut utan att han sprattlar och sedan kanske 10 minuter :)
Dock så OM han skött sig bra, ge honom lite gott godis. Så om han inte sprattlar under de 10 sekunder så släpper du ner honom och belönar med godis.
//Joanna
Jag ville ha svar snabbt eftersom jag inte vill att han gör så här…
Tack för svaret :)
Jo men man gör ändå inte så eftersom att den är redan på första sidan och synlig. Man puttar eftersom den ska komma upp på första sidan så fler som missat inlägget kan läsa det. Så var snäll att tänk på det :)
//Joanna
den var väl ändå på första sidan så då borde det inte göra nåt tycker jag…
men jaja,jag ska väl tänka på att inte göra så
det heter ju vilde! haha, skoja bara ;)
#5 Är man på en sajt får man följa dem regler som finns ;)
Och detta är inte akut heller.
Träning, träning, träning. Ha honom tätt intill kroppen när du bär honom.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Och sitta ner när man bär så att han inte sprattlar till och hoppar ner och bryter någonting. I alla fall i början
//Joanna