Sen vinterpälsfällning?
Hej!
Jag har två utekaniner, en hane(James:)) och en hona(Alice:)) som bor separat, men har en gemensam utebur med galler mellan sig som de är ute i hela dagarna. Ingen av dem har fällt sin vinterpäls än, och det är snart juni. Är det normalt? Jag har ingen riktig koll på när de annars brukar fälla, men det är absolut inte såhär sent. Hanen kom hit förra året i juli/ augusti, och är en hittekanin utan riktig fastställd ålder (runt 2-6 år enligt veterinär), så vi har aldrig sett honom fälla vinterpälsen.
Honan har vi däremot haft många år, och hon har aldrig väntat såhär länge med att fälla.
Jag vet att detta kan hända för innekaniner, men våra kaniner är ju utekaniner, så jag är lite bekymrad över att det blir för varmt för dem.
Är det någon som har varit med om något liknande eller har några tips? på vad jag ska göra, är det normalt, eller ska jag ta dem till veterinären? De är pigga och glada och verkar inte sjuka annars.
Man brukar alltid se fällningen på iallafall Alice, James vet jag inte riktigt eftersom han aldrig fällt under tiden vi har haft honom, men det märktes när han fick vinterpälsen.
Tack för svaret, känner mig lite lugnare iallafall ;)