Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 589 ggr
[Juliaammouri]
0

Tycker ni att..

Man ska kastrera (stavning) kanin hona?

[Juliaammouri]
2

OJ råkade publicera 2 inlägg kan nån låsa den andra?

Zvintos
0

Ska och ska, det är väl helt upp till en själv om man vill göra det. Om det är en hona som väldigt ofta blir skendräktig? och mår dåligt av det, så kan jag tycka att en kastrering är väl motiverad. I övrigt skulle jag nog kanske inte göra det.

[MiniPim]
0

Man ska inte, eller man kan.

Det heter sterilisera på honor ;)

Salish
4

Sterilisera och kestrera är olika saker, därför kan man inte säga att det heter kastrera på hanar och steriisera på honor. Man kan göra båda på båda könen. Jo, men man kan kastrera en hona. Det gör ju också att hon inte kan få livmodercancer eftersom att man tar bort livmodern. Om hon dessutom är väldigt hormonig och blir lätt skendräktig?, aggressiv osv kan det vara bra.

[aammE]
2

#3 Det heter kastrera på honor också, sterilisering är ett helt annat ingrepp och kan utföras på både hanar och honor, men görs dock säälllan nu för tiden.

Eriikaa
3

#3 Nej, det heter kastrering på honor också. När man steriliserar kapar man bara av äggledarna på honan. När man kastrerar tar man bort allt, dvs livmodern och äggledarna på honan. Samma sak med hanen, vid sterilisering kapar man bara sädesledarna, och vid kastrering tar man bort allt. ^^

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Fridaaaa
0

Upp till var och en. Jag skulle aldrig kastrera någon av mina, då jag inte har någon anledning till det.

#3 Nej kastrering heter det även på honor. Det är som #6 säger:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kyrkeliden
1

Det är ju ett större ingrepp på en hona. En frisk hona ser jag ingen anedning till att göra det på. Samtidigt så är det som nämnts ovan att man förebygger exempelvis livmoderscancer.

Lät kastrera en av mna honor i januari. Är väldigt nöjd över hur ingreppet har fått henne att må bättre. Hon var inte skendräktig? eller liknande men fick komplikationer med sista förlossningen hon hade. Jag valde då att kastrera med tanke på att jag var rädd att livmodern eller så kanske var skadad och dels för jag inte ville ha fler kullar på henne efter det. Nu behöver man inte vara rädd att det ska ske en "olycka".

Nu har hon dessutom fått en burkompis och lever livet!

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus