Gråter bara..
Hela min förra text försvann, så ska dra mig kort istället.
: Min kanin Ruff är inte sig själv, öppnade buren för en stund sen för första gången på hela dagen då jag inte varit hemma, allt var stök och en geting flög ut. Försökte bära min kanin, han rev mig och slet sig loss två gånger, p väg till rasthagen (där jag tänkte se hur han mådde)sliter han sig och ramlar rätt på kompostgallret. Verkar bara vara rädd för människor. blir helt normal när han är själv. VAD KAN HA HÄNT? han verkar ju livrädd FÖR MIG? kan getingen ha stucktit honom eller har någon varit där och skadat honom?! vi bor ju ändå på landet!
Måste ha hjälp hur jag ska handskas med honom! hur får jag honom lugn?! :'(
Han kanske har ont någon stans eller är sjuk och därför rädd när någon ska hålla i honom osv. eftersom det kan göra ont… Kommer inte på något annat
//Joanna
Jo hur skulle han kunnat skada sig? han är ju normal när han är själv, hoppar och det, kanske blev han vädligt överraskat när jag öppnade dörren? det kan ju ta ett tag för kaniner att samla sig igen..?
Det kan även vara lukter och sådant, om du luktat något som han inte är van vid.
Min förra hane som aldrig gjorde en fluga förnär blev jättesur och satt och sura flera timmar om man kom hem och luktade hund/häst och andra djur.
//Joanna
Jag får hoppas att det bara är det. jag ska byta tröjja till ''kanin-tröjan'' och sedan se hur det går. ja hoppas innerligt att det inte är allvarligt. och veterinären har jag inte fått tag på! :/
Hälsokolla honom också
Öga, öra, mage, rumpa, tänder, päls, nos så allt ser korrekt ut så det inte är något fel
//Joanna
har kollat honom. han har lugnat sig lite och får nu vara ensam i sin bur. allt ser normalt ut förrutom att han har fästingar på öronen varje dag som jag får dra bort och myggen är förfärligt många iår, kan de möjligtvis störa honom?
ring din veterinär!
dom kanske vet något? :(
HAHAHAHAHAHA…..
Jo jag ska dit nästa vecka, han verkar ju fullt normal nu som tur är så ska kolla med dom om dom hört något med folk som försöker skada djur eller så. nu tror ju jag ifs alltid det värsa när han inte beter sig normalt men eftersom han ska dit efter helgen ska de göra en hälsokontroll och se om han ska vaccineras mot nått !
Om han har fästigar och speciellt på känsligt ställe som öronen så är det inte direkt bra. Fästingar kan bära på virus TBE osv
//Joanna
det är alltid i örona som dom sätter sig tyvärr, ofta är de pytte små och haar knappt hunnit sätta sig. men när han river mig kan jag få samma smitta då om det skulle vara så att han är sjuk? jag är vaccinerad mot färstingar men´undrar bara..