Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 10576 ggr
[Tilde]
0

Lös i magen

Någon av kaninerna är lite lös i magen! Det är inget rinnande eller så, bara lite kletigt.. och kulorna liksom klibbas ihop ibland. Kan det bero på att de har ätit för mycket gräs på en gång? Förvånad Finns det något man kan göra åt det eller ska man bara låta det gå över av sig självt?

minaninar
0

Mindre gräs mera hö?Tungan ute Och tvätta med bara vatten o torka - rumpan alltså.

Stiinisen
0

Kan vara blindtarmstömning (om jag har rätt så heter det så) Inget farligt , utan nyffigt för kaninen att äta (blä ^^' )

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

minaninar
0

Jaha.. menar du druvklasbajsarna??

[Tilde]
0

Alltså det är inget som fastnar i rumpan, utan det ligger i buren och utanför, i små klumpar liksom. Ja det ser ut som blindtarmsbajset, men det var nu 4st klumpar och jag har bara varit borta i mindre än ett dygn.. Men om det är det, så äter inte mina kaniner det! Vad kan det bero på?

Katten_
0

Det är nog blindtarmssaken, de måste inte äta det men det kan göra det, mina gör det ;), men det kan ju såklart vara mer än 1! :)

/Christel & kaninerna! Glad

[Tilde]
0

#5 Okej! Jag tror det är Willow som inte äter det då.. Men de går väl inte miste om viktiga vitaminer eller liknande om de inte äter det? :o

Katten_
0

Nja, det är ganska bra för dem att äta det, men de klarar sig nog, jag har för mig att om de är blindtarmssaken så äter de oftast upp det. Du har ingen bild?

minaninar
0

http://www.bio.miami.edu/hare/poop.html

Oftast beror det väl på att de får en så näringsrik kost att kaninen inte orkar äta upp alla. Som jag förstår. Men läs lite där, det är väl det bästa jag läst om det hittills.

Det är nog ett tecken på att du ger lite för mycket näringsrik mat..Tungan ute Men det är klart, du kan vänta och se om det fortsätter.

Jag hittade tre små segment av druvbajset för några dagar sen inne i badrummet, tänkte att antingen satt han o åt när jag råkade komma som en ond ande till dörröppningen utan att han märkt mig, eller så var det för att jag just dagen innan överdoserat lite i pellets när jag försökte lära honom sele, plus att vi lekte lite annat (springa fram och tillbaka i lägenheten o få nåt gott som torkad dinkelhö o lite andra sådana torkade gräsgodisar). Han hade helt klart fått mer pellets just den dagen än han borde för att de olika mutorna för putsning och selförsök skulle funka hehe. Så då tänkte jag: nu är det dags för tough love igen.

(men OT, selträningen känns nästan som den går lite bättre.. han kan gnaga på sin äppelgren och selen får ligga på hans rygg flera minuter innan han försöker bli kvitt den.Skrattande

Men tibax till druvbajset..

EDIT: Det är viktigt att de äter sitt druvbajs.. men missar de några nån gång är det inget problem.

http://www.veterinarypartner.com/Content.plx?P=A&A=3012&S=5

[Tilde]
0

Nej.. men jag kan ta bild imorgon om det händer samma sak! Men det ser alltså ut som blindtarmsavföring.. fast det är flera såna klumpar.

Katten_
0

Ah okej

minaninar
0

Förresten, hur gamla är dom? Jag läste att ungar fortfarande har känsligare mage än vuxna för deras bakterieflora är inte färdig ännu. Här ges rådet att vänta med att ge grönt tills de blir äldre. Men du kan ju som sagt vänta och se om det rättar till sig.

http://www.binkybunny.com/FORUM/tabid/54/aft/111625/Default.aspx

kanske kan ge lite…

[Tilde]
0

#11 Ah såg precis ditt långa inlägg.. Ja jag kanske ger för mycket pellets då :/ Brukar ge tre nävar på morgonen som de får dela på och så kanske två nävar på kvällen. Sen har de såklart fritillgång till hö och de får morot lite då och då. Har även gräs som de kan äta.

