Hur mycket foder?
Hej.
Vi skaffade två kaniner åt barnen den 12:e. En hona och en hane. De skulle inte ha gått ihop, men den 15:onde kom det 7st ungar. Två klarade sig inte, men de andra 5 mår prima :)
Vi har aldrig haft ungar tidigare, så jag undrar hur mycket mat mamman behöver ha? Jag tycker inte hon var tjock ens när hon kom med alla ungar i magen och nu tycker jag att hon är ganska tunn i kroppen, men ser lite "rund" ut under hakan. Lite matt o tuffsig i pälsen. Så jag gissar att jag inte ger henne rätt mängd/sort.
Ska kolla vad sorterna heter när jag kommer hem sen. Men hon får 2 msk-mått pellets och 2 msk-mått fullfoder (utan pellets i) 2ggr/dag samt gräs o lite maskrosblad. Lägger in äpplegren o morot då och då.
Hanen tycker jag är fin i hullet o blank i pälsen. Han får hälften så mycket som honan.
Är ju nybörjare, så jag väntar mig lite skäll över mina nuvarande foderstater ;) Men tar tacksamt emot tips? och råd!
Har försökt läsa mig till hur mycket de ska ha, men det står ju så olika överallt. På djuraffären sa de att fullfodret var superbra och på en websida stod det att det inte var bra, då det mer var som godis för dem :/ O likaså med vissa pelletssorter.
Förra ägaren hade aldrig mätt upp mängden mat och sa - De äter allt, när jag frågade vilken sorts mat jag skulle köpa :/

Det stämmer att "fullfoder" (antar att det är ex torkad majs, solrosfrön odyl i) inte är ett lämpligt foder att ge. Vill man ge lite mer varierat än bara pellets så kan man antingen blanda i lite olika torkade örter eller välja att köpa Rabbit Royale. Att det står i djuraffären att fullfoder är bra är inget konstigt, då de bara är ute efter att gå med vinst..
När mina har ungar så varierar det lite hur mycket jag ökar, dvs hur många ungarna är. Men när ungarna väl börjar äta själva så ligger givan på runt 1½-2dl. Normalgiva till icke dräktig/digivande är för mina max 0.5dl. Tilläggas ska att jag ger Rabbit Royale och har bara dvärgraser. Utöver det får honan även lite torkade hallonblad för att stimulera mjölkproduktionen, det hjälper även till med återhämtningen efter förlossningen. Ska dock ej ges innan ungarna är födda, eftersom det är värkstimulerande. Men i ditt fall så behöver du ju inte bekymra dig om det. 

Tack :) Ska kolla o sen skriva vilka sorter jag har sen :)
Glömde ju skriva att de alltid har fri tillgång till hö också :)

Pelleten heter Chrisco Gnagarpellets och Det andra fodret utan pellets heter Versele-Laga Cuni Nature
Gnagarpelletsen skulle jag absolut skippa. Versele-Laga däremot är ett bra pellets, så det kan du fortsätta att ge.
Om du som sagt vill variera det lite, köp lite torkade örter och blanda i istället.
vad heter pappan?

Ok, så jag ska skippa pellets helt? Eller ska de ha annan pellets? Eller ska jag byta till en Versele-Laga sort med pellets i?
#6 Han heter Baloo :)
okejh hette han lilleman innan?

Näe, inte vad jag vet :)
Hm, nu när jag googlar lite på Nature-varianten så påminner den mer om gnagarblandning den också. Läste för snabbt och trodde det var Cuni Complete eller Cuni Pro som du hade. Så i sådana fall skulle jag nog byta till Versele Laga Cuni Complete eller Cuni Pro istället, om du vill ha det märket.

Ok, då ska jag byta foder :) Tack så jättemycket för hjälpen :)
VL Cuni Nature är ok, det finns många sämre foder så att säga, men det är i såna fall till honan och ungar som växer. Till hanen är det onödigt.
Versele Laga Cuni Complete och Cuni Pro är jättebra pellets. Alla djuraffärer som säljer något ur Versele Laga-sortimentet kan beställa hem Complete och Pro.
Hur mycket du behöver ge beror helt på hur stora dom är.
Om man vill ge lite variation kan man köpa hem (eller göra själv) torkade örter och grönsaker. Gnagarboden är en svensk webshop som säljer.
Torkade morötter finns på Granngården och Hööks till ett bra pris.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag ger ca 0.5-0.75 dl pellets varje dag till mina dvärgar. Även min hona med kull (ökar när ungarna också börjar äta) ^^ men får dom något hö? Det ska dom ha fri tillgång till och isf brukar de kunna hålla hullet.