Dålig djurägare?
Hade ute Elvis idag, och som vanligt så springer han lös. Kom ett par tjejer fram till mig o började påpeka att jag var en dålig djurägare pga att jag lät han gå lös.
Är man verkligen dålig djurägare pga det?…
(Jag litar fullständigt på Elvis och jag vet vart han tar vägen om han blir rädd, han trivs inte i kompostgaller då han bara sitter precis brevid gallret. Dessutom så springer han aldrig ifrån mig när jag har han ute, utan han är endast med mig o går dit jag går)
Nu vet jag inget om dig och din djurhållning. Men jag tycker inte du ska bry dig om vad någon annan som inte heller vet något tycker om den. För dom vet som sagt ingenting. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Du är inte en dålig djurägare, jag går också lös med en av mina kaniner. Säg till de och förklara att du inte är det (om de påpekar det igen). :)
Jo jag förklarade allt hur det låg till. Men jag fick bara någon konstig blick o sen drog dom :/. Ifs så bryr jag mig inte riktigt eftersom jag vet hur situationen är. Men att bli kallad dålig djurägare..
Som Stampes mamma sa, "Kan du inte säga något snällt, så säg inget alls."
Dom har ju ingen aning om hur du sköter om din kanin, så dom har inget att säga till om.
Litar du på Elvis så är det ingen fara .. bara att ignorera. :)
- Therese
Visst håller jag Daisy lös ute på gården då jag vet vart hon går men har alltid sele på. Utav det jag vet om dig så är du ingen dålig djurägare.
Du är ingen dålig djurägare, MEN jag skulle inte lita fullständigt på ett bytesdjur. Han kan bli rädd och fly, och en olycka händer så lätt om det finns bilar i närheten.
Kan komma en hund springande utan att du märker det, osv.
Bry dig inte om vad ovetande folk tycker…
=)
Bry dig faktiskt inte heller om vad vissa forumskribenter eventuellt tycker…
;)
Lita bara till att du är en god matte el husse och att din kanin kan känna sig trygg ihop med dig. Lös eller inte lös. Inte ens härute på vischan med god uppsikt åt alla håll samt inga bilar, inga lösspringande hundar (i närheten så vitt jag kan veta men kan ju aldrig vara 100 gånger 100)…så kan jag aldrig över min mormors grav säga att mina ibland lösspringande kaniner trots att de är under uppsikt ändå kan gå 100 gånger 100 säkra pga att de ändå är bytesdjur.
Men inte måste varken du eller jag ha dem i sele/koppel för det. -Jo, om vi känner för det kan vi väl. Men det får väl vara helt upp till husse eller matte. Eller ifall kanske kaninen älskar selen förstås. Eller kompostgallret (uppsäkrat med tätmaskigt nät nedtill då jag ibland fått sena tel.samtal från förtvivlade kaninägare där kaninen fastnat…………)
=)
=/
Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning
Fast personligen tycker jag inte att man bör ha kaninen lös, hur mycket man än litar på den. Jag gjorde samma sak när jag var mindre och det slutade illa. Det kom en hund som slitit sig lös och min kanin som normalt sökte sig till mig när hon vart rädd sprang bara i ren panik, till ingen nytta.
Hade jag haft sele på henne hade jag kunnat stoppa henne och hinna fram och plocka upp henne.
Du kanske kan lita på kaninen, men inte på omgivningen.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#8 Exakt vad jag menar.
Frågeställningen i tråden var "är man verkligen en dålig djurägare för det?"…
Gör man inlägg i tråden kanske man ska tänka sig för så inte den som startade tråden uppfattar det som pekpinnar m.m. som går åt "påhopp-hållet". Lite konstig undertext ibland i vissa inlägg på forumet gäller ju flera trådar. Bara en åsikt, som flera håller med om har jag fattat i andra trådar.
Och nu lämnar jag denna tråd!
=)

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning
#10 Och då är de enda svar som är tillåtna "guuuud nej gumman, du är världens bästa djurägare"?
Detta är ett diskussionsforum… Ts kanske inte har tänkt så långt som att det inte går att ha absolut lydnad på en kanin som på en hund, eller att det finns folk som inte har det ens på sina hundar ;)
Och OM det händer något så skulle säkert ts tycka att det var väldigt jobbigt eftersom hon verkar vara mån om, och fäst vid, sin kanin.
Det beror ju på vart du har kaninen lös.
Är det på eran egen tomt utan nära till bilväg etc? Det kan jag förstå, även om jag själv aldrig skulle våga göra det.
Är det nära en bilväg (eller liknande), eller på allmän gård/tomt/yta etc så förstår jag det inte alls. Man kan tycka att djuren är hur tama och lugna som helst. Men blir djuret skrämt av någon anledning kommer det inte vara en liten gullig kanin som sitter stilla, snarare springer kaninen iväg i full fart och då kan du ju försöka få tag på honom….Lättare sagt än gjort.
Det finns ju ex lagar som säger att man inte får ha hundar lösa. Borde gälla för de allra flesta djuren, för allas säkerhet (även djurets).
Omöjligt att skriva en sådanhär tråd på ett forum. Nu får du fler som tycker som tjejerna.
Du vet nog själv vad som är bäst! Lycklig kanin som får gå lös.
Vissa är nog bara avundsjuka för att de bara har en liten balkong att rasta sin kanin på etc.
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Det är skillnad på att tycka att någon är en dålig djurägare och att ge tips? och råd om risker med att hålla sitt djur på ett visst sätt. Jag berättade vad jag råkade ut för (på min egen tomt bör nämnas) och sa att jag själv inte tycker man bör ha kaninen lös. Om sen TS fortsätter med det är det dennes val och gör inte den till en sämre djurägare i mina ögon. Om man tycker fördelarna överväger riskerna så ska man ju självklart fortsätta med det. Det är helt och hållet ens eget val och inget någon annan har med att göra.
//Lamina