De är 11 veckor.. Är det för ungt för att äta gräs? Får nog dra ner på det då! Ska läsa länkarna du skrev! Tack för hjälpen! :)

Stiinisen
0

Hö och gräs är nästan samma sak vad jag har hört.
Men de får bara inte äta för mycket på en gång , då blir de lösa i magen. :)

// Stina och Kaninerna

Min blogg ; http://zetterberg.webblogg.se/

minaninar
1

Jag tror morot är bra att dra ner på för det är mkt mkt socker i det. Det är inte så nyttigt som man tror. Min vet sa t.ex. "ge en morotsslant inte mer" o då menar vi slant, inte stor chunk..Tungan ute

Meningen går isär om grönt, vissa säger: vänta med det. Andra säger, det ska vara okej att äta samma som mamman gör från att de är 4-5 veckor för så skulle de va i naturen. Men kanske är lite mindre grönt en bra början så kan du se? Att kaninungen ännu har en underutvecklad tarmflora är nog alla överens om. Precis som hos bäbisar, de har ju också ofta magproblem för att deras tarmfloror och tarmmotorik inte heller är färdig.

Det låter som det är mycket pellets för två kaniner, men det beror på hur stora nävar damen har hihi.. Och sedan beror det väl på näringsvärdena i pelletsen lite? Minns du hade nåt selective?

Fast jag har hört att ungar ska ha fri tillgång, men det har jag för mig var av Oxbows, är inte säker på om det ska vara fri tillgång till kaninungar i den åldern?

Men som sagt, det är en signal om att dina kaniner får en näringsrik kost och att du kanske kan snåla in lite. Och hålla utkik efter bajset.Tungan ute

Jag tror jag ska bli kaninbajsexpert, tycker det är så intressant.

[Tilde]
1

#13 Okej :)

#14 Är det verkligen så mycket socker i morot??? Vet att det är socker i frukt, men grönsaker ska ju vara supernyttiga :P Får väl dra ner på det också då, haha

Har ganska små nävar.. Det fyller nästan en liten skål..men vissa säger ju att ungar kan ha fri tillgång till pellets? Ja jag har Selective, väldigt fiberrika pellets!

Tack för alla tips? :) Och ja, det vore ju en karriär Flört

minaninar
0

#15 Jag vet, jag blev också väldigt förvånad. Men tydligen är morot en "onyttighet" eller en typisk "treat" som inte ska ges för mkt.

Jag kollade ditt foder. Har du juinor eller adult?

Här är analysen för adult

Protein 14.0 % Kalcium 0.6 % Vitamin E 50 mg/kg
Olja 4.0 % Fosfor 0.4 %
Fibrer 19.0 % Vitamin A 10,000 IU/kg Koppar 10 mg/kg
Aska 8.0 % Vitamin D3 1,000 IU/kg (kopparsulfat)

och här är analysen för junior

Protein 17.0 % Vitamin A 15000 IU/kg
Olja 4.0 % Vitamin D3 1500 IU/kg
Fibrer 19.0 % Vitamin E 50 mg/kg
Aska 8.0 % Koppar (Kopparsulfat) 5 mg/kg
Kalcium 0.8 %
Fosfor 0.5 %

4% fett är lite häftigt. Oxbow har väl runt 2-2,5. Versele laga 3.

19& fiber är inte så högt. Oxbow har 26% har jag för mig.

[Tilde]
0

Ingen av dem! Det är en sort med 23% fibrer.. Förvånad

minaninar
0

Va? Ojdå.. Hmm.. men då kanske det är ett annat märke i Danmark? *grubbel*

hobbymupp
0

Helt sant det där om morot, det är en del socker i faktiskt! För att inte tala om äpplen som ska vara så nyttigt, 10% socker! Det är naturligare och nyttigare för kaninen att äta morotsblasten :) Ska de tvunget ha morot så är det som #14 säger, bara små slantar då och då som belöning, fast eg så gillar de ju blast lika mycket så varför man ska ge morot vet jag inte riktigt.

Om du kunde ta bild på bajset (åh så knasigt xD) så är det ju lättare att säga nått om det :) Så länge det inte fastnar så är det ju inte så löst, mest ihopklibbat mellan pluttarna… "Druvbajset" brukar väl vara supermörkt har jag för mig?

[Tilde]
0

#18 Köpte det i Västerås dock! Flört Men jag kan inte heller hitta det på internet, kanske är något nytt??

#19 Ja äpple vet jag innehåller socker, det är ju fruktsocker ;) Tror inte morot är såå farligt, googlade lite om det. Anyhow, mina kaniner älskar morot! Men ska ge lite mindre till dem..!

Det ser ut som "druvbajs", det är klibbigt, men inte rinnande liksom. Det har inte fastnat i rumpan på någon av dem, men en av de trampade i det liksom, så det är ju inte hårt som det vanliga bajset.. inte kul med bajsgegga på fötterna :/

minaninar
0

Ja druvbajset är ju dessutom nästan fritt från fibrer, det är mer som chokladaktigt. Förutom att man kanske inte blir lika sugen hehe. Det verkar ju vara det.

Ja, morotsblasten är bättre, fast då kanske man bör välja ekologiskt/obesprutat? Vet inte om vanliga morotsplantor besprutas hårt eller ej? Skölja ordentligt hjälper väl iofs en del..

Visst är det konstigt med morötter. Man ser alltid kaniner avbildade som morotsätare. Innan jag skaffade kanin hade jag en förställning om att den skulle få äta allt möjligt frukt och grönt, jag blev verkligen förvånad när jag insåg hur det egentligen var med deras kost.

Jag äpplen är ju också bara belöning.

Det är väldigt tråkigt för man ser hur gott kaninerna tycker frukt o grönt är.

När min kanin får något riktigt gott får han små ryckningar i bakkroppen längs ryggen. Det får han aldrig annars när han mumsar. Bara då. Och så hör o ser man hur gott han tycker det är.

hobbymupp
0

Personligen upplever jag ingen skillnad i kaninernas glädje mellan blast och morot tex. Men de extremt söta grejerna älskar de ju, precis som nästan alla djur. Det är ju energi = bra för att man ska överleva. Så… tyvärr älskar de nått som inte alls är bra för dem. Funkar i naturen då de nästan aldrig kommer över det, men när vi ger dem det så är det ju hur lätt att få tag i som helst :)

Morötter är inte nått man ska ge mycket av till kaninerna, för det innehåller socker, nått kaninens mage inte är så bra på att hantera. Har en näringsbok hemma där ungefärliga värden på matvaror står, kan kolla upp när jag kommer dit. Vet att äpplen innehåller fruktos, socker som socker. Syftade mest på att man inte ska gå på vad som är nyttigt för oss (typ äpplen) utan vad de äter i det vilda. Vissa kaniner klarar att äta massa morötter och annat sött, men det är väl som med oss människor, vi kan äta godis, massor, men det är inte direkt bra. Och deffinitivt inte en hel påse varje dag. Så lite, då och då ("på lördagar") Varför ge det om det inte är bra? Varför inte ge nyttigt och gott istället? :P

Verkar som det är nattavföringen/druvbajset/whatever som du sett. Äts det inte så kan det som någon sagt va tecken på att man ger för mkt pellets/godsaker eller för näringsrikt pellets.

[Tilde]
0

Men måste det vara något negativt då, att de får näringsrik mat? Jag skulle hellre på för mycket bra mat och slippa äta bajs än tvärtom Flört Nej men seröst så undrar jag om de verkligen måste äta bajset om de får näringen från någon annanstans?

minaninar
1

#23 Cecotroper är inte bajs, det är fermenterad mat, typ surkål, kimchi, surdeg, om du tänker så då. Ja, så äter de från anus, men de liksom de flesta djur slickar ju där ändå. Jag tror att de gillar sina cecotroper, naturen brukar vara så fiffig. Det är inte bajs.. och jag menar om du tycker det är äckligt så vet du ju ändå att när du pussar din gulliga kanin så har han ju ändå någon gång tidigare tvättat sig därnere. Precis som katter och hundar och så.Tungan ute

Jag ska personligen försöka hitta artikeln som förklara så att du blir övertygad.Skrattande

Om jag beskriver vad jag förstått så är det så här: Kaninen behöver sin karga föda för att det är vad evolutionen tycker de ska äta. De behöver få långa fibrer som ska gå direkt genom tarmarna och hålla tarmens muskulatur igång så de kan pusha bajs. Tarmen har någon form av muskulatur, den utför peristaltik, tarmrörelser som för bajset framåt. Annars uppstår GI-stasis, eller trumsjuka, som snabbt kan bli dödlig. När sådana problem uppstår verkar det vara så att det kan ta ett par veckor till månader innan magen fungerar som den ska igen, så det vill man ju undvika. Tänk människa. Har du själv någonsin haft magproblem, eller varit akut magsjuk, det tar ett tag innan allt känns fint igen. Kaniner har mycket känsligare magar än vi.

Ger man för mycket näringsrik mat vill inte kaninen äta hö, den får ju signal från sin kropp att den får tillräckligt med föda ändå, och de blir också junkies, för de har ingen naturlig stoppknapp, pga evolutionen och den miljö de är anpassade för. Dessutom gör den näringsrika maten att de blir feta vilket leder till ännu mer hälsoproblem - allvarliga sådana. Många veterinärer och pet rescuers verkar överens om att övervikt och felaktig föda är största risken till att kaniner dör i förtid och lider av en massa problem.

Öh, det är läget som jag förstått det. Fråga om det är något resonemang som verkar luddigt.

Jag ska kolla vidare lite på nätet nu till frukost eftersom detta intresserar mig.Oskyldig

[Tilde]
0

Hmm… Men jag tänkte eftersom mina kaniner äter fortfarande hö som de ska, båda två och de får i sig alla näringsämnen, så kanske det inte betyder automatiskt att det är farligt/dåligt att de inte äter druvbajset? Det är bara en fråga, såklart ska jag inte se till att de fortsätter att inte äta det! Tungan ute

minaninar
0

Tja.. det är kanske en balansgång. Kanske ger du dem precis lagom för att det ska funka. Risken är ju som sagt att om det skulle råka vara så att de äter för energirikt (och att energin är för lättillgänglig) så skulle helt enkelt kimchifabriken kunna bli dålig. Fermentering, alltså syrning, av grönsaker, deg, (fisk hehe), osv beror på väldigt fin balansgång i bakteriefloran. Det ska vara mjölksyrabakterier, de vill ha relativt syrefritt, de vill också ha rätt miljö, blir det för sött etc, så kommer andra bakterier, skadliga bakterier som trivs bättre i söt miljö och med ett högre pHvärde. Socker är ju en toppenföda för bakterier, de förökar sig explosionsartat i en skön sockerlösning - det är typ så som läkarna får svar när de skickar grejer på odling från din näsa, eller kaninens typ (alltså olika bakterier har sina föredragna grejer att växa i men många skadliga trivs med luft och med socker). När det då inte blir riktigt lyckad surkål, eller surdeg, så blir "degen" lös och dålig och full av skadliga bakterier som skadar kroppen och det blir inga druvbajsar utan i värsta fall, kanske efter en längre tid?, blir det lös avföring, puddingavföring som lägger sig som klet i buren, o även sätter sig fast i kaninens rumpa.

Det låter ju ändå som dina kaniner får mkt bra grejer, men att det kommer mycket cecotroper som blir kvar i buren, är förmodligen en liten varningsklocka. Fast kanske blir det inte mer än så. Och dessutom, de äter säkerligen några druvbajsar när du inte ser det.Tungan ute Eller det får man hoppas.. Jo kanske är det så att det på konstgjord väg (alltså som du beskriver) är svårt att matcha den fininställning av näringsupptag som kaniner evolutionsmässigt är anpasade för?)

Men som sagt ska kolla runt lite.

[Tilde]
0

Skär ner på morot som sagt, men förutom det tycker jag att de får riktigt bra föda! Fiberrika pellets, ekologiskt ängshö och egenodlat gräs ibland :)

Ska hålla koll på dem om de börjar äta det igen! Tack för hjälpen

minaninar
0

Det låter som en ypperlig meny.Tungan ute

ninen DH
0

den som jag köpte mina kaniner hos sa att dom kan bli det om dom äter för mycket gräs

[Tilde]
0

#29 Tror det var som andra skrev att hon ick för näringsrik mat så hon inte åt druvbajset. Jag drog ner på pelletsen och nu äter hon det igen :) Så inga mer problem! ^^